Groot stuk over Raduan Nassar in De Groene Amsterdammer
In De Groene Amsterdammer verscheen vandaag een uitgebreid artikel over het werk van de onvolprezen Braziliaanse auteur Raduan Nassar. Recent verschenen in het Nederlands de twee novelles Een glas woede en Bijbelse landbouw. Cyrille Offermans gaat in dit artikel in op onder andere Nassars originele schrijfstijl en de culturele context van zijn werk.
Raduan Nassar (1935) debuteerde in de jaren zeventig met de roman Bijbelse Landbouw en later verscheen ook de novelle Een glas woede. Een veelbelovende schrijver, maar na deze twee werken schreef de auteur geen enkel boek meer. Hij werd boer en woont op nog altijd op het Braziliaanse platteland. Beide boeken worden inmiddels bestempeld als klassiekers en zijn wereldwijd herontdekt en vertaald. In 2016 won Nassar de Prémio Camões, de meest prestigieuze Portugese literaire prijs.
Het artikel gaat in op de culturele context van Nassars werk, die van de bijbel en de koran. Nassars kenmerkende stijl, het ‘bezwerende ritme, de dwingende, paginalange herhaling van woorden’ is volgens Offerman een echo van de taal van de monotheïstische wet. Volgens Offermans is de eerste indruk van Nassars proza echter bedrieglijk. ‘Bevreemdende beelden, geen alinea’s, zinnen van vele pagina’s – experimentele romans, denk je dan, zoals die in Latijns-Amerika indertijd zo veel werden geschreven.’ Dit is de reden dat critici de stijl van deze boeken dan ook vaak bestempeld als barok of surrealistisch. ‘Maar dat zijn povere aanduidingen’, zegt Offermans. Zij stelt namelijk dat de stijl allesbehalve zweverig genoemd kan worden. ‘Als je je er eenmaal aan hebt overgegeven is het moeilijk ervan los te komen.’
Lees hier het volledige artikel.
De pers over Bijbelse Landbouw en Een glas woede:
‘Een meesterwerk.’
Die Zeit
‘Een Braziliaanse sensatie.’
The Independent
‘Zodra je het boek uit hebt, wil je opnieuw beginnen.’
The Guardian
‘Er is geen betere Braziliaanse schrijver dan Raduan Nassar.’
The New Yorker
‘Bij Nassar wordt ruzie tot een kunstvorm verheven.’
Trouw
‘Bij elke herlezing wint de roman aan kracht: de kenmerkende eigenschap van een klassieker.’
NRC Handelsblad