Drie Prometheus-titels genomineerd voor de Libris Literatuurprijs


Gisteren is bekendgemaakt dat er drie Prometheus-titels op de longlist voor de Libris Literatuurprijs staan. Zachte riten van Marja Pruis, De fouten van Herman Brusselmans en De onzichtbare vrouw van Herman Stevens werden genomineerd. Op 20 maart 2017 zal de jury, bestaande uit voorzitter Janine van den Ende, Kees ’t Hart, Michel Krielaars, Anna Luyten en Marrigje Paijmans, de shortlist bekendmaken. De uitreiking van de Libris Literatuurprijs zal traditiegetrouw plaatsvinden in het Amstel Hotel te Amsterdam, op maandag 8 mei 2017.

Pruis stond eerder al op de shortlist voor de ECI Literatuurprijs 2016 met haar boek Zachte riten. Recensent Gerwin van der Werf schreef over Zachte riten in Trouw: ‘Pruis is in topvorm in geestige terzijdes en rake observaties over het moderne leven.’ Daarnaast werd het boek door NRC Handelsblad bekroond met drie ballen en in de Volkskrant met vier sterren door recensente Persis Bekkering.

Over Zachte riten: 

‘Lucas zwemt voor me uit, met zijn korte krachtige slag. Hij zweeft op een vaste afstand in mijn geheugen, waarom kan ik hem niet inhalen, terwijl ik denk dat ik almaar harder zwem?’

Guusje Bouhuys, poëziedocente, huisvriendin, zus, heeft haar leven op de rem gezet. Als haar beste vriend wordt beschuldigd van plagiaat en een dierbare collega doodziek blijkt, beseft ze dat ze haar zorgvuldig geconserveerde universum zal moeten verlaten. In een absorberende stijl, ironisch en bitterzoet, schrijft Marja Pruis over het verlangen trouw te blijven aan de mensen die met je meelopen, ook als ze er niet meer zijn. Kun je een ander redden, behoeden voor de val? Kun je jezelf bewaren als in een gedicht? Zachte riten gaat over de conflictsituaties van de menselijke ziel, de betekenis van poëzie en de plaats van liefde in ons leven.

Marja Pruis schreef onder meer de veelgeprezen romans De vertrouweling en Atoomgeheimen en het biografische portret Als je weg bent. Over Patricia de Martelaere, dat vijf drukken behaalde. Ze is gerenommeerd criticus en columnist voor De Groene Amsterdammer. Haar essaybundel Kus me, straf me. Over lezen en schrijven, liefde en verraad werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en won de Jan Hanlo Essayprijs.

Over Marja Pruis:

‘Sensuele zijdezachtheid en botte glossy humor.’ Daniëlle Serdijn, de Volkskrant

‘Een van de beste schrijfsters van dit moment.’ Arie Storm, HP/De Tijd

‘Fascinerend en tot de laatste letter spannend. Pruis is een rasverteller.’ Elsbeth Etty, NRC Handelsblad

‘Mutserigheid en feminien succesverhaal moeiteloos verbonden.’ Lies Schut, De Telegraaf

‘Never a dull moment, en goddelijk goede oneliners.’ Fleur Speet, Het Financieele Dagblad

‘Liefdevol en aanstekelijk.’ Katja de Bruin, VPRO Gids

‘Geestig en scherp.’ Opzij

Over De fouten:

Een neerlandicus, Johannes Huyghe, staat op het punt om de biografie HB, de jonge jaren te publiceren bij uitgeverij Parenthèse. Hierin probeert hij een beeld te schetsen van Herman Brusselmans als jongetje en opgroeiende puber. De oudere Brusselmans, die van nu, krijgt voortijdig de biografie in handen, leest die, en merkt dat er heel wat fouten in staan. Wie anders dan hij mag in staat worden geacht om deze fouten te corrigeren? Brusselmans besluit dan ook om de fouten op een rijtje te zetten en ze te vervangen door wat juist is of juist had kunnen zijn. Tussendoor worstelt hij met de aanwezigheid, of eerder de afwezigheid, van drie vrouwen in z’n leven: Phoebe, Mona en Alathea.

De fouten is een roman die het verleden in tijd en ruimte vermengt met het heden in een andere tijd en een andere ruimte, en Brusselmans zorgt ervoor dat beide perioden uit z’n leven samenkomen, waarbij de vermenging onderhevig is aan de wetten van de literatuur. Herman Brusselmans heeft met De fouten een roman geschreven die verschillende genres overstijgt, die de lezer ontroert en aan het lachen maakt, en die zal nazinderen tot het door hem gecreëerde verleden én het heden tot de nabije of verre toekomst zullen behoren, zowel in het hoofd van de lezer als in de Nederlandstalige letteren. De fouten is, zelfs binnen het uitzonderlijke oeuvre van Brusselmans, een bijzondere roman.

Herman Brusselmans (1957) publiceerde reeds bijna zeventig romans. Hij wordt zowel verguisd als verafgood. Hij is een zeer belangrijk schrijver.

Over De onzichtbare vrouw: 

Liefde moest de tijd terugdraaien.

Soms valt het geluk een schrijver in de schoot. Toen Herman Stevens zijn eerste liefde na veertig jaar terugzag, sloeg de bliksem opnieuw in. Er was niets veranderd. Alleen hun leven.

Vroeger stonden hun ouders hun in de weg. Nu waren ze zelf ouders. Die onmogelijke liefde vormt de bron voor een heftige roman over levenslust, verlangen en laatste kansen.

De onzichtbare vrouw is een meesterlijk uitgesponnen ontdekkingstocht van de duistere steegjes van Den Haag naar de stralende hoofdstad van het egoïsme, San Francisco. En terug. Op zoek naar een plek om opnieuw te beginnen.

De onzichtbare vrouw is een ode aan de verbeelding die achter alle liefde zit. Maar het schetst ook een haarscherp beeld van het leven in onze ongeduldige tijd, waarin iedereen twee levens leeft. Echt en virtueel. Op de top van zijn kunnen schreef Stevens een road novel die tegelijk een indringend stilleven is, met achter elke horizon het afscheid.

Herman Stevens’ debuutroman Mindere goden werd bekroond met de Anton Wachterprijs. Naast zijn veelgeprezen romans schreef Stevens essays, kritieken en columns voor NRC Handelsblad, de Volkskrant, Het Parool en andere bladen.

‘Liefdesroman van een van onze beste stilisten is aanstekelijke ode aan de geïdealiseerde liefde.’ Trouw

‘Nooit sloeg ik een roman van Herman Stevens over. Alles wat hij schrijft is secuur, saillant, smakelijk en substantieel.’ Joost Zwagerman

‘Stijl is zijn wapen, verlangen zijn programma.’ Kees ’t Hart, De Groene Amsterdammer