Afgelopen zaterdag verscheen een artikel in Trouw over het nieuwe boek van Arie Storm, Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. Gerwin van der Werf ziet hoe Storm uithaalt naar zijn collega-schrijvers, maar dit niet doet uit haat of rancune maar juist uit liefde voor het schrijverschap: ‘Storm maakt duidelijk dat het niet rancune is die hem drijft maar de liefde voor lezen en schrijven, gepaard aan een oprechte, bijna wanhopige bekommernis om literatuur (…) Storm vindt schrijven gewoon leuk en het gaat hem gemakkelijk af. Zo begint het, met schrijfplezier. Daarop volgt leeswoede, liefde voor Maarten ’t Hart, Willy van der Heide (de Bob Evers reeks), Biesheuvel, de studie Nederlands en de intrede in de literaire wereld. Terwijl hij zijn volwassenwording als lezer beschrijft laat hij zien wat literatuur hem waard is, wat het zou moeten zijn.’

Volgens van der Werf is de argumentatie van Storm niet altijd even genuanceerd, maar daarom juist erg de moeite waard. ‘Storm is nog genoeg onderdeel van het horrortheater om niet van afgunst gevrijwaard te zijn, maar het half gefundeerde, rommelige, en tendentieuze maakt ‘Het horrortheater’ nu juist zo aantrekkelijk. (…) Arie Storm is het soort criticus, querulant en pleitbezorger van literatuur, dat we in Nederland niet kunnen missen.’

U leest het hele artikel hier terug.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademenMaans stilteHet laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

 

Ook interessant



‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

Vorige week werd Grace van Paul Lynch getipt in AD MEZZA en besproken in de Volkskrant. In Grace beschrijft Paul Lynch de Grote Hongersnood in 19de-eeuws Ierland. Volgens Hans Bouman…

Lees verder >
‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

Joost de Vries maakt met zijn vorig jaar verschenen roman Hogere machten kans op de Libris Literatuur Prijs 2025. Volgens de jury is Hogere machten ‘zonder twijfel, Joost de Vries’…

Lees verder >
‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

  Sprakeloos van Tom Lanoye staat op de 5de plaats in de lijst van de beste 50 Nederlandstalige boeken van de 21ste eeuw. De lijst werd samengesteld door de boekenredactie…

Lees verder >
Een interview met Dick Veerman in Trouw

Een interview met Dick Veerman in Trouw

Afgelopen woensdag verscheen er in Trouw een interview met Dick Veerman, Foodlog-hoofdredacteur en auteur van Daarom zijn boeren boos. Zijn boek biedt een brede en ook historische analyse van de…

Lees verder >
Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Afgelopen zondag was Joris Van Bladel te gast bij OVT om te praten over zijn nieuwe boek Land van het grote sterven: Hoe Rusland de westerse logica tart. In de…

Lees verder >
Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Over de gekte van een vrouw, in het Engels verschenen als On a Woman’s Madness, van Astrid Roemer maakt kans op de International Booker Prize. De International Booker Prize is…

Lees verder >
Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Op 20 februari 2025 was de Nederlandse release van A Complete Unknown, een biografische dramafilm over Bob Dylan, geregisseerd door James Mangold. De film vertelt het verhaal van de jonge…

Lees verder >
‘We moeten ‘misschien’ blijven denken’ van Esther Jansma genomineerd voor Herman de Coninckprijs

‘We moeten ‘misschien’ blijven denken’ van Esther Jansma genomineerd voor Herman de Coninckprijs

Zojuist werd bekendgemaakt dat de dichtbundel We moeten ‘misschien’ blijven denken van Esther Jansma (1958-2025) is genomineerd voor de Herman de Coninckprijs. Deze prijs is de belangrijkste Vlaamse onderscheiding voor…

Lees verder >