Twee Prometheus-titels favoriet bij lezerspubliek Hebban Debuutprijs


Afgelopen zaterdag werd de tussenstand van de publieksstem van de Hebban Debuutprijs 2017 bekendgemaakt. Op de lijst met favorieten prijken maar liefst twee Prometheus-titels, namelijk Orewoet van Emy Koopman en De muze en het meisje van Katrijn van Bouwel. De Hebban Debuutprijs is een aanmoedigingsprijs voor nieuw schrijftalent, waarbij de lezer een grote invloed heeft op de uitkomst. Op 10 augustus worden de shortlists in de categorieën ‘debuutromans’ en ‘debuutthrillers’, bekendgemaakt. Klik hier om je stem uit te brengen.

Over Orewoet: 

Het is het voorjaar van 1971. Kunstenaar Lucas Brandmeester verovert het hart van de mooie May maar verdwijnt daarna uit het publieke leven. Zijn afwezigheid drijft May tot wanhoop. Zijn beste vriend ruikt echter de kans om eindelijk uit Lucas’ schaduw te stappen.

Het is het voorjaar van 2002. Op de begrafenis van Lucas Brandmeester ontdekt zijn zestienjarige zoon dat Lucas zijn vader was. In zijn pogingen meer te weten te komen moet hij droombeelden aan de kant schuiven en het gestuntel van ouders onder ogen zien.

In Orewoet vertellen een alleenstaande moeder, een teruggetrokken puber en een rasopportunist over hun afwezige geliefde, vader, vriend. Ze proberen de wereld naar hun hand te zetten, maar controle en beheersing leggen het af tegen het soort verlangen dat je binnenstebuiten keert. Orewoet is een indrukwekkende roman over de vloeibare scheidslijn tussen begeerte en waanzin.

Emy Koopman (1985) is schrijver, onderzoeksjournalist en gepromoveerd literatuurwetenschapper. Zij publiceerde onder andere in De Groene AmsterdammerHet Liegend Konijn en op De Correspondent. Daarnaast is zij vaste redacteur bij Hard//hoofdOrewoet is haar debuutroman.

Over De muze en het meisje: 

Mila verlangt het absolute. Het eeuwige. Ze zoekt een manier om nooit vergeten te worden. Als jong meisje staat ze in een museum oog in oog met een wulpse Venus. Prompt neemt ze zich voor om ook de muze van een kunstenaar te worden. Ze vertrouwt zich toe aan de scheppende gedachten van een ander, en de handen van het lot.

Naakt poseert ze urenlang voor kunststudenten, die kijken, maar haar niet zien. Ze observeren. Voor hen ligt geen jonge vrouw, maar een opdracht. Een fruitschaal voor gevorderden. Tot een schilder haar uit de anonimiteit verheft. De twee worden verliefd. Op elkaar, en op het beeld dat ze van elkaar koesteren.

Maar hoe geef je je écht bloot? Hoe verhoud je je tot de ander en tot je eigen verhaal? Terwijl Mila haar lichaam en ziel tevergeefs in de juiste vorm probeert te dwingen, begrijpt ze dat haar zingeving in haar eigen handen ligt. Ze zal van lijdend voorwerp tot onderwerp moeten transformeren.

Katrijn van Bouwels fenomenale debuutroman De muze en het meisje is een onvergankelijke, zintuiglijke ode aan het menselijke lichaam, aan de liefde en aan de eeuwigheid, en een pleister voor de roestige kwetsuren van het leven.

Katrijn Van Bouwel (1981) is schrijfster en improvisatie-actrice.  Ze studeerde communicatiewetenschappen en filosofie. Ze staat al meer dan tien jaar op het podium en is regelmatig te zien op de Vlaamse televisie. Ze is columnist voor Knack Weekend. De muze en het meisje is haar debuutroman.