Op het Wintertuinfestival, van 22 tot 26 november in Nijmegen, zullen Prometheus-auteurs Nina Polak en Franca Treur het podium betreden. Polak is dit jaar Writer in Residence en zal de volledige week op het festival aanwezig zijn. Woensdagavond zal Polak een voordracht geven tijdens het Kroegcollege in Cali, donderdag vindt er een panelgesprek op de Radboud Universiteit plaats en zaterdag opent Polak de festivalavond in Doornroosje met een ode aan de lezer. ‘De vrije lezer’ is dit jaar het thema van het festival. Franca Treur zal deze zaterdagavond samen met Erik Jan Harmens en Lotte Lentes in gesprek gaan over de vraag: ‘Wat is het belang van verhalen vertellen en lezen?’

Het Wintertuinfestival duurt vijf dagen en heeft een uiteenlopend programma van workshops tot boekpresentaties, van colleges tot  VR-installaties. Het volledige programma is te vinden op de festivalsite.

 

Over de auteurs:

Nina Polak (1986) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en aan de New School University in New York. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft voor De Groene AmsterdammerWe zullen niet te pletter slaan is haar debuutroman, een ‘warm, stormachtig familieverhaal over misleidende obsessies en goede zorgen’. Haar tweede roman Gebrek is een groot woord verschijnt eind januari 2018. Vanaf september 2017 is ze Writer in Residence aan de letterenfaculteit van de Radboud Universiteit Nijmegen.

De pers over We zullen niet te pletter slaan:

‘Mooie beeldenrijke zinnen en snedige metaforen.’ NRC Handelsblad

‘De zelfverzekerdheid van Polaks typeringen staat haaks op de wankelende zekerheden waarop haar personages varen – en dat contrast werkt.’ Arjan Peters, de Volkskrant

‘Polak beschouwt haar personages niet als een invuloefening, je moet als lezer je eigen ‘Anna’ en ‘Schard’ samenstellen. Dat laat deze roman uitstijgen boven de gebruikelijke ontwikkelingsroman met een al of niet happy end.’ Over haar schrijfstijl zegt hij: ‘Polak zoekt het in een opvallende, zwierige stijl. Ze houdt van plezier maken met zinnen. (…) Je ziet het voor je en als je iets bij een boek ziet, dan heb je literatuur.’ De Groene Amsterdammer

 

Franca Treur (1979) is schrijver van romans, verhalen, essays en columns. Ze debuteerde met het bekroonde en verfilmde Dorsvloer vol confetti, dat speelt in een bevindelijk gereformeerd milieu (meer dan 150.000 verkochte exemplaren). Later volgden De woongroep, het Zeeuwse Boekenweekgeschenk Ik zou maar nergens op rekenen en een bundeling van de piepkleine psychologische verhalen X&Y, die ze schreef voor NRC Handelsblad.

De pers over Hoor nu mijn stem:

‘Het kenmerkende Treur-gevoel, de ongewone combinatie van bevrijding en verlies, komt nog beter dan voorheen naar voren.’ – de Volkskrant ****

‘De dynamiek zorgt ervoor dat deze roman constant blijft boeien.’ – NRC Handelsblad ****

‘Deze nieuwe roman van Treur maakt tastbaar hoe het is om op groeien in bevindelijk-gereformeerde kring, met ervaringen van vervreemding én van pogingen zich een plek te verwerven in dit geloofsklimaat.’ – Friesch Dagblad

‘De emotionele apotheose is geen geconstrueerd drama, maar voelt als een echte, natuurlijke uitkomst’ – Dagblad van het Noorden ****

‘Uiteindelijk gaat het in Hoor nu mijn stem niet alleen om de overgave van gelovigen aan God, maar om de overgave van iedereen. Aan het leven.’ – de Groene Amsterdammer

Ook interessant



De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

In juli werd het biografische boek Alles gegeven. Marie Tak van Poortvliet 1871-1936 van Jacqueline van Paaschen uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus. Dit werk werd al eerder besproken in Het Parool…

Lees verder >
Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Er verscheen onlangs een groot interview met maffia-expert en historicus Mark Galeotti in De Morgen over zijn nieuwe boek Homo criminalis. Hierin stelt Galeotti: ‘Georganiseerde misdaad is te vergelijken met…

Lees verder >
Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Onlangs werd de Letse roman Het bed met de gouden poot van Zigmund Skujins met vier sterren gerecenseerd door De Standaard. Het bed met de gouden poot werd vertaald door…

Lees verder >
Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

In de eerste aflevering van Zomergasten 2025, dat zondag live werd uitgezonden, werd Özcan Akyol drie uur lang geïnterviewd door Griet Op de Beeck. Aan de hand van door hem…

Lees verder >
De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

Het boek De kikkerkamasutra van bioloog en auteur Kees Moeliker, dat afgelopen jaar werd uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus, staat op de longlist van de Natuurboekenprijs 2025! De kikkerkamasutra is een…

Lees verder >
Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >