In De Groene Amsterdammer verscheen vandaag een uitgebreid artikel over het werk van de onvolprezen Braziliaanse auteur Raduan Nassar. Recent verschenen in het Nederlands de twee novelles Een glas woede en Bijbelse landbouw. Cyrille Offermans gaat in dit artikel in op onder andere Nassars originele schrijfstijl en de culturele context van zijn werk.

Raduan Nassar (1935) debuteerde in de jaren zeventig met de roman Bijbelse Landbouw en later verscheen ook de novelle Een glas woede. Een veelbelovende schrijver, maar na deze twee werken schreef de auteur geen enkel boek meer. Hij werd boer en woont op nog altijd op het Braziliaanse platteland. Beide boeken worden inmiddels bestempeld als klassiekers en zijn wereldwijd herontdekt en vertaald. In 2016 won Nassar de Prémio Camões, de meest prestigieuze Portugese literaire prijs.

Het artikel gaat in op de culturele context van Nassars werk, die van de bijbel en de koran. Nassars kenmerkende stijl, het ‘bezwerende ritme, de dwingende, paginalange herhaling van woorden’ is volgens Offerman een echo van de taal van de monotheïstische wet. Volgens Offermans is de eerste indruk van Nassars proza echter bedrieglijk. ‘Bevreemdende beelden, geen alinea’s, zinnen van vele pagina’s – experimentele romans, denk je dan, zoals die in Latijns-Amerika indertijd zo veel werden geschreven.’ Dit is de reden dat critici de stijl van deze boeken dan ook vaak bestempeld als barok of surrealistisch. ‘Maar dat zijn povere aanduidingen’, zegt Offermans. Zij stelt namelijk dat de stijl allesbehalve zweverig genoemd kan worden. ‘Als je je er eenmaal aan hebt overgegeven is het moeilijk ervan los te komen.’

Lees hier het volledige artikel.


De pers over Bijbelse Landbouw en Een glas woede:

‘Een meesterwerk.’
Die Zeit

‘Een Braziliaanse sensatie.’
The Independent

‘Zodra je het boek uit hebt, wil je opnieuw beginnen.’
The Guardian

‘Er is geen betere Braziliaanse schrijver dan Raduan Nassar.’
The New Yorker

‘Bij Nassar wordt ruzie tot een kunstvorm verheven.’
Trouw

‘Bij elke herlezing wint de roman aan kracht: de kenmerkende eigenschap van een klassieker.’
NRC Handelsblad

Ook interessant



Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Afgelopen zondag was de Duitse veiligheidsexpert en hoogleraar Internationale Politiek Carlo Masala te gast bij Buitenhof. In gesprek met presentator Twan Huys sprak hij over zijn boek Als Rusland wint,…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Vandaag is De Schaduwvrouw verschenen, de nieuwste thriller van journalist en schrijver Anna van den Breemer. Op de dag van publicatie schoof ze aan bij VPRO Nooit Meer Slapen, waar…

Lees verder >
‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

Vanochtend maakte de jury van de Brusseprijs 2025 de shortlist bekend. Op de shortlist staan maar liefst drie titels van Prometheus. Wij feliciteren Olivier van Beemen (Ondernemers in het wild),…

Lees verder >
Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Afgelopen zondag ontving Eva Koreman van Een uur cultuur wetenschapper, dichter en schrijver Emma Zuiderveen in haar uitzending. Ze sprak met haar over De rest is naakt, Emma’s indrukwekkende debuutroman…

Lees verder >
Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Afgelopen donderdag verscheen in Het Parool een recensie van Schilfers, de tweede roman van Bronzen Uil-winnares Lenny Peeters. Journalist Dirk Leyman recenseerde het boek. ‘Wie haar eerste roman las, weet…

Lees verder >
Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Vandaag, 29 april, is bij Uitgeverij Prometheus het boek Je ogen zijn mooi van kunsthistorica Nathalie Paarlberg verschenen. In dit persoonlijke en indringende werk doet Paarlberg verslag van een drie…

Lees verder >
‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

Land van het grote sterven van Joris van Bladel en Als Rusland wint van Carlo Masala ontvingen •••• in NRC. Afgelopen week verscheen er in NRC een stuk geschreven door…

Lees verder >
‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

De nieuwe thriller van Esther Verhoef, Het huis met de palm, is vandaag binnengekomen op nummer 1 in de Bestseller 60 – de officiële lijst van bestverkochte boeken in Nederland.…

Lees verder >