Afgelopen zaterdag verscheen er een groot interview in de Volkskrant met Michael Cunningham waarin hij ingaat op zijn onlangs bij Prometheus verschenen verhalenbundel Een wilde zwaan. Haroon Ali van de Volkskrant schrijft over de bundel: ‘In zijn romans werkt Cunningham altijd toe naar een happy end – of berusting. Onderweg beschrijft hij de magie van het alledaagse. […] Bij Een wilde zwaan is het proces juist omgekeerd: Cunningham beschrijft de alledaagse sleur van sprookjes en neemt het happy end als vertrekpunt.’ Cunningham zegt hierover: ‘Al mijn boeken gaan in zekere zin over magie. Maar ik wil niet telkens hetzelfde boek schrijven. Daarom ging het nu om de menselijke elementen in verhalen die een en al magie zijn.’

Eerder verscheen er een mooie recensie in Nederlands Dagblad. Recensent Liesbeth Goedbloed schreef over Een wilde zwaan: ‘De sprookjes die het hardst getroffen zijn door de fluweelzachte romantiek van Walt Disney, die vertelt Michael Cunningham opnieuw. En hoe!’ Goedbloed voegde hieraan toe dat de sprookjes in het boek op een ‘soepele, ontspannen verteltoon’ worden gebracht en ‘schitterende illustraties’ bevat.

Over Een wilde zwaan:
Pulitzer Prize-winnaar Michael Cunningham neemt ons in Een wilde zwaan mee terug naar de welbekende sprookjes uit onze jeugd. Iedereen kent de verhalen over vergiftigde appels, meisjes met ellenlang haar, en huisjes in het bos gemaakt van gemberkoek en suikergoed. Maar in Een wilde zwaan lezen we wat we niet hebben meegekregen, of wat er is gebeurd na ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. De personages uit de landen hier heel ver vandaan, die onze huidige moraal hebben gekleurd – onze perceptie van goed en kwaad – keren terug in de magische verhalen van Michael Cunningham. Over het Beest dat in de rij moet wachten bij de supermarkt om sigaretten te kopen, over een misvormde kleine man die door middel van tovenarij wanhopig een kind wil bemachtigen, tot aan Sjaak die voordat hij zijn koe ruilt tegen magische bonen bij zijn moeder woont. Michael Cunningham betovert in Een wilde zwaan zijn vele lezers op magische wijze.

Michael Cunningham (1952) is een van de grootste schrijvers van het moderne, westerse levensgevoel. Hij werd wereldberoemd met zijn bestsellers Bloedverwanten, Huis aan het einde van de wereld, De uren, Stralende dagenen Bij het vallen van de avond. Voor De uren ontving hij zowel de Pulitzer Prize als de PEN/Faulkner Award. Het boek werd tevens verfilmd met onder anderen Meryl Streep en Nicole Kidman in de hoofdrollen. Cunningham woont in New York.

Een wilde zwaan is vertaald door Marijke Versluys.

Over De uren (1998):

‘Halverwege was ik sprakeloos van bewondering. Wat een prachtige hommage. Niet alleen aan Virginia Woolf, maar aan de ziel van de literatuur.’ de groene amsterdammer

‘Een dromerig-filosofische roman die getuigt van Cunninghams talent voor melancholieke zinnen en scherpe psychologische portretten.’ NRC Handelsblad

Over Bij het vallen van de avond (2010):

Bij het vallen van de avond is onderhoudend, goed geobserveerd en getuigt van diep psychologisch inzicht.’ Het Parool

Over De sneeuwkoningin (2014):

‘Michael Cunningham is de meester van het drieluik; hij verweeft zo drie verhaallagen met indrukwekkend resultaat.’ de Volkskrant ****

Ook interessant



Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >
‘De onvoltooide rechtsstaat’ van Ybo Buruma besproken in de media

‘De onvoltooide rechtsstaat’ van Ybo Buruma besproken in de media

Afgelopen week verscheen bij Uitgeverij Prometheus De onvoltooide rechtsstaat, van prof. mr. Ybo Buruma, raadsheer bij de Hoge Raad. Met dit boek neemt Buruma afscheid van de Hoge Raad, waar…

Lees verder >
Griet Op de Beeck presenteert VPRO Zomergasten 2025

Griet Op de Beeck presenteert VPRO Zomergasten 2025

We zijn trots om aan te kondigen dat Griet Op de Beeck de presentatie van het nieuwe seizoen van VPRO Zomergasten op zich neemt.  Ze treedt hiermee in de voetsporen…

Lees verder >
Louise O. Fresco besproken in De Lage Landen

Louise O. Fresco besproken in De Lage Landen

Afgelopen week verscheen er in De Lage landen een uitgebreid artikel over het werk van Louise O. Fresco. Het stoppen van haar langlopende column in de NRC, is een mooi…

Lees verder >
Griet Op de Beeck te gast bij Tijd voor MAX

Griet Op de Beeck te gast bij Tijd voor MAX

Bestsellerauteur Griet Op de Beeck was onlangs te gast bij Tijd voor MAX in het kader van de Week van de Mentale Gezondheid 2025, die plaatsvindt van 2 tot 8…

Lees verder >