Mooie bespreking voor Teun van de Keuken in De Groene Amsterdammer


Vandaag staat er in De Groene Amsterdammer een lovend stuk over Goed volk, het persoonlijke en indringende verhaal van Teun van de Keuken dat onlangs bij Uitgeverij Prometheus verscheen. Recensent Cyrille Offermans noemt Goed volk ‘een met zelfspot doordrenkte satire op het dogmatisch linkse kunstenaarsmilieu waarin Teun van de Keuken opgroeide,’ en schrijft over Van de Keuken dat ‘hij over een groot komisch talent blijkt te beschikken.’ Daarnaast schrijft Offermans dat het ‘pijnlijke’ van Goed volk is ‘dat het boek alle clichés over het linkse artistieke milieu uit die dagen bevestigt,’ maar ‘het prettige dat het daar de draak mee steekt.’

Eerder verschenen er grote interviews met de auteur in de Volkskrant en het Parool. Daarnaast was hij te gast bij het televisieprogramma Jinek en bij de radioprogramma’s Nooit meer slapen en BNR Nieuws Radio.

Over Goed volk:

Amsterdam, eind jaren zeventig. Teuns ouders hebben het beste voor met de wereld. De schrijnende ongelijkheid in de maatschappij moet aan de kaak worden gesteld. Vooral voor Teuns vader is de juiste, linkse politieke opvatting allesoverheersend: die bepaalt wat hij leest, wat hij eet en wie zijn vrienden zijn. Eén verkeerde opmerking over ontwikkelingshulp, werklozen of krakers en het kan zomaar het einde van de vriendschap betekenen.

Teuns ouders mogen zich dan omringen met vrienden die allemaal hetzelfde zijn als zij – links, wit, artistiek en enigszins intellectueel – Teun sturen ze naar De Brug, een ‘volkse’ lagere school, zoals Teuns vader dat noemt. Een school vol plat pratende Jordanezen en migrantenkinderen, waar overleven belangrijker is dan een goed rapport. Op De Brug zal de jonge Teun meer leren over het leven dan zijn ouders lief is. Maar het biedt hun wel een uitgelezen kans om een duidelijk ideologisch statement te maken tegen de tweedeling in de samenleving. Dat statement was Teun.

Goed volk toont hoe het leven van een kind bepaald wordt door de ideologie van zijn ouders. Het is een persoonlijk en indringend verhaal van een niet zo typische Amsterdamse jeugd.