Rolinde Hoorntje openhartig in Trouw over debuutroman ‘De Club’


Afgelopen vrijdag verscheen er een uitvoerig interview met Rolinde Hoorntje in Trouw over haar debuutroman De Club. Het boek ‘houdt het nachtleven een bijtende spiegel voor. Het is een satirisch pleidooi tegen de vluchtigheid, versnippering en oppervlakkigheid,’ schrijft Joris Belgers. Hoorntje vertelt dat De Club deels gebaseerd is op haar eigen ervaringen in het nachtleven. Door deze avonturen weet zij als geen ander hoe het nachtleven een band kan scheppen tussen mensen. Maar Hoorntje belicht ook de minder plezierige kanten, zoals ‘de hypes, waar iedereen als een blinde kudde achteraan holt.’ Klik hier om het hele interview te lezen.

Over De Club:

Shane heeft altijd het idee gehad dat hij iets creatiefs zou moeten doen. Gewoon iets leuks, met muziek of met kunst. Na een flutstudie en vijf tijdelijke contracten op rij begint Shane voor zichzelf, als ontwerper. Via zijn studievriend Richard vindt hij zijn weg in de Amsterdamse nacht. Hij neemt zijn intrek in de Hub, een werkkamp voor creatieven die ook vastzitten in de start-upfase van hun leven. Al snel wordt hij onderdeel van een collectief dat feesten geeft in de Fabriek, de bekendste club van de stad.
Toch blijkt zijn nieuwe carrière een stuk minder creatief dan gedacht. Muziek, daar interesseren nog maar weinig mensen zich echt voor. In een tijd waarin niemand meer betaalt voor muziek is aandacht het nieuwe goud. Maar hoe kom je nog bovendrijven tussen de kattenkots en kinderfoto’s die elke dag het web op worden geslingerd?
De Club schetst hoe inhoud steeds meer terrein verliest aan vorm in de muziekindustrie. Het verhaal speelt zich af in het Amsterdamse nachtleven, maar is eigenlijk breder dan dat. Het gaat over de schadelijke effecten van de aandachtseconomie, waarin de directe relatie tussen maker en kunst steeds vaker ontbreekt en er steeds meer via reclame en grote bedrijven wordt gefinancierd. De Club is een tragikomedie over de dancescene, maar er ligt een persoonlijk verhaal aan ten grondslag over hoe narcisme wordt overgedragen van ouder op kind. De Club schetst op onderkoelde toon een zwart beeld van deze tijd.

Rolinde Hoorntje schrijft over elektronische muziek voor NRC Handelsblad en is een derde van collectief ZoZuidas. Na ZoZuidas en Project Dromenland bewijst zij opnieuw dat ze, door zich onder te dompelen in een subcultuur, een wereld kan schetsen waar je tijdelijk volledig deel van uitmaakt.