Griet Op de Beeck te gast bij Pauw
Griet op de Beeck is vanavond te gast bij Pauw waar zij zal praten over haar onlangs verschenen bundel Gij nu. Het boek is lovend ontvangen door de Nederlandse pers. Gij nu werd door Algemeen Dagblad bekroond met vier sterren en er verscheen een mooie recensie in de Volkskrant. Recensent Daniëlle Serdijn schreef: ‘Met chirurgische precisie legt zij ook nu weer de gevoelszenuw bloot. Feilloos prikt ze daar waar het pijn doet.’
Griet Op de Beeck was eerder al te gast bij TROS Nieuwsshow. De presentator sprak lovend over de schrijfstijl van Op de Beeck: ‘Je hebt veel oog voor detail. Het zit overal zo in elkaar dat je denkt: wat knap dat je dat er nou bijhaalt.’ Ook de komende wekend is er veel media-aandacht voor Griet Op de Beek. Zo verschijnt er binnenkort een groot interview met Op de Beeck in Opzij en zal zij ook nog aanschuiven bij Koffietijd.
De uitzending van Pauw kunt u hier terug bekijken.
Over Gij nu:
Vijftien heel verschillende mensen. Allemaal op een bepalend moment in hun leven, zo’n moment waarop de dingen ontploffen of imploderen, stilvallen of deblokkeren, kapotgaan of ten goede keren.
Gij nu gaat over wurgende eenzaamheid. Over vluchten en ontsnappen, wat geenszins hetzelfde is. Over verledens die je blijven achtervolgen, tot je beter leert te weten. Over de liefde die kan helpen, als je dat durft toe te laten. Over het verlangen om gezien te worden, de verschroeiende dwang om het goed te doen, de angst voor het geluk, vaak groter dan die voor het verdriet, de opmerkelijke veerkracht van wie weigert op te geven. En over de heftige wereld die het soms zelfs de dappersten onmogelijk maakt.
Griet Op de Beeck heeft geen roman geschreven, maar Gij nu is geenszins een verzameling per ongeluk bij elkaar geplaatste verhalen. Het is wel degelijk de bedoeling om bij het begin te beginnen en door te lezen tot het eind, om dan te ontdekken dat het boek meer is dan de droge optelsom van de afzonderlijke delen. Niet omdat er anekdotische verbanden zouden bestaan, maar omdat de schrijver probeert op deze manier iets te vertellen wat de lotgevallen van de vijftien individuen ver overstijgt.
Griet Op de Beeck ontving voor haar succesvolle debuutroman Vele hemels boven de zevende De Bronzen Uil Publieksprijs 2013 en het boek werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs 2013 en de Academica Literatuurprijs 2014. Ook haar tweede boek, Kom hier dat ik u kus, werd door lezers omarmd en er werden inmiddels meer dan 200.000 exemplaren van verkocht.
‘Een heel ontroerend boek.’ Algemeen Dagblad, ****
‘Met chirurgische precisie legt zij ook nu weer de gevoelszenuw bloot.’ de Volkskrant
‘Een prachtig boek.’ Margriet
‘Ik las Gij nu met grote gretigheid. Ik moest af en toe aan Willem Elschot denken. Net als in Villa des Roses blijven haar personages bijfiguren, passanten. Het is het leven dat over hen heen dendert. En zij maar hulpeloos spartelen. De personages worden op afstand gehouden, en juist daardoor word je er als lezer naar toe getrokken. Het is niet de schrijver, maar de lezer die de personages troost.’ P.F. Thomése
‘Griet is opnieuw afgedaald in de condition humaine en ze doet dat opnieuw vol scherp observatievermogen, mededogen, inleving, liefdevolle humor en emotionele intelligentie. Dat is, denk ik, wat haar tot de meest succesvolle naoorlogse Vlaamse schrijfster maakt.’ Yves Desmet
Over Kom hier dat ik u kus:
‘Kom hier dat ik u kus is als een film waar je samen uit komt, je bent nog een poosje sprakeloos, je wilt de film vooral niet gaan verpesten door er allerlei meningen op los te laten, je kijkt elkaar alleen maar even aan, je knijpt in elkaars hand. “Goed hè?” zeg je.’ Herman Koch
‘Griet Op de Beeck schrijft boeken die een effect op je organen beogen: longen slaan een beurt over, maag in de knoop, hart springt op. Haar personages zijn geloofwaardig dichtbij.’ De Standaard
‘Zo prachtig en weergaloos uitgewerkt. De dialogen zijn werkelijk adembenemend.’ Grietje Braaksma, lid Boekenpanel DWDD
Over Vele hemels boven de zevende:
‘Op de Beeck heeft een betoverende tekst geschreven: een tekst als een Spinvisliedje, waarin flarden van mensenlevens zo gerangschikt zijn dat het bij de toehoorder een vleugje heimwee oproept, en schrijnt.’ de Volkskrant *****
‘Een weergaloos boek.’ De Standaard
‘Een wondermooi debuut.’ HP/De Tijd
‘Een warm boek dat twee keer zo lang had mogen zijn.’ NRC Handelsblad
‘Fictie van de bovenste plank. Een psychologisch eerlijke roman over hoe mensen aanmodderen en hun eigen weg zoeken.’ De Morgen ****