Vorige week verscheen De bandagist, de nieuwe roman van Marente de Moor, en werd gelijk uitgebreid besproken in HP/De Tijd en in de boekenrubriek van Nieuwsweekend. Volgens Arjan Peters (HP/De Tijd) toont De Moor met haar roman De bandagist zich opnieuw de koningin der contrasten: ‘Hoogst actueel en ouderwets goed schetst ze het huidige Amsterdam, waar jonge mensen geen huis meer kunnen krijgen en veel ouderen in hun te grote huizen weer vaak fysiek en mentaal ontheemd zijn. Lezers hebben recht op dromen, fictie, wereldvreemdheid zelfs die hun redding is. Vakvrouw Marente de Moor is een bandagiste die ons gebroken wereldbeeld in de windselen van een zinderende vertelling hult. Zolang we ons door een roman kunnen laten vervoeren, is er hoop op genezing van de realiteit. Hoe lang moge ongewis zijn; maar nu kan het nog.‘

Lees hier de bespreking in HP/ De Tijd.

Luister hier het fragment van Nieuwsweekend.

 

Meer over De bandagist:

Joost (29) is bandagist. Hij ontfermt zich over de zieke benen van ouderen in Amsterdam, de stad die hem en zijn vrienden geen woning kan bieden. Het contrast tussen zijn zwervende bestaan en dat van zijn patiënten, die zijn gebonden aan hun grote en volgestouwde huizen, wordt steeds groter.
De bandagist is een roman over eenzaamheid en geborgenheid, over herinneren en vergeten. Zelden is de ontheemding van jongeren in de Nederlandse steden overtuigender onder woorden gebracht dan in deze nieuwe, beklemmende roman van Marente de Moor.

Marente de Moor is een van de belangrijkste schrijvers van Nederland. Ze schreef een veelgeprezen oeuvre en ontving onder andere de AKO Literatuurprijs en de European Union Prize for Literature (voor De Nederlandse maagd), de J.M.A. Biesheuvelprijs (voor Gezellige verhalen) en de F. Bordewijk-prijs en de Jan Wolkers Prijs (voor Foon). Haar werk is in zeventien talen verschenen.

De internationale pers over het werk van Marente de Moor:

‘Literatuur van een wrede schoonheid.’ The New York Times

‘Briljant.’ Süddeutsche Zeitung

‘Onbegrijpelijk dat Marente de Moor in Frankrijk zo lang onder de radar is gebleven.’ Le Monde

‘Haar natuurmetaforen hebben een dierlijke kracht, haar beschouwingen zijn even intelligent als eigenzinnig. Een groot verteltalent.’ Frankfurter Allgemeine Zeitung
 

Ook interessant



Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Vandaag is De Schaduwvrouw verschenen, de nieuwste thriller van journalist en schrijver Anna van den Breemer. Op de dag van publicatie schoof ze aan bij VPRO Nooit Meer Slapen, waar…

Lees verder >
‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

Vanochtend maakte de jury van de Brusseprijs 2025 de shortlist bekend. Op de shortlist staan maar liefst drie titels van Prometheus. Wij feliciteren Olivier van Beemen (Ondernemers in het wild),…

Lees verder >
Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Afgelopen zondag ontving Eva Koreman van Een uur cultuur wetenschapper, dichter en schrijver Emma Zuiderveen in haar uitzending. Ze sprak met haar over De rest is naakt, Emma’s indrukwekkende debuutroman…

Lees verder >
Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Afgelopen donderdag verscheen in Het Parool een recensie van Schilfers, de tweede roman van Bronzen Uil-winnares Lenny Peeters. Journalist Dirk Leyman recenseerde het boek. ‘Wie haar eerste roman las, weet…

Lees verder >
Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Vandaag, 29 april, is bij Uitgeverij Prometheus het boek Je ogen zijn mooi van kunsthistorica Nathalie Paarlberg verschenen. In dit persoonlijke en indringende werk doet Paarlberg verslag van een drie…

Lees verder >
‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

Land van het grote sterven van Joris van Bladel en Als Rusland wint van Carlo Masala ontvingen •••• in NRC. Afgelopen week verscheen er in NRC een stuk geschreven door…

Lees verder >
‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

De nieuwe thriller van Esther Verhoef, Het huis met de palm, is vandaag binnengekomen op nummer 1 in de Bestseller 60 – de officiële lijst van bestverkochte boeken in Nederland.…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘De actualiteit van het archaïsche’ van Gabriël van de Brink

•••• in NRC voor ‘De actualiteit van het archaïsche’ van Gabriël van de Brink

Vorige week ontving De actualiteit van het archaïsche van Gabriël van den Brink •••• in NRC. In De actualiteit van het archaïsche schetst Van den Brink een filosofisch doordacht beeld…

Lees verder >