Gisteravond zat Griet Op de Beeck aan tafel bij de speciale uitzending van De Wereld Draait Door, die volledig in het teken stond van de aanslagen in Brussel. Naar aanleiding van de gebeurtenissen daar schreef zij een indrukwekkende tekst. Met het stuk wil ze mensen oproepen om het leven te koesteren:

Laten we durven  

Laten we graag zien omdat we dat kunnen, en leven – voluit en gretig – omdat wij dat mógen en het daarom dubbel zo goed moeten doen.
Laten we beter leren weten, niet meer morsen met de dagen die al die anderen, daar, zomaar, opeens zijn kwijtgeraakt.
Laten we geen engelen zijn, maar als het kan toch ook geen duivels.
Laten we mensen zijn. En helemaal onszelf worden, niet wie we denken dat anderen wilden dat we waren.
Laten we moed houden, durven wankelen en redden wat er te redden valt. Onszelf bijvoorbeeld, en mekaar.
Laten we stoppen met hopen en doen wat moet gebeuren om het te doen gebeuren, en mild zijn voor wie dat nog niet kan.
Laten we ze openlaten: onze deuren, onze armen, onze geesten.
Laten we pantsers afleggen, en het en de andere tegemoet treden, telkens weer. Laten we slapende honden keihard wakker maken. Blijven geloven in dromen die ook uitkomen. Veel verwachten, genoeg spijt hebben, in zeven sloten tegelijk lopen, alle dingen aankijken, ook dat wat ons verontrust.
En laten we minachting koesteren voor de hopeloosheid, weten wat we waard zijn, onszelf gunnen wat we verdienen, want dat is vaak meer dan we geneigd zijn te denken. En laten we begrijpen wat de liefde is, onthouden dat dat alles is, of toch bijna.
Laten we durven. Ja.

Bekijk de uitzending hier.

Gij nu, het laatste boek van Op de Beeck, wordt erg goed ontvangen. Zo kreeg Gij nu vier sterren in de Elsevier en het AD Magazine en drie sterren in de Volkskrant. Daarnaast verschenen er grote interviews met Op de Beeck in het Volkskrant MagazineDe Standaard, JAN en de Gazet van Antwerpen. Bovendien staat Gij nu al sinds het boek verschenen is hoog in de bestseller top 60.

Over Gij nu:

Vijftien heel verschillende mensen. Allemaal op een bepalend moment in hun leven, zo’n moment waarop de dingen ontploffen of imploderen, stilvallen of deblokkeren, kapotgaan of ten goede keren.
Gij nu gaat over wurgende eenzaamheid. Over vluchten en ontsnappen, wat geenszins hetzelfde is. Over verledens die je blijven achtervolgen, tot je beter leert te weten. Over de liefde die kan helpen, als je dat durft toe te laten. Over het verlangen om gezien te worden, de verschroeiende dwang om het goed te doen, de angst voor het geluk, vaak groter dan die voor het verdriet, de opmerkelijke veerkracht van wie weigert op te geven. En over de heftige wereld die het soms zelfs de dappersten onmogelijk maakt.
Griet Op de Beeck heeft geen roman geschreven, maar Gij nu is geenszins een verzameling per ongeluk bij elkaar geplaatste verhalen. Het is wel degelijk de bedoeling om bij het begin te beginnen en door te lezen tot het eind, om dan te ontdekken dat het boek meer is dan de droge optelsom van de afzonderlijke delen. Niet omdat er anekdotische verbanden zouden bestaan, maar omdat de schrijver probeert op deze manier iets te vertellen wat de lotgevallen van de vijftien individuen ver overstijgt.

Griet Op de Beeck ontving voor haar succesvolle debuutroman Vele hemels boven de zevende De Bronzen Uil Publieksprijs 2013 en het boek werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs 2013 en de Academica Literatuurprijs 2014. Ook haar tweede boek, Kom hier dat ik u kus, werd door lezers omarmd en er werden inmiddels meer dan 200.000 exemplaren van verkocht.

