Groot interview met Laurentien van Oranje in NRC Handelsblad
Afgelopen weekend verscheen er in NRC Handelsblad een groot interview met Laurentien van Oranje over het onlangs bij Uitgeverij Prometheus verschenen boek Nog lang en gelukkig dat zij samen met Jeroen Smit schreef. Voor dit boek interviewden de auteurs tien leiders (waaronder Ahmed Aboutaleb, Frans Timmermans en Neelie Kroes) over hun dilemma’s en vroegen ze 19 kinderen om advies. In gesprek met interviewster Rinskje Koelewijn noemt Van Oranje dat juist het inzicht van kinderen van belang kan zijn, gezien zij ‘de zuivere waarom-vraag [durven] te stellen én ze creativiteit [hebben] om andere oplossingen te bedenken’. Daarnaast, vertelt Van Oranje, denken kinderen ‘multi-dimensionaal en conceptueel’, en zeggen zij dat ‘volwassenen steeds dezelfde drie denkfouten maken: ze vergeten waarom ze doen wat ze doen, ze nemen te grote stappen en ze slaan de eerste stap over’.
Eerder verscheen er een groot interview in Libelle en verscheen er in FD Persoonlijk een groot artikel over Nog lang en gelukkig waarin drie van de interviews uit het boek gepubliceerd werden. Daarnaast waren beide auteurs te gast bij televisieprogramma’s Pauw, Koffietijd en RTL Z in zaken, en op de radio bij BNR Nieuwsradio.
Over Nog lang en gelukkig:
Zijn onze leiders wel voldoende met de toekomst bezig? Veel ‘grote mensen’ zijn de weg een beetje kwijt. De toekomstige hoofdrolspelers kunnen ze helpen om hun kompas goed te stellen. Maar dan moeten we wel naar ze luisteren.
‘Vraag aan het hart wát je moet doen en aan je hoofd hóe je het moet doen.’ (Maaike, 10 jaar)
‘Leiders gebruiken zo vaak het woordje “ik”, realiseren ze zich wel hoeveel mensen om hen heen staan?’ (Anne Sofie, 12 jaar)
‘Als je niet gelukkig bent, doe je niet je best en draaien anderen daarvoor op.’ (Bedirhan, 9 jaar)
Laurentien van Oranje (Mr Finney) en Jeroen Smit (De prooi) praten met leiders over hun dilemma’s en vragen kinderen om advies. Hun intuïtieve, heldere wijsheid helpt volwassenen om anders te denken. Dat geldt zeker voor Thomas, die er in een spannend voorleesverhaal achter komt waarom hij veel beter naar zijn zoon Giel moet luisteren.
Gesprekken met negentien bijzondere, doodgewone kinderen en met Ben van Beurden (Shell), Paul Polman (Unilever), Herna Verhagen (PostNL), Ahmed Aboutaleb (Rotterdam), Frans Timmermans (Europese Commissie), Marc Bolland (Marks & Spencer), Merel Vroonhoven (AFM), Wiebe Draijer (Rabobank), Neelie Kroes (StartupDelta) en Feike Sijbesma (DSM).