Een heldenleven, de debuutroman van Persis Bekkering, werd afgelopen weekend uitgebreid belicht in de dagbladen. Het boek draait om igor, een schijnbaar perfecte violist die ook nog eens alles kan. Niettemin deelt hij graag zijn kunnen met anderen, en zien we de invloed van zijn feilloosheid op de imperfecte mensen om hem heen. Onder andere Het Parool, Algemeen Dagblad en de Volkskrant onthaalden de roman met enthousiasme.

Het Algemeen Dagblad beloonde de roman met vier sterren en noemde het een ‘sterk debuut, waarin Persis Bekkering een hele wereld weet bloot te leggen aan de hand van twee leefwereldjes.’ Volgens de krant is het een boek dat de lezer aan het denken zet. In Het Parool besprak Arie Storm het boek in de context van schrijvende recensenten en recenserende schrijvers. Daar een van de thema’s van Een heldenleven de zin en onzin van recensies is, noemt hij het boek ‘een intrigerende exercitie, een roman geschreven door een literair criticus met alle hang-ups van een literair criticus.’ Volgens Storm sluit het boek nauw aan bij waar we Bekkering tot nu toe van kenden.

De Volkskrant gaf het boek drie sterren. Ondanks de zware stof blijft het boek door de ‘knappe compositie en frisse stijl zeer genietbaar’, aldus de recensent; ‘dat Bekkering niet bezwijkt onder haar huizenhoge ambities is haar grote verdienste.’ Ook NRC vond het drie sterren waard, en stelt dat Bekkering ‘een geslaagd en opvallend debuut heeft geschreven, mede dankzij een stijl die klinkt en rinkelt.’ Zin Magazine noemde Bekkering een ‘supertalent’ en Een heldenleven een ‘wervelende roman’.

Vorige week maandag was Persis Bekkering te gast bij Kunststof op Radio 1, waar ze vertelde over haar eigen achtergrond en haar ideeën over perfectie. Luister de uitzending hier terug.


Meer over Een heldenleven:

Igor, of igor zoals hij zelf beweert, is een held. Hij kan alles, en wat hij nog niet kan leert hij sneller dan iedereen. Een uitzondering, die zichzelf niettemin genereus met de wereld deelt. Iedereen wil in de buurt zijn van deze levende legende.
Hij is, onder pseudoniem, een beroemde straatfotograaf. Kookt op sterrenniveau in zijn tot aan het plafond volgebouwde appartement, waar hij ook ’s werelds grootste dirigenten van advies voorziet. Want de laatste jaren is hij gek genoeg blijven hangen in de klassieke muziek. Igor is een verbluffend virtuoos violist, zijn spel is foutloos en perfect. Zo perfect dat het een probleem is geworden.
Zijn nieuwe muziekvriend Adrian, die hij op een Europese tournee ontmoet, confronteert hem ermee. Levert perfecte beheersing van zijn instrument wel echte muziek op?
Als igor op een dag wakker wordt in het bed van de jonge, veel te serieuze beeldend kunstenares Kiriko, wordt hij andermaal geconfronteerd met de uiterste consequenties van zijn heldendom.
In haar debuutroman Een heldenleven onderzoekt Persis Bekkering wat de prijs is van perfectie, en wat kunst nog kan betekenen in onze prestatiemaatschappij. Het is het droomdebuut van een uiterst originele nieuwe stem in onze letteren.

Persis Bekkering (1987) recenseert literatuur en schrijft over klassieke muziek voor onder meer de Volkskrant. Ze interviewt schrijvers voor festivals en talkshows. Een heldenleven is haar debuutroman.

Een heldenleven is een geraffineerde roman, wonderlijk gelaagd en magistraal geschreven – het zou mij verbazen als er dit jaar nog een sterker debuut dan dat van Persis Bekkering verschijnt.’ Hanna Bervoets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook interessant



‘De bandagist’ van Marente de Moor besproken in HP/De Tijd en Nieuwsweekend

‘De bandagist’ van Marente de Moor besproken in HP/De Tijd en Nieuwsweekend

Vorige week verscheen De bandagist, de nieuwe roman van Marente de Moor, en werd gelijk uitgebreid besproken in HP/De Tijd en in de boekenrubriek van Nieuwsweekend. Volgens Arjan Peters (HP/De…

Lees verder >
‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

Vorige week werd Grace van Paul Lynch getipt in AD MEZZA en besproken in de Volkskrant. In Grace beschrijft Paul Lynch de Grote Hongersnood in 19de-eeuws Ierland. Volgens Hans Bouman…

Lees verder >
‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

Joost de Vries maakt met zijn vorig jaar verschenen roman Hogere machten kans op de Libris Literatuur Prijs 2025. Volgens de jury is Hogere machten ‘zonder twijfel, Joost de Vries’…

Lees verder >
‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

  Sprakeloos van Tom Lanoye staat op de 5de plaats in de lijst van de beste 50 Nederlandstalige boeken van de 21ste eeuw. De lijst werd samengesteld door de boekenredactie…

Lees verder >
Een interview met Dick Veerman in Trouw

Een interview met Dick Veerman in Trouw

Afgelopen woensdag verscheen er in Trouw een interview met Dick Veerman, Foodlog-hoofdredacteur en auteur van Daarom zijn boeren boos. Zijn boek biedt een brede en ook historische analyse van de…

Lees verder >
Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Afgelopen zondag was Joris Van Bladel te gast bij OVT om te praten over zijn nieuwe boek Land van het grote sterven: Hoe Rusland de westerse logica tart. In de…

Lees verder >
Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Over de gekte van een vrouw, in het Engels verschenen als On a Woman’s Madness, van Astrid Roemer maakt kans op de International Booker Prize. De International Booker Prize is…

Lees verder >
Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Op 20 februari 2025 was de Nederlandse release van A Complete Unknown, een biografische dramafilm over Bob Dylan, geregisseerd door James Mangold. De film vertelt het verhaal van de jonge…

Lees verder >