‘Een heel ontroerend boek.’ Algemeen Dagblad ****

‘Met chirurgische precisie legt zij ook nu weer de gevoelszenuw bloot.’ de Volkskrant

‘Een prachtig boek.’ Margriet

‘Ik las Gij nu met grote gretigheid. Ik moest af en toe aan Willem Elschot denken. Net als in Villa des Roses blijven haar personages bijfiguren, passanten. Het is het leven dat over hen heen dendert. En zij maar hulpeloos spartelen. De personages worden op afstand gehouden, en juist daardoor word je er als lezer naar toe getrokken. Het is niet de schrijver, maar de lezer die de personages troost.’ P.F. Thomése

‘Griet is opnieuw afgedaald in de condition humaine en ze doet dat opnieuw vol scherp observatievermogen, mededogen, inleving, liefdevolle humor en emotionele intelligentie. Dat is, denk ik, wat haar tot de meest succesvolle naoorlogse Vlaamse schrijfster maakt.’ Yves Desmet

Over Kom hier dat ik u kus:

Kom hier dat ik u kus is als een film waar je samen uit komt, je bent nog een poosje sprakeloos, je wilt de film vooral niet gaan verpesten door er allerlei meningen op los te laten, je kijkt elkaar alleen maar even aan, je knijpt in elkaars hand. “Goed hè?” zeg je.’ Herman Koch

‘Griet Op de Beeck schrijft boeken die een effect op je organen beogen: longen slaan een beurt over, maag in de knoop, hart springt op. Haar personages zijn geloofwaardig dichtbij.’ De Standaard

‘Zo prachtig en weergaloos uitgewerkt. De dialogen zijn werkelijk adembenemend.’ Grietje Braaksma, lid Boekenpanel DWDD

Over Vele hemels boven de zevende:

‘Op de Beeck heeft een betoverende tekst geschreven: een tekst als een Spinvisliedje, waarin flarden van mensenlevens zo gerangschikt zijn dat het bij de toehoorder een vleugje heimwee oproept, en schrijnt.’ de Volkskrant *****

‘Een weergaloos boek.’ De Standaard

‘Een wondermooi debuut.’ HP/De Tijd

‘Een warm boek dat twee keer zo lang had mogen zijn.’ NRC Handelsblad

‘Fictie van de bovenste plank. Een psychologisch eerlijke roman over hoe mensen aanmodderen en hun eigen weg zoeken.’ De Morgen ****

Ook interessant



Dick Welsink in De Taalstaat over Daan Zonderland

Dick Welsink in De Taalstaat over Daan Zonderland

In De Taalstaat van NPO Radio 1 draait het allemaal om taal. Radiomaker Frits Spits interviewt bekende schrijvers en dichters, en vragen over taal worden beantwoord. Afgelopen zaterdag was Dick…

Lees verder >
Interview Carolien Boender in Reformatorisch Dagblad

Interview Carolien Boender in Reformatorisch Dagblad

Historicus Carolien Boender sloot zich na haar master in 2014 aan bij een groep wetenschappers die zich opnieuw bezig gingen houden met de periode 1750-1850 in de Nederlandse geschiedenis. Zelf…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Interview met Lale Gül in Trouw

Aan de hand van de tien geboden werd Lale Gül door Arjan Visser geïnterviewd voor Trouw. Afgelopen mei verscheen Ik ben vrij, het tweede boek van deze schrijfster, bekend van…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

Niek van Sas, oud-hoogleraar geschiedenis, neemt in zijn nieuwe boek De wentelende eeuw de lezer mee door de veelbewogen negentiende eeuw van Nederland. Dit doet hij aan de hand van…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Marijn Kruk in de media

Voormalig correspondent en journalist Marijn Kruk neemt in zijn onlangs verschenen boek Opstand de lezer mee door het Europa anno nu, waar rechts-populistische bewegingen steeds meer in populariteit toenemen. Voor…

Lees verder >
‘Caledonian Road’ van Andrew O’Hagan ••••• in NRC

‘Caledonian Road’ van Andrew O’Hagan ••••• in NRC

De Schotse schrijver Andrew O’Hagan schreef in zijn roman Caledonian Road over de Londense upper class en zijn twijfelachtige handel en zaken. NRC-recensent Michel Krielaars las het boek en waardeerde het met…

Lees verder >
Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham beschrijft in zijn nieuwe boek Dag een kleinschalig maar intens gezinsdrama, heel iets anders dan de familiesaga over eerdere generaties die hij in eerste instantie voor ogen had.…

Lees verder >
Maral Noshad Sharifi op shortlist Hebban Debuutprijs 2024

Maral Noshad Sharifi op shortlist Hebban Debuutprijs 2024

Citroeninkt van Maral Noshad Sharifi is dit jaar een van de genomineerden voor de Hebban Debuutprijs. De lezerscommunity Hebban.nl organiseert jaarlijks de Hebban Debuutprijs, een aanmoedigingsprijs voor debutanten, gericht op…

Lees verder >