Afgelopen zondag was Arie Storm te gast bij VPRO Boeken om te praten over zijn nieuwe boek Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. In het boek onderzoekt Storm waar zijn fascinatie voor lezen en literatuur eigenlijk vandaan komt. Meer dan dat beschrijft Storm zijn teleurstelling over de barre realiteit van de Nederlandse literaire wereld nadat hij eenmaal zelf schrijver werd. ‘Ik had er heel hoge verwachten van. Ik dacht dat de literaire wereld iets prachtigs zou zijn, waar alleen hoog intelligente mensen in rond zouden lopen met wie je heel de dag over James Joyce kan praten. Dat was een teleurstelling.’

Het schrijverschap wordt tegenwoordig enkel als zodanig herkend wanneer een auteur zich ook in het publieke domein als schrijver manifesteert. Storm haalt als voorbeeld de ophef rondom de Libris Literatuurprijs aan: ‘Rob van Essen heeft gewonnen, maar Ilja Pfeijffer was toch de schrijver? Die zien we altijd op tv. Mensen vinden het raar als een ‘echte’ literaire schrijver een literaire prijs wint. Mensen vinden je alleen een literaire schrijver als je je als zodanig presenteert.’

Storms liefde voor literatuur is echter niet afgenomen. ‘Het is niet alleen een boek over wat er allemaal mis is met de Nederlandse literatuur, maar ook over de vraag waarom ik zo van lezen houd (…) Wat vind ik nou zo fantastisch aan lezen? Het is iets wat je helemaal alleen kan doen en je kunt er helemaal in verdwijnen. En het is ook iets wat heel sociaal is, want dichter bij een ander persoon dan de schrijver van het boek kom je nauwelijks.’

U kunt het hele interview hier terugkijken.

Tevens besprak Thomas Verborgt afgelopen zaterdag het boek in Het Parool. Zijn recensie – waarin hij het betoog ‘even losjes als krachtig’ noemt en stelt dat het ‘inspirerend is om met hem [Storm] mee te denken’ – leest u hier.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademen, Maans stilte, Het laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >