Vorige week verscheen De bandagist, de nieuwe roman van Marente de Moor, en werd gelijk uitgebreid besproken in HP/De Tijd en in de boekenrubriek van Nieuwsweekend. Volgens Arjan Peters (HP/De Tijd) toont De Moor met haar roman De bandagist zich opnieuw de koningin der contrasten: ‘Hoogst actueel en ouderwets goed schetst ze het huidige Amsterdam, waar jonge mensen geen huis meer kunnen krijgen en veel ouderen in hun te grote huizen weer vaak fysiek en mentaal ontheemd zijn. Lezers hebben recht op dromen, fictie, wereldvreemdheid zelfs die hun redding is. Vakvrouw Marente de Moor is een bandagiste die ons gebroken wereldbeeld in de windselen van een zinderende vertelling hult. Zolang we ons door een roman kunnen laten vervoeren, is er hoop op genezing van de realiteit. Hoe lang moge ongewis zijn; maar nu kan het nog.‘
Lees hier de bespreking in HP/ De Tijd.
Luister hier het fragment van Nieuwsweekend.
Meer over De bandagist:
Joost (29) is bandagist. Hij ontfermt zich over de zieke benen van ouderen in Amsterdam, de stad die hem en zijn vrienden geen woning kan bieden. Het contrast tussen zijn zwervende bestaan en dat van zijn patiënten, die zijn gebonden aan hun grote en volgestouwde huizen, wordt steeds groter.
De bandagist is een roman over eenzaamheid en geborgenheid, over herinneren en vergeten. Zelden is de ontheemding van jongeren in de Nederlandse steden overtuigender onder woorden gebracht dan in deze nieuwe, beklemmende roman van Marente de Moor.
Marente de Moor is een van de belangrijkste schrijvers van Nederland. Ze schreef een veelgeprezen oeuvre en ontving onder andere de AKO Literatuurprijs en de European Union Prize for Literature (voor De Nederlandse maagd), de J.M.A. Biesheuvelprijs (voor Gezellige verhalen) en de F. Bordewijk-prijs en de Jan Wolkers Prijs (voor Foon). Haar werk is in zeventien talen verschenen.
De internationale pers over het werk van Marente de Moor:
‘Literatuur van een wrede schoonheid.’ The New York Times
‘Briljant.’ Süddeutsche Zeitung
‘Onbegrijpelijk dat Marente de Moor in Frankrijk zo lang onder de radar is gebleven.’ Le Monde
‘Haar natuurmetaforen hebben een dierlijke kracht, haar beschouwingen zijn even intelligent als eigenzinnig. Een groot verteltalent.’ Frankfurter Allgemeine Zeitung