Drie Prometheus-titels in de race voor De Diamanten Kogel 2015
Uitgeverij Prometheus heeft drie boeken die kans maken op De Diamanten Kogel 2015. Lieve mama van Esther Verhoef, Ultimatum van Daan & Thomas Heerma van Voss en Smeergeld van Nausicaa Marbe.
De Diamanten Kogel is een initiatief van het GVM (het Genootschap van Vlaamse Misdaadauteurs). De prijs bekroont jaarlijks het beste ‘spannende’ oorspronkelijk Nederlandstalige boek. De bekroonde schrijver ontvangt een trofee en een zilveren boksbeugel van 500 gram. De Diamanten Kogel werd in 2002 voor het eerst uitgereikt voor het spannendste en beste Vlaamse misdaadboek. Sinds 2004 mogen ook Nederlandse auteurs meedoen. De gehele lijst van nominaties wordt bekendgemaakt op 4 februari in Antwerpen. De trofee wordt uitgereikt op 16 februari 2016 om 20:00 uur in het Stadhuis van Antwerpen.
Over Lieve mama:
Hoe ver ga jij om je gezin te beschermen?
Verpleegkundige Helen is getrouwd met Werner, een succesvol horecaondernemer. Samen hebben ze drie kinderen van dertien, vijftien en zeventien. De achttienjarige Ralf woont nog bij zijn ouders. Zijn leven draait om zijn auto, zijn vrienden en geld verdienen. Hij laat zich meesleuren in een crimineel plan: een overval op de woning van Helen en Werner. Een horrorscenario ontvouwt zich op de bewuste avond. Maar daarmee is de nachtmerrie voor Helen nog maar pas begonnen…
Esther Verhoef brengt met Lieve mama het gevaar onbehaaglijk dichtbij, en laat de lezer achter met de vraag: wat zou ik doen?
Esther Verhoef is een van de succesvolste en meest veelzijdige schrijvers van Nederland. Van haar psychologische thrillers en romans werden 1,9 miljoen exemplaren verkocht. Verhoefs werk is in tal van talen verschenen en meerdere malen bekroond en genomineerd. Ze was met het boek Lieve mama genomineerd voor de NS Publieksprijs en Hebban Award.
‘Met Lieve mama heeft Esther Verhoef zichzelf overtroffen. Geweldige thriller!’ Margriet
‘Lieve mama is een van Verhoefs beste boeken. Vlot geschreven en een puike plot, met een mooi opgebouwde spanning.’ VN Thrillergids ★★★★
‘Goed geschreven, mooie karakters en een prachtige plot.’ AD ★★★★★
‘Esther Verhoef is een meester in zorgvuldig uitgewerkte plots.’ Knack ★★★★
‘Origineel plot en spetterend einde.’ Leeuwarder Courant ★★★★
‘Thrillerkoningin Esther Verhoef levert weer een juweeltje af. Dikke, dikke aanrader!’ ECI
Over Ultimatum:
Na de onopgehelderde moord op zijn vrouw leidt voormalig psychiater Aron Mulder een teruggetrokken leven in hun oude vakantiebungalow. De geruchten over zijn betrokkenheid bij de moordzaak dreven zijn cliënten weg, en ook zijn zoon Alexander, die naar New Orleans verhuisde en een andere naam aannam. Als blijkt dat Alexander verdacht wordt van de moord op zijn vriendin Nathalie Underwood, gepleegd in de moerassen van Louisiana, besluit Aron in actie te komen.
Intussen wordt de zaak Underwood onderzocht door de Amerikaanse rechercheur Hanna Vincennes, die onder druk staat van haar meerderen en de media. Ze verdiept zich in Underwoods leven, en hoe meer antwoorden van haar worden gevraagd, hoe meer zij gaat twijfelen aan het politieonderzoek.
Wat heeft deze moordzaak te maken met de moord op Arons vrouw? En is Aron op tijd om zijn zoon vrij te krijgen?
Ultimatum is een bijzonder spannende psychologische thriller, waarin een vader en zijn zoon lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, en een rechercheur wordt geconfronteerd met haar obsessies. De lezer wordt meegesleurd naar het bizarre snijvlak van deze levens.
“Ultimatum is een uitstekende thriller geworden met moorden, vragen en een prima spanningsboog. Maar vooral is het een prachtig bóek, met de psychologie van de verschillende hoofdrolspelers als fundament.” Zin
‘Ultimatum zit, zoals het een thriller betaamt, ingenieus in elkaar.’ Knack Weekend
‘Deze eerste thriller van hun hand is veelbelovend en smaakt naar meer.’ Hebban
‘Fraai in sfeertekening en terzijdes.’ Trouw
‘Deze thriller is genieten: loepzuivere zinnen, een messcherp polt en geen gewauwel. Zo moet dat.’Feeling
‘Een geslaagd debuut van twee niet-debutanten. Het veel misbruikte etiket ‘literaire thriller’ zou niet potsierlijk zijn geweest.’ NRC Handelsblad ★★★★
Over Smeergeld:
In een fraai huis in Haarlem wonen Job en Gaby van Emmerik met hun twee puberende kinderen en een oude hond. Job is zijn baan als stadsbouwmeester kwijtgeraakt toen hij op het punt stond een fraudeaffaire in de lokale politiek te onthullen. Wandelend met de hond in de Haarlemmerhout brengt hij zijn dagen door, tot groot ongenoegen van Gaby, die gebukt gaat onder geldzorgen waar Job zich weinig van aantrekt.
Een jaar na Jobs ontslag duikt ineens een oude bekende uit Oost-Europa op, een vrouw die Jobs leven nog verder zou kunnen verwoesten, maar die een innige vriendschap met Gaby sluit. Bovendien voorziet zij het gezin van riante financiële hulp. Als de vrouw hem met slinkse intriges steeds verder in een wurggreep trekt, beseft Job dat hij een manier zal moeten vinden om haar uit zijn leven te laten verdwijnen – desnoods buiten de wet om.
Smeergeld is een schitterende, bijzonder spannende zedenroman van een begenadigd schrijver, over de keuzes die we in het leven liever niet willen maken. Een onweerstaanbare pageturner over liefde en ontrouw, oprechtheid en corruptie, huwelijk en ouderschap – tegen de achtergrond van een grote persoonlijke en maatschappelijke crisis.
Nausicaa Marbe (Boekarest, 1963) werd in 1998 in één klap bekend door haar roman Mândraga, waarvoor zij het Charlotte Köhler Stipendium ontving. In de loop der jaren ontwikkelde zij zich tot een van de meest spraakmakende columnisten van Nederland, aanvankelijk bij de Volkskrant, tegenwoordig in De Telegraaf. Met Smeergeld keert zij definitief terug naar haar grote liefde, de roman.
‘Het gebeurt niet vaak dat een Nederlandse schrijver zo’n spannend en gelaagd boek aflevert, een boek dat iets te zeggen heeft over onze samenleving. En dan ook nog in een taal die rijk, smakelijk en subtiel malicieus is. Herman Koch heeft er een geduchte concurrent bij.’ Trouw
‘Een avontuurlijke, vlot vertelde thriller, vol met geheime afspraken, spionage-activiteiten, geneus in andermans computers en stiekeme kiekjes van compromitterende situaties. Een amusant geheel.’ NRC Handelsblad
‘Marbe grossiert in terzijdes, maar nooit bekruipt je de gedachte dat de columnist de romancier overstemt. Knap gedaan.’ de Volkskrant ★★★★