Franse en Tsjechische vertaalrechten verkocht Griet Op de Beeck
De Franse vertaalrechten van Vele hemels boven de zevende en Kom hier dat ik u kus van Griet Op de Beeck zijn verkocht aan uitgeverij Éditions Héloïse d’Ormesson in Parijs. ‘We zijn zeer verheugd met de rechten van beide boeken van Griet op de Beeck, een indrukwekkende en fascinerende auteur,’ aldus de Franse uitgever.
Eerder werden de Duitse vertaalrechten van Kom hier dat ik u kus verkocht aan Uitgeverij btb in München. Ook zal btb het eerste boek uit gaan geven. Vele hemels boven de zevende is als eerste verkocht aan de Tsjechische uitgeverij HOST, die nu ook Kom hier dat ik u kus gaat vertalen. De tweede roman van Griet Op de Beeck, waarvan inmiddels ruim 200.000 exemplaren zijn verkocht, is lovend ontvangen in Nederland en België. Het boek werd binnen een week een bestseller en werd diezelfde maand door het DWDD-panel uitgeroepen tot Boek van de Maand. Jannetje Koelewijn schreef in NRC Handelsblad over de lange rijen bij de signeersessies, waar de mensen langskomen om Griet met tranende ogen te bedanken voor haar werk: ‘Wat u schrijft, Griet, dat gaat over mij.’
Bovendien zijn de filmrechten van Kom hier dat ik u kus onlangs verkocht aan productiehuis Bastide Films en coproducent September Film Distribution en wordt Vele hemels boven de zevende, de bejubelde debuutroman van Griet Op de Beeck, binnenkort verfilmd door regisseur Jan Matthys.
Griet op de Beeck (1973) was tien jaar lang dramaturg in het theater. Daarna ging ze schrijven voor HUMO en De Morgen. Tegenwoordig wijdt ze zich volledig aan het schrijven.
Over Kom hier dat ik u kus:
Kom hier dat ik u kus is een roman over Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.
‘Kom hier dat ik u kus is als een film waar je samen uit komt, je bent nog een poosje sprakeloos, je wilt de film vooral niet gaan verpesten door er allerlei meningen op los te laten, je kijkt elkaar alleen maar even aan, je knijpt in elkaars hand. “Goed hè?” zeg je.’ Herman Koch
‘Griet Op de Beeck schrijft boeken die een effect op je organen beogen: longen slaan een beurt over, maag in de knoop, hart springt op. Haar personages zijn geloofwaardig dichtbij.’ De Standaard
‘Kom hier dat ik u kus, dat onheilspellend, hartverscheurend verhaal over ons, mensen, en welke grote prutsers wij zijn. Griet heeft een prutsboek geschreven, maar ’t is ’t schoonste prutsboek dat ik ooit gelezen heb.’ Pascale Platel
Over Vele hemels boven de zevende:
Lou is twaalf, Eva zesendertig, Elsie tweeënveertig, Casper zesenveertig, en Jos eenenzeventig. Vijf mensen, met elkaar verbonden, vertellen hun verhaal. Over onverwacht geluk dat de dingen moeilijk maakt, over geheimen die te groot lijken, over de complexe kunst van het jong zijn, over obstakels die bergen worden, amper te beklimmen, over blijven proberen, tot waar geen mens meer verder kan.
In Vele hemels boven de zevende vechten vijf uiteenlopende figuren meer met zichzelf dan met elkaar in dit bestaan dat belachelijk mooi en geweldig lastig is, allemaal tegelijk.
Griet Op de Beeck heeft een indrukwekkend debuut geschreven. Met prachtige zinnen en oorspronkelijke observaties creëert ze niet alleen intrigerende personages, maar schetst ze ook een treffend beeld van deze tijd.Vele hemels boven de zevende is een veelstemmige roman, die je onmogelijk vrijblijvend kunt lezen. Geestig, pijnlijk en ontregelend herkenbaar. Deze schrijfster is gekomen om te blijven.
Griet Op de Beeck (1973) was tien jaar lang dramaturg in het theater. Daarna ging ze schrijven voor Humo en voor De Morgen. Met dit overweldigende debuut verovert ze een mooie plek in het literaire landschap.
‘Een hartverwarmende, niet te missen nieuwe stem.’ Tom Lanoye
‘Een boek over ons gestuntel en onze pogingen om niet alleen te zijn: zo superieur geschreven, zo teder en kwetsbaar en bijwijlen ook zo geestig dat je hart ervan breekt en opspringt tegelijk.’ Peter Verhelst
‘In een overrompelende stijl wekt Griet Op de Beeck haar personages tot leven tot in de donkerste diepten van hun ziel. Toch kun je alleen maar van hen houden. Omdat je hen kent. Omdat je hen bent. U weet niet wat u gemist hebt voor zij begon te schrijven.’ Rik Torfs