Groot interview met Margaret Atwood in de Volkskrant
Deze week is het zover. Wereldwijd verscheen de langverwachte nieuwe roman van Margaret Atwood: De testamenten. Bijna 35 jaar na de verschijning van Margaret Atwoods beroemdste boek Het verhaal van de dienstmaagd, verschijnt wereldwijd het vervolg. De Nederlandse vertaling is vanaf dinsdag 10 september verkrijgbaar. Vorige week werd bekend dat de nieuwe roman nog voor verschijnen genomineerd is voor de prestigieuze Booker Prize 2019. Oostveen van de Volkskrant kreeg de kans om Atwood in Londen te interviewen en afgelopen zaterdag stond het gesprek over het vervolg en het Amerika van nu in de krant. ‘Het boek is een pageturner en gewaagde literaire interventie ineen,’ schrijft Van Oostveen. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 voelde Margaret Atwood er niet voor om aan een vervolg te werken – ondanks dat er veel vraag naar was – omdat er een algemeen gevoel heerste van een herwonnen vrijheid en democratie. Desondanks zag zij de Verenigde Staten en de rest van de wereld langzamerhand conservatiever worden. Als gevolg daarvan verzamelde zij door de jaren heen veel knipsels van onderdrukking in de wereld, met name van vrouwen. Atwood gebruikte deze voor het vervolg van het verhaal waar tal van mensen al járen wachten op hoe het afloopt.
Het volledige interview leest u hier terug.
Vijftien jaar na de gebeurtenissen in Het verhaal van de Dienstmaagd heeft het totalitaire regime van de Republiek Gilead nog altijd de macht in handen, maar van binnenuit begint het scheuren te vertonen.
Op dit allesbepalende punt in de geschiedenis komen de levens van drie verschillende vrouwen samen, met mogelijk explosieve gevolgen. Twee van hen groeiden op aan weerszijden van de grens: de bevoorrechte dochter van een hoogstaande bevelvoerder in Gilead en een meisje in Canada dat de verschrikkingen op tv ziet en meeloopt in demonstraties tegen het regime. De derde vrouw is een van de machthebbers in Gilead, die al jaren aan de top weet te blijven door schandelijke geheimen te verzamelen en in te zetten tegen haar concurrenten. Diep verborgen geheimen brengen deze vrouwen uiteindelijk samen, en confronteren hen met zichzelf en met de vraag hoever ze willen gaan voor waar zij in geloven.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van de drie vrouwen biedt Margaret Atwood de lezer een kijkje in het corrupte systeem van Gilead. Dat doet ze met een indrukwekkende mengeling van spanning, fijnzinnige humor en een virtuoos verteltalent.
Margaret Atwood (Ottawa, 1939) wordt beschouwd als de ‘grande dame’ van de Canadese literatuur. Ze woont en werkt in Toronto en verwierf de afgelopen halve eeuw een miljoenenpubliek met haar boeken, die in 45 landen worden uitgegeven. The Handmaid’s Tale, haar bekendste roman, werd bewerkt tot een uiterst populaire bekroonde televisieserie, met in de hoofdrol Elisabeth Moss. Atwood heeft verschillende keren op de shortlist van de Man Booker Prize gestaan. De blinde huurmoordenaar werd bekroond met deze prijs, en nog voor de daadwerkelijke publicatie stond De testamenten al op de longlist.