Afgelopen vrijdag verscheen er een uitvoerig interview met Rolinde Hoorntje in Trouw over haar debuutroman De Club. Het boek ‘houdt het nachtleven een bijtende spiegel voor. Het is een satirisch pleidooi tegen de vluchtigheid, versnippering en oppervlakkigheid,’ schrijft Joris Belgers. Hoorntje vertelt dat De Club deels gebaseerd is op haar eigen ervaringen in het nachtleven. Door deze avonturen weet zij als geen ander hoe het nachtleven een band kan scheppen tussen mensen. Maar Hoorntje belicht ook de minder plezierige kanten, zoals ‘de hypes, waar iedereen als een blinde kudde achteraan holt.’ Klik hier om het hele interview te lezen.

Over De Club:

Shane heeft altijd het idee gehad dat hij iets creatiefs zou moeten doen. Gewoon iets leuks, met muziek of met kunst. Na een flutstudie en vijf tijdelijke contracten op rij begint Shane voor zichzelf, als ontwerper. Via zijn studievriend Richard vindt hij zijn weg in de Amsterdamse nacht. Hij neemt zijn intrek in de Hub, een werkkamp voor creatieven die ook vastzitten in de start-upfase van hun leven. Al snel wordt hij onderdeel van een collectief dat feesten geeft in de Fabriek, de bekendste club van de stad.
Toch blijkt zijn nieuwe carrière een stuk minder creatief dan gedacht. Muziek, daar interesseren nog maar weinig mensen zich echt voor. In een tijd waarin niemand meer betaalt voor muziek is aandacht het nieuwe goud. Maar hoe kom je nog bovendrijven tussen de kattenkots en kinderfoto’s die elke dag het web op worden geslingerd?
De Club schetst hoe inhoud steeds meer terrein verliest aan vorm in de muziekindustrie. Het verhaal speelt zich af in het Amsterdamse nachtleven, maar is eigenlijk breder dan dat. Het gaat over de schadelijke effecten van de aandachtseconomie, waarin de directe relatie tussen maker en kunst steeds vaker ontbreekt en er steeds meer via reclame en grote bedrijven wordt gefinancierd. De Club is een tragikomedie over de dancescene, maar er ligt een persoonlijk verhaal aan ten grondslag over hoe narcisme wordt overgedragen van ouder op kind. De Club schetst op onderkoelde toon een zwart beeld van deze tijd.

Rolinde Hoorntje schrijft over elektronische muziek voor NRC Handelsblad en is een derde van collectief ZoZuidas. Na ZoZuidas en Project Dromenland bewijst zij opnieuw dat ze, door zich onder te dompelen in een subcultuur, een wereld kan schetsen waar je tijdelijk volledig deel van uitmaakt.

Ook interessant



Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Op dinsdag 14 mei a.s. verschijnt het langverwachte nieuwe boek van Lale Gül, die met haar debuutroman Ik ga leven een bestseller schreef en onder andere de NS Publieksprijs 2021…

Lees verder >
‘In alles een man’ van Tom Wolfe vanaf 2 mei te zien op Netflix 

‘In alles een man’ van Tom Wolfe vanaf 2 mei te zien op Netflix 

Volgende week verschijnt de gloednieuwe Netflix-productie A Man in Full, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Wolfe, in het Nederlands vertaald als In alles een man. Scenarioschrijver David E. Kelly vormde het…

Lees verder >
‘Alter Ego’ van Esther Verhoef en ‘Rendez-vous in Praag’ van Duco Hellema op longlist Gouden Strop

‘Alter Ego’ van Esther Verhoef en ‘Rendez-vous in Praag’ van Duco Hellema op longlist Gouden Strop

De NBD Biblion Gouden Strop wordt dit jaar wederom uitgereikt aan de auteur van het beste Nederlandstalige spannende boek. Vandaag maakte de organisatie bekend dat zowel Alter Ego van Esther…

Lees verder >
‘Lied van de profeet’ van Booker Prize-winnaar Paul Lynch uitgebreid besproken in de media

‘Lied van de profeet’ van Booker Prize-winnaar Paul Lynch uitgebreid besproken in de media

Lied van de profeet, oorspronkelijk verschenen in het Engels als Prophet Song en bekroond met de Booker Prize van 2023, is de afgelopen weken uitgebreid besproken in de Nederlandse meida..…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘Elke provincie een eigen Gouden Eeuw’

•••• in NRC voor ‘Elke provincie een eigen Gouden Eeuw’

NRC recenseerde Elke provincie een eigen Gouden Eeuw, waarin de bloeiperiode van elke Nederlandse provincie aan bod komt, van Friesland in de zevende en achtste eeuw tot Groningen in de…

Lees verder >
‘Kromme ploeg’ van Itamar Vieira Junior op shortlist International Booker Prize 2024

‘Kromme ploeg’ van Itamar Vieira Junior op shortlist International Booker Prize 2024

De shortlist van de International Booker Prize 2024 is op 9 april bekendgemaakt: zes boeken zijn genomineerd voor de prestigieuze prijs die elk jaar wordt uitgereikt aan het beste boek…

Lees verder >
‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ van Karin Amatmoekrim genomineerd voor E. du Perronprijs 2022-2023

‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ van Karin Amatmoekrim genomineerd voor E. du Perronprijs 2022-2023

Wij feliciteren Karin Amatmoekrim van harte met de nominatie voor de E. du Perronprijs! Donderdag jl. werd bekendgemaakt welke boeken dit jaar genomineerd zijn voor de E. du Perronprijs. In…

Lees verder >
Moormann en Van Rookhuijzen ontvangen Homerusprijs voor ‘De Akropolis van Athene’

Moormann en Van Rookhuijzen ontvangen Homerusprijs voor ‘De Akropolis van Athene’

Afgelopen weekend werd de Homerusprijs 2024 uitgereikt aan De Akropolis van Athene. Het Nederlands Klassiek Verbond beloonde het door Eric Moormann en Janric van Rookhuijzen geschreven boek met de prijs,…

Lees verder >