De Groene Amsterdammer: Persis Bekkerings proza ‘vonkt en schittert’
Vandaag verscheen in De Groene Amsterdammer een lovende recensie over de roman Een heldenleven, het droomdebuut van Persis Bekkering. ‘De statuur van een hoofdpersoon is mede afhankelijk van zijn verschijning. Wat dat betreft zit het goed met het debuut van Persis Bekkering,’ stelt recensent Lodewijk Verduin over de ‘gloedvolle entree’ van de mysterieuze held waar de roman om draait. Het boek gaat over igor, een schijnbaar perfecte violist die ook nog eens alles kan. Niettemin deelt hij graag zijn kunnen met anderen, en zien we de invloed van zijn feilloosheid op de imperfecte mensen om hem heen.
‘De opzet van deze roman is gewiekst: Bekkering brengt het heldenleven van Igor in kaart, maar doet dat tweemaal zijdelings, vanuit verschillende perspectieven.’ De avonturen van igor worden geschetst door twee verhaallijnen, de violist Adrian en, zeven jaar eerder, de kunstenares Kiriko. ‘Zo behoudt de held zijn mysterie. Bekkering breekt de roman als het ware in twee aparte, samenhangende novelles; wat niet tot verbrokkeling leidt, maar aansluit bij haar thematiek. In hun zoektocht naar een totale, zuivere kunst ontdekken de drie personages namelijk dat niet volledige perfectie, maar juist oneffenheden kunstwerken memorabel maken: de kunstenaar moet het menselijk leven dan ook in al zijn rommeligheid en discontinuïteit kunnen vangen.’
De vertelstructuur is volgens Verduin erg origineel en Bekkerings ‘nabokoviaanse ‘fancy prose style’ vonkt en schittert regelmatig.
Persis Bekkering was eerder te gast bij Radio Kunststof en is zaterdag te gast bij radioprogramma ‘Een goedemorgen met…’ op Radio 4.
De pers over Een heldenleven:
‘Het zou mij verbazen als er dit jaar nog een sterker debuut dan dat van Persis Bekkering verschijnt.’ Hanna Bervoets
‘Hoewel de geest van Mulisch door Een heldenleven waait, weet Bekkering te ontsnappen aan de schaduw van de grootmeester. Veelbelovend voor de toekomst.’ **** Knack
‘Een ode aan kunst en genieten van het bestaan of er bijna aan ten ondergaan, en het verschil daartussen.’ **** Dagblad van het Noorden
‘Een opvallend debuut, ook dankzij een schrijfstijl die klinkt en rinkelt.’ NRC Handelsblad
‘Schrijven kan ze, Persis Bekkering.’ de Volkskrant
‘Sterke debuutroman.’ Algemeen Dagblad
‘Een intrigerende excercitie.’ Het Parool
‘Niet iets eenvoudigs of eenduidigs, maar zeker intrigerend.’ Trouw
‘Een met muziek doorspekte roman, waarin twee verhaallijnen prachtig samenkomen.’ JAN magazine
Over Een heldenleven:
Igor, of igor zoals hij zelf beweert, is een held. Hij kan alles, en wat hij nog niet kan leert hij sneller dan iedereen. Een uitzondering, die zichzelf niettemin genereus met de wereld deelt. Iedereen wil in de buurt zijn van deze levende legende.
Hij is, onder pseudoniem, een beroemde straatfotograaf. Kookt op sterrenniveau in zijn tot aan het plafond volgebouwde appartement, waar hij ook ’s werelds grootste dirigenten van advies voorziet. Want de laatste jaren is hij gek genoeg blijven hangen in de klassieke muziek. Igor is een verbluffend virtuoos violist, zijn spel is foutloos en perfect. Zo perfect dat het een probleem is geworden.
Zijn nieuwe muziekvriend Adrian, die hij op een Europese tournee ontmoet, confronteert hem ermee. Levert perfecte beheersing van zijn instrument wel echte muziek op?
Als igor op een dag wakker wordt in het bed van de jonge, veel te serieuze beeldend kunstenares Kiriko, wordt hij andermaal geconfronteerd met de uiterste consequenties van zijn heldendom.
In haar debuutroman Een heldenleven onderzoekt Persis Bekkering wat de prijs is van perfectie, en wat kunst nog kan betekenen in onze prestatiemaatschappij. Het is het droomdebuut van een uiterst originele nieuwe stem in onze letteren.
Persis Bekkering (1987) recenseert literatuur en schrijft over klassieke muziek voor onder meer de Volkskrant. Ze interviewt schrijvers voor festivals en talkshows. Een heldenleven is haar debuutroman.