Griet Op de Beeck was afgelopen zondagavond aanwezig bij Zomergasten. In een gesprek met Thomas Erdbrink vertelt zij aan de hand van fragmenten verhalen over haar persoonlijke leven, haar boeken en haar inspiraties. Daarbij nam zij geen blad voor de mond. Het Parool twitterde: ‘Tv-criticus Han Lips over Zomergasten met Griet Op De Beeck: overrompelend en intens.’

De Prometheus-bestseller haalt Jonathan Franzen, eveneens Prometheus-auteur, aan als een van haar grootste inspiratiebronnen. ‘Ik heb wel een groot zwak voor Jonathan Franzen. Ik heb hem ooit eens ontmoet […] dat gesprek heeft om allerlei redenen indruk op mij gemaakt. […] Die gedachte heeft toch wel heel erg vooraan in mijn hoofd gezeten op het moment dat ik dan zelf aan mijn eigen debuut ben begonnen. ’

Op de Beeck vertelt openhartig over de diepe dalen in haar leven en drukte haar lezers op het hart: ‘Je kan het zelf bepalen, je kan jezelf redden ’. Vrij Nederland schreef erover: ‘We leerden ‘‘onszelf redden’’ met de wijze, zachte Griet op de Beeck en haar ‘‘shrink’’. Prachtig, deze zomergast.’

Klik hieronder om de volledige uitzending, inclusief fragmenten, te bekijken. Naar de uitzending keken een kleine 500.000 mensen. Op Twitter waren de reacties overwegend lyrisch.

Het laatstverschenen boek van Op de Beeck, Gij nu, ontving eerder veel aandacht in de media. Zo kreeg het boek vijf sterren in de regionale bladen Noordhollands Dagblad en Leidsch Dagblad en vier sterren in de Elsevier en AD Magazine. Ook verschenen er mooie stukken in de Volkskrant, HP/De Tijd, Wendy en Margriet. Daarnaast verschenen er grote interviews met Op de Beeck in Volkskrant MagazineOpzijDe Standaard, JAN en Gazet van Antwerpen. Bovendien staat Gij nu al sinds het boek verschenen is hoog in De Bestseller 60. Eerder was Griet Op de Beeck te gast bij televisieprogramma’s Pauw, De Wereld Draait Door, Koffietijd en radioprogramma TROS Nieuwsshow.

Over Gij nu:
Vijftien heel verschillende mensen. Allemaal op een bepalend moment in hun leven, zo’n moment waarop de dingen ontploffen of imploderen, stilvallen of deblokkeren, kapotgaan of ten goede keren.
Gij nu gaat over wurgende eenzaamheid. Over vluchten en ontsnappen, wat geenszins hetzelfde is. Over verledens die je blijven achtervolgen, tot je beter leert te weten. Over de liefde die kan helpen, als je dat durft toe te laten. Over het verlangen om gezien te worden, de verschroeiende dwang om het goed te doen, de angst voor het geluk, vaak groter dan die voor het verdriet, de opmerkelijke veerkracht van wie weigert op te geven. En over de heftige wereld die het soms zelfs de dappersten onmogelijk maakt.
Griet Op de Beeck heeft geen roman geschreven, maar Gij nu is geenszins een verzameling per ongeluk bij elkaar geplaatste verhalen. Het is wel degelijk de bedoeling om bij het begin te beginnen en door te lezen tot het eind, om dan te ontdekken dat het boek meer is dan de droge optelsom van de afzonderlijke delen. Niet omdat er anekdotische verbanden zouden bestaan, maar omdat de schrijver probeert op deze manier iets te vertellen wat de lotgevallen van de vijftien individuen ver overstijgt.

Griet Op de Beeck ontving voor haar succesvolle debuutroman Vele hemels boven de zevende De Bronzen Uil Publieksprijs 2013 en het boek werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs 2013 en de Academica Literatuurprijs 2014. Ook haar tweede boek, Kom hier dat ik u kus, werd door lezers omarmd en er werden inmiddels meer dan 200.000 exemplaren van verkocht.

‘Ik las Gij nu met grote gretigheid. Ik moest af en toe aan Willem Elschot denken. Net als in Villa des Roses blijven haar personages bijfiguren, passanten. Het is het leven dat over hen heen dendert. En zij maar hulpeloos spartelen. De personages worden op afstand gehouden, en juist daardoor word je er als lezer naar toe getrokken. Het is niet de schrijver, maar de lezer die de personages troost.’ P.F. Thomése

‘Griet is opnieuw afgedaald in de condition humaine en ze doet dat opnieuw vol scherp observatievermogen, mededogen, inleving, liefdevolle humor en emotionele intelligentie. Dat is, denk ik, wat haar tot de meest succesvolle naoorlogse Vlaamse schrijfster maakt.’ Yves Desmet

‘Een heel ontroerend boek.’ Algemeen Dagblad ****

‘Met chirurgische precisie legt zij ook nu weer de gevoelszenuw bloot.’ de Volkskrant

‘Een prachtig boek.’ Margriet

‘Onbedaarlijk komisch en prachtig treurig.’ HP/De Tijd

‘Indringende verhalen.’ Wendy

‘Fijnzinnige, kwetsbare verhalenbundel.’ Feeling

Ook interessant



Zomerinterview in NRC met Annet Mooij

Zomerinterview in NRC met Annet Mooij

Van Annet Mooij verscheen in november vorig jaar Alles gaat op vroeger terug, de biografie van Ischa Meijer. In een interview in NRC ging zij in gesprek met Jaap Cohen,…

Lees verder >
Dick Welsink in De Taalstaat over Daan Zonderland

Dick Welsink in De Taalstaat over Daan Zonderland

In De Taalstaat van NPO Radio 1 draait het allemaal om taal. Radiomaker Frits Spits interviewt bekende schrijvers en dichters, en vragen over taal worden beantwoord. Afgelopen zaterdag was Dick…

Lees verder >
Interview Carolien Boender in Reformatorisch Dagblad

Interview Carolien Boender in Reformatorisch Dagblad

Historicus Carolien Boender sloot zich na haar master in 2014 aan bij een groep wetenschappers die zich opnieuw bezig gingen houden met de periode 1750-1850 in de Nederlandse geschiedenis. Zelf…

Lees verder >
Interview met Lale Gül in Trouw

Interview met Lale Gül in Trouw

Aan de hand van de tien geboden werd Lale Gül door Arjan Visser geïnterviewd voor Trouw. Afgelopen mei verscheen Ik ben vrij, het tweede boek van deze schrijfster, bekend van…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

Niek van Sas, oud-hoogleraar geschiedenis, neemt in zijn nieuwe boek De wentelende eeuw de lezer mee door de veelbewogen negentiende eeuw van Nederland. Dit doet hij aan de hand van…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Marijn Kruk in de media

Voormalig correspondent en journalist Marijn Kruk neemt in zijn onlangs verschenen boek Opstand de lezer mee door het Europa anno nu, waar rechts-populistische bewegingen steeds meer in populariteit toenemen. Voor…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

‘Caledonian Road’ van Andrew O’Hagan ••••• in NRC

De Schotse schrijver Andrew O’Hagan schreef in zijn roman Caledonian Road over de Londense upper class en zijn twijfelachtige handel en zaken. NRC-recensent Michel Krielaars las het boek en waardeerde het met…

Lees verder >
Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham beschrijft in zijn nieuwe boek Dag een kleinschalig maar intens gezinsdrama, heel iets anders dan de familiesaga over eerdere generaties die hij in eerste instantie voor ogen had.…

Lees verder >