Afgelopen zondag was Arie Storm te gast bij VPRO Boeken om te praten over zijn nieuwe boek Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. In het boek onderzoekt Storm waar zijn fascinatie voor lezen en literatuur eigenlijk vandaan komt. Meer dan dat beschrijft Storm zijn teleurstelling over de barre realiteit van de Nederlandse literaire wereld nadat hij eenmaal zelf schrijver werd. ‘Ik had er heel hoge verwachten van. Ik dacht dat de literaire wereld iets prachtigs zou zijn, waar alleen hoog intelligente mensen in rond zouden lopen met wie je heel de dag over James Joyce kan praten. Dat was een teleurstelling.’

Het schrijverschap wordt tegenwoordig enkel als zodanig herkend wanneer een auteur zich ook in het publieke domein als schrijver manifesteert. Storm haalt als voorbeeld de ophef rondom de Libris Literatuurprijs aan: ‘Rob van Essen heeft gewonnen, maar Ilja Pfeijffer was toch de schrijver? Die zien we altijd op tv. Mensen vinden het raar als een ‘echte’ literaire schrijver een literaire prijs wint. Mensen vinden je alleen een literaire schrijver als je je als zodanig presenteert.’

Storms liefde voor literatuur is echter niet afgenomen. ‘Het is niet alleen een boek over wat er allemaal mis is met de Nederlandse literatuur, maar ook over de vraag waarom ik zo van lezen houd (…) Wat vind ik nou zo fantastisch aan lezen? Het is iets wat je helemaal alleen kan doen en je kunt er helemaal in verdwijnen. En het is ook iets wat heel sociaal is, want dichter bij een ander persoon dan de schrijver van het boek kom je nauwelijks.’

U kunt het hele interview hier terugkijken.

Tevens besprak Thomas Verborgt afgelopen zaterdag het boek in Het Parool. Zijn recensie – waarin hij het betoog ‘even losjes als krachtig’ noemt en stelt dat het ‘inspirerend is om met hem [Storm] mee te denken’ – leest u hier.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademen, Maans stilte, Het laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

Ook interessant



Muziektheaterproductie van ‘De draaischijf’ in april 2027 in de theaters!

Muziektheaterproductie van ‘De draaischijf’ in april 2027 in de theaters!

De draaischijf van Tom Lanoye verschijnt in april 2027 op de planken. Opera Ballet Vlaanderen komt onder de regie van Frank Van Laecke met een muziektheaterproductie van het boek dat…

Lees verder >
Voorjaarsbrochure 2026!

Voorjaarsbrochure 2026!

De voorjaarsbrochure 2026 van Uitgeverij Prometheus staat online, met een breed aanbod aan (literaire) fictie en non-fictie. Dit voorjaar verschijnen binnen het genre fictie onder andere de langverwachte nieuwe boeken…

Lees verder >
Lara Taveirne met ‘Meisjes van krijt’ volop in de media

Lara Taveirne met ‘Meisjes van krijt’ volop in de media

Vorige maand verscheen bij Uitgeverij Prometheus Meisjes van krijt van Lara Taveirne. Lara is een van de bijzonderste stemmen van haar generatie en was daarom ook te gast op het…

Lees verder >
Alan Hollinghurst wint de David Cohen Prize for Literature 2025!

Alan Hollinghurst wint de David Cohen Prize for Literature 2025!

Alan Hollinghurst won dinsdagavond 4 november de David Cohen Prize for Literature 2025. Deze prijs staat bekend als een van de meest prestigieuze literaire onderscheidingen in het Verenigd Koninkrijk en…

Lees verder >
Succesvolle lancering van ‘Het laatste verhaal van Jamie Gunn’ door Thomas Olde Heuvelt

Succesvolle lancering van ‘Het laatste verhaal van Jamie Gunn’ door Thomas Olde Heuvelt

Afgelopen week verscheen bij Uitgeverij Prometheus Het laatste verhaal van Jamie Gunn van Thomas Olde Heuvelt. Hij behaalde wereldwijd al successen met zijn boeken Hex en Echo, heeft in 25…

Lees verder >
Mario Molegraaf wint met zijn boek ‘Opperhuidmens’ de Zeeuwse Boekenprijs 2025!

Mario Molegraaf wint met zijn boek ‘Opperhuidmens’ de Zeeuwse Boekenprijs 2025!

Mario Molegraaf, auteur van de biografie van Hans Warren, Opperhuidmens, heeft de Zeeuwse Boekenprijs gewonnen. Deze prijs werd uitgereikt op dinsdagavond 4 november in Vlissingen. Uit de 62 inzendingen hoorde…

Lees verder >
Carolien van ’t Hof wint met haar boek ‘Hellemoer’ geschiedenisprijs ‘De Treckpoel’

Carolien van ’t Hof wint met haar boek ‘Hellemoer’ geschiedenisprijs ‘De Treckpoel’

Carolien van ‘t Hof, auteur van de historische roman Hellemoer, heeft de LGOG Treckpoel-prijs gewonnen. Deze prijs van het Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap werd op zaterdag 11 oktober…

Lees verder >
Boekpresentatie ‘Buig niet’ van dr. Ad van Nieuwpoort in de Duinzichtkerk in Den Haag

Boekpresentatie ‘Buig niet’ van dr. Ad van Nieuwpoort in de Duinzichtkerk in Den Haag

Afgelopen zondag presenteerde predikant en schrijver Ad van Nieuwpoort zijn nieuwe boek Buig niet. Bijbels tegengif voor nu in de Duinzichtkerk in Den Haag. Hij overhandigde het eerste exemplaar aan…

Lees verder >