4 sterren voor ‘Bier voor Afrika’ in de Volkskrant
Vandaag publiceerde de Volkskrant een recensie van Olivier van Beemens nieuwste boek, Bier voor Afrika. Dit boek gaat verder waar Van Beemens Heineken in Afrika stopte. Na een waarschuwing van Heinenken-topman Jean-François van Boxmeer besluit Van Beemen dieper te graven dan ooit, op zoek naar de Afrikaanse geheimen van de bierbrouwer. Bier voor Afrika is het resultaat van vijf jaar onderzoek en uitvoerige gesprekken met de directie van Heineken.
Wim Bossema van de Volkskrant noemt Olivier van Beemen ‘de horzel van bierbrouwer Heineken in Afrika.’ Bossema schrijft dat Van Beemen zijn werk zo nauwkeurig heeft gedaan ‘dat het bedrijf heeft besloten in godsnaam dan maar opening van zaken te geven en hem op allerlei niveaus te woord te staan.’ Die toegang tot het hart van het bedrijf brengt het niveau van Bier voor Afrika boven dat van zijn voorganger. ‘Er zijn natuurlijk ex-werknemers met wroeging over foute contacten of praktijken, maar juist de Heineken-medewerkers die hem ervan proberen te overtuigen dat dingen nu eenmaal zo gaan in Afrika, of dat het misschien nog erger was gelopen als Heineken zich niet met deze of gene despoot of rebellenleider had ingelaten, versterken het beeld dat Van Beemen wil schetsen: Heineken heeft zichzelf al die jaren veel te bewonderenswaardig voorgesteld,’ oordeelt Bossema en kent het boek vier sterren toe. ‘Niet eerder is er zo uitgebreid geschreven over een Nederlandse multinational in Afrika. [Van Beemen] schrijft het met veel vaart op.’
Klik hier om de volledige recensie te lezen.
Over Bier voor Afrika:
‘Maak er geen kruistocht van, daar ben je veel te jong voor,’ waarschuwde Heineken-topman Jean-François van Boxmeer de auteur tijdens hun eerste ontmoeting. Onderzoeksjournalist Olivier van Beemen beschouwde het als een aanmoediging nog dieper te graven, op zoek naar de Afrikaanse geheimen van de bierbrouwer.
Bier voor Afrika is een boek vol opzienbarende onthullingen en baanbrekende analyses die een nieuw licht werpen op de zakenwereld in Afrika. Het commerciële succesverhaal van Heineken gaat gepaard met veelvuldige schendingen van de eigen gedragscode en internationale richtlijnen. De brouwer raakte betrokken bij oorlogsmisdaden, corruptie en benadeelt de lokale fiscus door geld weg te sluizen via geheimzinnige constructies. ‘We hebben geen keus,’ antwoordt Heineken. Maar is dat echt zo?
Dit nieuwe boek is het resultaat van vijf jaar onderzoek en uitvoerige gesprekken met de directie van Heineken. Het is een vervolg op het veelgeprezen Heineken in Afrika, dat werd genomineerd voor de Lira Scherpenzeel Prijs voor uitzonderlijke buitenlandjournalistiek en tot vragen in de Tweede Kamer en het Europees Parlement leidde. Engelse en Franse vertalingen zijn in de maak.
Olivier van Beemen is onderzoeksjournalist en publiceert in onder meer NRC, Le Monde, De Correspondent en Follow the Money. Tussen 2002 en 2012 was hij correspondent in Frankrijk voor Het Financieele Dagblad, Elsevier en Knack.