Begrijpen en begrenzen
Jongeren voelen zich steeds meer zelfstandig en ú moet altijd de regie hebben. Dat is de kern van dit boek.
Ze laten zich ook minder straffen. Hoe kunt u begrenzen zonder dat een leerling zich ‘bestraft’ voelt?
Wat zegt u als ze de k*woorden gebruiken?
* Hou op met die woorden, die wil ik niet. Of:
* Ik weet dat je er niks mee bedoelt. Die woorden doen pijn. Probeer als het je lukt een ander woord te gebruiken.
U kunt ze niet meer dwingen. Hoe kunt u bevorderen dat leerlingen zich voor u, voor uw vak willen inzetten?
Voorbeeld:
Hoe gaat dat bij jou als je je huiswerk moet maken? … Geen zin… bijbaan … Wat vind je leuk in je werk? … Vertel eens meer. Wat rot dat je rekenen lastig vindt. Dan zit je dus steeds met tegenzin te werken, vervelend voor je …
En u gaat níet meteen zeggen dat rekenen belangrijk is … dat je daar je hele leven … Dat weten ze allang.
Hans Kaldenbach is ook de auteur van andere succesvolle boeken: Korte lontjes. 99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas, Lastige ouders, moeilijke leerlingen. 99 tips, Respect! 99 tips voor het omgaan met jongeren in de straatcultuur, Machomannetjes. 99 tips om de straatcultuur terug te dringen uit uw school, Dwars in leven en leren. 99 tips, Doe maar gewoon. 99 tips voor het omgaan met Nederlanders. Hij geeft trainingen, altijd met een acteur, ook bij u op school.