Afgelopen zondag was Arie Storm te gast bij VPRO Boeken om te praten over zijn nieuwe boek Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. In het boek onderzoekt Storm waar zijn fascinatie voor lezen en literatuur eigenlijk vandaan komt. Meer dan dat beschrijft Storm zijn teleurstelling over de barre realiteit van de Nederlandse literaire wereld nadat hij eenmaal zelf schrijver werd. ‘Ik had er heel hoge verwachten van. Ik dacht dat de literaire wereld iets prachtigs zou zijn, waar alleen hoog intelligente mensen in rond zouden lopen met wie je heel de dag over James Joyce kan praten. Dat was een teleurstelling.’

Het schrijverschap wordt tegenwoordig enkel als zodanig herkend wanneer een auteur zich ook in het publieke domein als schrijver manifesteert. Storm haalt als voorbeeld de ophef rondom de Libris Literatuurprijs aan: ‘Rob van Essen heeft gewonnen, maar Ilja Pfeijffer was toch de schrijver? Die zien we altijd op tv. Mensen vinden het raar als een ‘echte’ literaire schrijver een literaire prijs wint. Mensen vinden je alleen een literaire schrijver als je je als zodanig presenteert.’

Storms liefde voor literatuur is echter niet afgenomen. ‘Het is niet alleen een boek over wat er allemaal mis is met de Nederlandse literatuur, maar ook over de vraag waarom ik zo van lezen houd (…) Wat vind ik nou zo fantastisch aan lezen? Het is iets wat je helemaal alleen kan doen en je kunt er helemaal in verdwijnen. En het is ook iets wat heel sociaal is, want dichter bij een ander persoon dan de schrijver van het boek kom je nauwelijks.’

U kunt het hele interview hier terugkijken.

Tevens besprak Thomas Verborgt afgelopen zaterdag het boek in Het Parool. Zijn recensie – waarin hij het betoog ‘even losjes als krachtig’ noemt en stelt dat het ‘inspirerend is om met hem [Storm] mee te denken’ – leest u hier.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademen, Maans stilte, Het laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

Ook interessant



De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

In juli werd het biografische boek Alles gegeven. Marie Tak van Poortvliet 1871-1936 van Jacqueline van Paaschen uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus. Dit werk werd al eerder besproken in Het Parool…

Lees verder >
Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Er verscheen onlangs een groot interview met maffia-expert en historicus Mark Galeotti in De Morgen over zijn nieuwe boek Homo criminalis. Hierin stelt Galeotti: ‘Georganiseerde misdaad is te vergelijken met…

Lees verder >
Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Onlangs werd de Letse roman Het bed met de gouden poot van Zigmund Skujins met vier sterren gerecenseerd door De Standaard. Het bed met de gouden poot werd vertaald door…

Lees verder >
Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

In de eerste aflevering van Zomergasten 2025, dat zondag live werd uitgezonden, werd Özcan Akyol drie uur lang geïnterviewd door Griet Op de Beeck. Aan de hand van door hem…

Lees verder >
De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

Het boek De kikkerkamasutra van bioloog en auteur Kees Moeliker, dat afgelopen jaar werd uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus, staat op de longlist van de Natuurboekenprijs 2025! De kikkerkamasutra is een…

Lees verder >
Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >