De Merkwaardige psychologie van een wijndrinker
‘Ik heb net een fles Le Méal gekocht voor 145 euro. Het is een wijn uit 1999 van het bekende huis Chapoutier. Ik vind honderdvijfenveertig euro erg veel geld voor een fles wijn.’
De merkwaardige psychologie van een wijndrinker is een boek over wijn, over Frankrijk, maar vooral over de psychologie van een passie of hobby die (bij vlagen) uit de hand dreigt te lopen. Het boek houdt iedereen met een passie een psychologische (lach)spiegel voor. Hoe genieten we? Hoe werkt bewondering? Hoe belangrijk is voorpret? Wat tekent het fanatisme van een echte hobby? Wat gebeurt er met ons als we iets heel erg missen? Hoe reduceren we onze schuldgevoelens als we weer eens een volstrekt onverantwoorde uitgave hebben gedaan?
Met veel vaart, humor en zelfspot beschrijft Ap Dijksterhuis zijn met wijn doordrenkte reizen, waarbij hij regelmatig psychologische verdieping zoekt. Het frivole boek kan gelezen worden zowel op een donkere novemberavond als op een zonnig Zuid-Europees terras. Maar het is wel aan te raden er een goed glas wijn bij te drinken.
Ap Dijksterhuis (1968) is een van de invloedrijkste psychologen van Nederland. Hij is hoogleraar psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit Nijmegen en een van de redacteuren van het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science. Hij won vele prijzen, waaronder de Early Career Award van de American Psychological Association. Van zijn boek Het slimme onbewuste zijn inmiddels 75.000 exemplaren verkocht.
‘Dijksterhuis heeft een prettige en soms ook humoristische schrijfstijl. (…) Het slimme onbewuste leest vlot weg als een spannende roman, maar is tegelijkertijd voldoende wetenschappelijk.’ DE PSYCHOLOOG