Ellen de Bruin te gast bij Opium
Onlangs was Ellen de Bruin te gast bij het radioprogramma Opium op NPO Radio 4 om te vertellen over haar recent verschenen boek Kraaien in het paradijs. Kraaien vliegen als een rode draad door het boek:
‘Kraaien hebben toch altijd een soort van duistere symboliek. In het boek symboliseren ze ook de zielen van de doden. Op het eiland dat ik beschrijf, in het plaatselijke geloof is dat ook hun functie. Dus na je dood wordt je ziel een kraai en blijft hij ronddolen als je niet goed genoeg begraven wordt.’
Volgens de Bruin zijn er drie draden in het boek. Die van het vrouwelijke hoofdpersonage, die van het leven op het eiland en die van de rest van de wereld: ‘Heel geleidelijk, als een vlecht, zijn die drie draden in elkaar gewoven. Heel geleidelijk kom je erachter in wat voor een wereld we dan eigenlijk leven.’
U luistert deze uitzending hier terug.
Over Kraaien in het paradijs:
Vroeger kwamen de toeristen, die zichzelf liever reizigers noemden, massaal naar het eiland. Op zoek naar spiritualiteit, strand en jungle, lokale sensuele massages en chocopasta. Maar dat is al meer dan vijftien jaar geleden. Toen bestond het internet zelfs nog.
Toeristen zijn er nu niet meer. Ook steeds meer dieren- en plantensoorten zijn verdwenen.
Lipa woont er nog wel, belaagd door de dorpsgek, en ze kan niet weg. Als er een vreemdeling verschijnt, ontwikkelt ze een sprankje hoop. Hij moet wel heel rijk zijn om nog te kunnen reizen. Maar wil hij haar meenemen naar een veilige plek? En wat is er precies gebeurd met die machtige man die vijftien jaar geleden op het eiland was? En met de ontdekking in de jungle, en het vermoorde meisje?
Kraaien in het paradijs is een toekomstsprookje, maar ook een nachtmerrie van deze tijd. Een bedrieglijk lichtvoetige, ingenieus geconstrueerde roman over eenzaamheid, machtsmisbruik, klimaatverandering en afbrokkelende beschaving.
Ellen de Bruin is redacteur bij NRC Handelsblad. Met Onder het ijs, haar ‘ambitieuze, onderzoekende en warmbloedige roman over menselijke drijfveren en dwaalwegen’, won zij de Anton Wachterprijs 2018 voor het beste literaire debuut.