Interview met Franca Treur en Olivia Ettema in Trouw


Vandaag verscheen in Trouw een groot interview met Franca Treur en Olivia Ettema naar aanleiding van hun nieuwe boek Regieaanwijzingen voor de liefde en de expositie in het Haagse boekenmuseum Meermanno, die geheel is gewijd aan de samenwerkingsverband tussen illustrator Ettema en schrijfster Treur.

In Regieaanwijzingen voor de liefde stoffen Ettema en Treur het feuilleton-genre af. Begin maart 2017 begon Treur met het schrijven van geïllustreerde afleveringen over de liefdesperikelen van geliefden Hanna en Loek voor de Trouw-katern Letter & Geest. Iedere week volgde een kort hoofdstukje. De vijftig kleurig verhalen zijn nu gebundeld: ‘In het begin wisten we niet eens hoe lang de serie zou lopen’, vertelt Treur. ‘Ik durfde daarom geen uitgebreide plot op te zetten. Pas toen het aansloeg, voegde ik meer zijfiguren met een grotere rol toe’.

Regieaanwijzingen voor de liefde is een verhaal geworden over geluk en ongeluk: “Werk en liefde zijn dé thema’s waar mensen tegenwoordig hun geluk aan verbinden” Zo vertelt Treur. ‘Vroeger hadden mensen bij wijze van spreken een fabrieksbaan en een verstandshuwelijk. Tegenwoordig moeten we er iets bijzonders van maken, volgens idealen die de maatschappij ons opdringt. Je werk bepaalt nu immers je identiteit, meer dan je afkomst of je sociale groep. (…) Dat geldt ook voor relaties. Uit verhalen en films kopiëren we romantische ideeën, maar de werkelijkheid blijkt minder groots. Moet je dan op zoek naar iets anders? Of toch maar genoegen nemen met wat het is?’.

5 april opent de tentoonstelling in het Meermanno. U kunt het hele interview hier teruglezen.


Over Regieaanwijzingen voor de liefde:

Geliefden Hanna en Loek besluiten samen een scenario te schrijven. Een liefdesverhaal moet het worden, de personages moeten elkaar krijgen. Maar niet op een clichématige manier.

Intussen wordt het steeds benauwder in de huiskamer. Al snel gaan de ramen open en komt de buitenwereld binnen. Aan de ene kant brengt dat lucht, aan de andere kant verleiding.

Bestaat de veilige cocon nog of heeft de globalisering automatisch ieders wereld groter gemaakt? Welke concessies doet een filmmaker? Hoe flexibel zijn principes? Kun je de redder in nood zijn van je ex?

In vijftig korte hoofdstukken en vijftig tekeningen wordt het moderne leven gefileerd, met bijzondere aandacht voor de liefdesrelatie. Is het moment dat de personages elkaar krijgen het moment waarop Loek en Hanna elkaar verliezen?