‘Duivelsdag’ van Andrew Michael Hurley in Trouw: ‘Mysterieus, magisch, maar niet onlogisch’
Afgelopen weekend verscheen er een lovende recensie van het recent uitgekomen Duivelsdag van Andrew Michael Hurley in Trouw. Duivelsdag, de tweede roman van de Engelse Book of the Year 2016-winnaar vertelt het verhaal van John Pentecost die terugkeert naar de schapenboerderij waar hij opgroeide, in het landelijke en traditionele Lancashire. Hier worden rituelen in stand gehouden om de gemeenschap voor de duivel te behoeden. Duivelsdag is een verontrustende roman, die onderzoekt hoezeer we ons vastklampen aan tradities om goed en kwaad te kunnen onderscheiden.
Volgens recensent Rob Schouten is het een raadsel hoe Hurley met de duivel als onderwerp de lezer van nu nog weet te intrigeren, ‘maar hij doet het’, aldus de Schouten. ‘De duivelse streken zijn levensecht en tastbaar, of het nu gaat om doodgebeten schapen, het verdrinken van de plaaggeest Lennie Sturzaken, […] of de onbedoelde dood van een jonge schapendief.’
Hij stelt dat de rol van de rede versus magie centraal staat in het boek. Op het moment dat een van de personages als enige mysterieuze gebeurtenissen waarneemt, wijten de dorpsbewoners dit aan ‘waanbeelden’ veroorzaakt door haar zwangerschap, terwijl de lezer doorheeft dat zij oog in oog staat met de duivel. ‘Dat is het fascinerende aan Hurley’s roman’, legt Schouten uit, ‘Alle gebeurtenissen die hij verhaalt zijn ook rationeel verklaarbaar maar zodra je ergens een duivel vermoedt kan hij overal in zitten. […] Eigenlijk heb je het gevoel dat je steeds tussen bijgeloof en rede verkeert.’
Lees hier de volledige bespreking in Trouw.
Elke herfst keert John Pentecost terug naar de schapenboerderij in Lancashire waar hij opgroeide, om zijn vader te helpen. Doorgaans gebeurt er vrij weinig in de Endlands, maar dit jaar is Johns grootvader overleden. Bovendien vergezelt zijn nieuwe vrouw, Katherine, hem voor het eerst bij zijn bezoek aan de familie.
De Endlands zijn een traditionele gemeenschap. Volksverhalen en eeuwenoude rituelen worden er in ere gehouden, veelal met het doel mens en dier voor de duivel te behoeden. Maar dit jaar loopt het allemaal anders en dreigt de duivel de vrije hand te krijgen.
Duivelsdag is een verontrustende roman, die onderzoekt hoezeer we ons vastklampen aan tradities om goed en kwaad te kunnen onderscheiden.
Andrew Michael Hurley (1975) woont in Lancashire. Zijn eerste roman, De Loney, werd verkocht aan meer dan twintig landen, won de Costa Best First Novel Award en werd in 2016 uitgeroepen tot Book of the Year door de British Book Industry Awards. Het boek wordt ook verfilmd. Duivelsdag is zijn tweede roman.
‘De wazige aanwezigheid van de Duivel wordt in deze roman zo tastbaar opgeroepen dat ik soms nauwelijks van het boek durfde op te kijken, uit angst hem op de stoel naast mij naar mij te zien zitten grijnzen.’- Literary Review
‘Dit levensechte verhaal over de streken van de duivel in een geïsoleerde agrarische gemeenschap is niet voor watjes. Hurley is een superieur verteller. Hij neemt je mee naar de woeste gronden, regelrecht in het oog van een sneeuwstorm, laat hier en daar een hint vallen – sinistere hints over duivelsstreken en bezetenheid. En dan opeens blijf je midden in de nacht in de heuvels achter, en vraag je je af waar het kwaad nou vandaan komt, uit de duivel of uit de mens.’ – The Times
‘De meesterlijke tweede roman van Hurley lost de belofte van zijn gelauwerde debuut helemaal in – en meer dan dat.’ – The Mail On Sunday
‘Deze feilloos geschreven roman grijpt je als een klamme hand bij de strot.’- Daily Mail