‘Hannema, museumdirecteur’ van Wessel Krul in het Nederlands Dagblad
Vrijdag verscheen in het Nederlands Dagblad een uitgebreide recensie van Hannema, museumdirecteur van Wessel Krul. Recensent Margaretha Coornstra noemt de lijvige biografie een boek dat je niet zomaar weglegt: ‘hoe zwaar het ook in de hand ligt, de tekst leest licht en soepel’. Het onstuimige maar ook eenzame levensverhaal leest: ‘als een roman’.
Gelijktijdig verscheen een artikel in het Historisch Nieuwsblad over het boek. Hier wordt de biografie een ‘monumentale biografie van een eigengereide, gedreven collectioneur, die nationaal socialist was en in de oorlog mensen hielp’ genoemd.
U kunt hier het hele artikel in het Nederlands Dagblad teruglezen.
Over Hannema, museumdirecteur:
Hannema, museumdirecteur is een biografie van de meest omstreden figuur uit de twintigste-eeuwse Nederlandse museumgeschiedenis. Door zijn dynamische aankoopbeleid, zijn baanbrekende tentoonstellingen en zijn uitstekende relaties met een aantal vermogende begunstigers bezorgde Dirk Hannema (1895-1984) museum Boijmans in Rotterdam een internationale reputatie. Maar Hannema was ook de man die zijn tijdgenoten betoverde met de ‘Vermeer’-imitaties door Han van Meegeren. Tijdens de Duitse bezetting ontpopte hij zich als een overtuigd nationaalsocialist, die zich in 1943 in het schaduwkabinet van Anton Mussert liet benoemen tot Gemachtigde voor het Museumwezen.
Na de oorlog vestigde Hannema zich met zijn privéverzameling in Overijssel. Met de stichting die hij oprichtte legde hij de basis voor Museum De Fundatie. Ook toen liet Vermeer hem niet los. Op het laatst meende hij niet minder dan zes onbekende werken van deze meester te hebben ontdekt.
Wat was waarheid en wat zelfbegoocheling in dit leven? Hannema, museumdirecteur werpt een indringend licht op de glorie en de gekte van de moderne kunstwereld.
Wessel Krul is emeritus hoogleraar moderne kunst- en cultuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is auteur van een groot aantal publicaties over geschiedschrijving, kunst en kunsttheorie uit de achttiende tot de twintigste eeuw, van Petrus Camper tot Johan Huizinga en Godfried Hoogewerff, en van het kunstvandalisme tot het Hollandse landschap. Daarnaast verzorgde hij Nederlandse uitgaven van werk van Thomas Hobbes, Edmund Burke, G.E. Lessing, J.S. Mill en Arthur Danto.