Over de grens
Aan het begin van de twintigste eeuw was de vertrouwde muziektaal van de Romantiek aan het eind van haar mogelijkheden gekomen en moesten componisten op zoek naar alternatieven. Aan de hand van twaalf bijzondere muziekstukken waarmee hij een speciale band heeft en die hij veelvuldig heeft uitgevoerd, soms in de aanwezigheid van de componist, vertelt Reinbert de Leeuw over de complexe, chaotische en vaak wanhopige zoektocht naar een nieuwe muziektaal. Het boek is vooral bedoeld voor liefhebbers van klassieke muziek die geen affiniteit hebben met moderne componisten die, bij oppervlakkige beluistering, ‘piep-kraak!’-muziek maken.
Dankzij de bevlogen uitleg van een van ’s werelds belangrijkste vertolkers van moderne klassieke muziek openbaart zich een fascinerende schoonheid die de lezer nieuwsgierig maakt om deze soms moeilijk toegankelijke composities met andere oren te gaan beluisteren.
Gedurende een periode van vijf jaar sprak Dap Hartmann ruim vijftig uur met Reinbert de Leeuw. In dit boek waant de lezer zich op de bank in de huiskamer van Reinbert de Leeuw, die gepassioneerd vertelt over de componisten en de muziek die zijn leven volledig hebben beheerst.
Dap Hartmann promoveerde in de astronomie en is tegenwoordig universitair hoofddocent innovatie en ondernemerschap aan de TU Delft.
Over Reinbert de Leeuw:
‘Er zijn stukken waaraan ik lang getwijfeld heb, maar dankzij Reinbert de Leeuw klinken ze nu zoals ik altijd gehoopt had.’ György Kurtág
‘Niets geeft me meer vreugde in mijn leven dan Reinbert de Leeuws uitvoeringen van mijn muziek.’ Galina Ustvolskaya