Afgelopen weekend verscheen er in de Belgische krant De Morgen een groot interview met Joost de Vries, auteur van onder meer het essayboek Vechtmemoires. In het interview gaat De Vries met twee De Morgen-journalisten in gesprek over het schrijverschap. De auteur vertelt over zijn fanatisme: “Elke pagina is acht keer herschreven. Het moet zo goed geschreven zijn als mogelijk is. Met minder neem ik geen genoegen.” Het is een competitie die hij met zichzelf aangaat: “Je wilt jezelf overtreffen. Met anderen werkt dat niet. Boeken schrijven is geen wedstrijd tegen elkaar.” In Vechtmemoires laat hij zich kritisch uit over rechtstreekse collega’s. In het interview legt hij uit: “De schrijvers die ik bespreek neem ik allemaal serieus. Als ik ze alleen maar ‘slecht’ vond, had ik me niet zo in hun boeken verdiept.”

Onderstaand een korte video van het interview:

Joost de Vries (1983) is kunstredacteur bij De Groene Amsterdammer. In 2010 verscheen zijn spraakmakende debuutroman Clausewitz, die werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs; in 2013 publiceerde hij De republiek, waarmee hij de Gouden Boekenuil won, de belangrijkste literaire prijs van Vlaanderen, en nominaties binnensleepte voor onder meer de bng Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs.

Over Vechtmemoires:

Waarom vallen alle vrouwen voor de personages van Tommy Wieringa? Waarom zijn Arnon Grunbergs helden gedoemd om te falen? Waarom is ironie de ziekte van deze tijden – van de literatuur in het bijzonder? Waarom zijn de jonge schrijvers van nu zo bang voor intimiteit? Waarom is het not done om een overhemd met een borstzakje te dragen?

Met Clausewitz en De republiek vestigde Joost de Vries zich al als een van de meest originele romanschrijvers van zijn generatie – met Vechtmemoires toont hij zichzelf een essentieel criticus. In negentien met elkaar vervlochten, sprankelende essays onderzoekt De Vries de (literaire) cultuur van de eenentwintigste eeuw, waarbij hij met speels gemak wisselt tussen reisreportage en literatuurkritiek, tussen close reading en verhalende memoires. Impliciet en niet-zo-impliciet ontstaat er een zelfportret van de schrijver als lezer.

Of hij nu schrijft over Henry Kissinger, Tiger Woods, Girls, of de aandrang van volwassen mannen om de slag bij Waterloo na te spelen, steeds bedrijft De Vries in Vechtmemoires kritiek in zijn meest vrije vorm – overrompelend, gewaagd, eclectisch en zonder zichzelf al te serieus te nemen.

Vechtmemoires is De Vries’ beste boek tot nu toe. En dat komt door de intrigerende combinatie van precisie en onzin, het afstandelijke en het persoonlijke. Het Parool ★★★★

Overal formuleert De Vries soepel en toegankelijk, persoonlijk en doorleefd — ‘Vechtmemoires’ overrompelt: een knockout in 19 essays. HUMO

In zijn essayboek Vechtmemoires schrijft hij niet minder slim, snel, snaaks, plezant pedant en met een franke verbeelding dan in zijn Gouden Uil winnende De republiek. Guinevere Claeys, De Standaard

 

Ook interessant



Sanne van Rij te gast bij Opium met haar debuutroman ‘Ik weet zeker dat het liefde was’

Sanne van Rij te gast bij Opium met haar debuutroman ‘Ik weet zeker dat het liefde was’

Afgelopen week was Sanne van Rij te gast bij Opium op Radio 4. In de rubriek ‘Talent’ kwam Van Rij aan het woord over waarom ze haar eigen verhaal deelde…

Lees verder >
Wim Voermans wint de PrinsjesBoekenPrijs 2023

Wim Voermans wint de PrinsjesBoekenPrijs 2023

Op donderdag 14 september werd bekendgemaakt dat Wim Voermans met zijn boek Onze constitutie de PrinsjesBoekenPrijs heeft gewonnen. De PrinsjesBoekenPrijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste politieke boek van het…

Lees verder >
Zadie Smith positief besproken in de Volkskrant, Trouw en Nederlands Dagblad

Zadie Smith positief besproken in de Volkskrant, Trouw en Nederlands Dagblad

Charlatan, het nieuwe boek van Zadie Smith, werd gelijk na verschijning in verschillende kranten positief besproken. Onder andere de Volkskrant, Trouw en Nederlands Dagblad deelden hun lovende kritieken. Haar manier…

Lees verder >
★★★★ van de Volkskrant voor Bart Slijper met ‘Elk woord ging ademhalen’

★★★★ van de Volkskrant voor Bart Slijper met ‘Elk woord ging ademhalen’

Afgelopen weekend verscheen er een recensie in de Volkskrant over de biografie Elk woord ging ademhalen. Het leven van de dichter Martinus Nijhoff. In deze biografie gaat Bart Slijper in…

Lees verder >
Drie Prometheus-titels op de shortlist voor de PrinsjesBoekenPrijs

Drie Prometheus-titels op de shortlist voor de PrinsjesBoekenPrijs

Gisteren is de shortlist bekendgemaakt voor de PrinsjesBoekenPrijs 2023. De lijst bestaat dit jaar volledig uit Prometheus-titels. Graag feliciteren wij onze auteurs Maxim Februari (Doe zelf normaal), Ruud Koopmans (De…

Lees verder >
Indrukwekkende interviews met Laurens Verhagen over ‘Heen’

Indrukwekkende interviews met Laurens Verhagen over ‘Heen’

Vorige week verscheen het boek Heen van Laurens Verhagen. Het boek is een monument voor zijn veel te vroeg overleden zoon. Volkskrant Magazine interviewde Verhagen over het leven van Boris,…

Lees verder >
‘Citroeninkt’ van Maral Noshad Sharifi genomineerd voor De Bronzen Uil

‘Citroeninkt’ van Maral Noshad Sharifi genomineerd voor De Bronzen Uil

De shortlist voor De Bronzen Uil is bekend. Naast de longlistnominatie voor de Opzij Literatuurprijs is Maral Noshad Sharifi met haar debuutroman Citroeninkt nu ook genomineerd voor De Bronzen Uil.…

Lees verder >
Barbara van der Kruk genomineerd voor de Hebban Debuutprijs

Barbara van der Kruk genomineerd voor de Hebban Debuutprijs

Barbara van der Kruk is genomineerd voor de shortlist van de Hebban Debuutprijs 2023. Naar aanleiding van haar nominatie verscheen er een interview op Hebban over haar debuutroman Het wit…

Lees verder >