Bas Heijne te gast bij Buitenhof
Ter ere van het verschijnen van Mens/onmens was Bas Heijne te gast bij Buitenhof. In zijn gesprek met Twan Huys bespreekt Heijne de vraag waarom we niet meer naar elkaar kunnen luisteren en waarom emotie de overhand heeft op de rede. Aan bod komen voorbeelden als de brand in de Notre Dame, de Brexit en het Coronavirus. Hij toont dat feiten steeds meer worden gebruikt ter ondersteuning van emotie in plaats van om te controleren, zoals bij antivaxxers. Heijne onderzoekt hoe mensen elkaar kunnen vinden in deze tijden van polarisatie, fake news en identiteitspolitiek.
Het hele gesprek in Buitenhof bekijkt u hier.
Over Mens/onmens:
Wat is waar – wat de feiten je vertellen of wat je wilt geloven?
Wie ben je – een vrij individu, of zoek je houvast in de groep tegen de rest?
Steeds beter weten we hoe de mens in elkaar steekt. We weten waarom we geneigd zijn in hokjes te denken, waarom we liever verbroederen met mensen die op ons lijken dan met vreemden. En ook hoe gemakkelijk mensen gemanipuleerd kunnen worden, via sociale media en door politici.
In Mens/Onmens onderzoekt gelauwerd essayist en columnist Bas Heijne de twee grote obsessies van onze tijd: waarheid en identiteit. In een heldere stijl stelt hij de vragen waar het om gaat: hoe kunnen we solidair zijn in een wereld die steeds meer versplinterd is, waarin iedereen op zoek is naar iets groters en het algemeen belang het zo vaak aflegt tegen het eigenbelang?
Mens/Onmens is een scherp, persoonlijk essay over hoe je mens kunt zijn in een gepolariseerde wereld.
Bas Heijne (1960) is de auteur van essays als Onredelijkheid (2007), Moeten wij van elkaar houden (2011) en Onbehagen (2016). Hij is vast verbonden aan nrc Handelsblad. In 2017 kreeg hij de P.C. Hooft-prijs voor zijn gehele oeuvre.
‘Bas Heijne is een schrijver met een bijzondere positie als columnist en essayist, die over een enorme verscheidenheid aan actuele onderwerpen en kwesties schrijft. Zijn werk geeft een vernieuwende impuls aan wat literatuur in maatschappelijke zin betekenen kan. (…) Vooral de vorm waarin hij dat doet is bijzonder: hij schrijft als een denker én denkt als een lezer.’
Uit het juryrapport van de P.C. Hooft-prijs
‘Heijne analyseert de moderne, aan alle kanten in trilling gebrachte wereld als geen ander.’
Vrij Nederland
‘Ogenschijnlijk losjes denkend, zonder een al te zichtbare rode draad aan te brengen, komt Heijne tot belangrijke inzichten.’
de Volkskrant
‘Een schitterend essay!’
Adriaan van Dis over Onbehagen.