Afgelopen zaterdag verscheen een artikel in Trouw over het nieuwe boek van Arie Storm, Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. Gerwin van der Werf ziet hoe Storm uithaalt naar zijn collega-schrijvers, maar dit niet doet uit haat of rancune maar juist uit liefde voor het schrijverschap: ‘Storm maakt duidelijk dat het niet rancune is die hem drijft maar de liefde voor lezen en schrijven, gepaard aan een oprechte, bijna wanhopige bekommernis om literatuur (…) Storm vindt schrijven gewoon leuk en het gaat hem gemakkelijk af. Zo begint het, met schrijfplezier. Daarop volgt leeswoede, liefde voor Maarten ’t Hart, Willy van der Heide (de Bob Evers reeks), Biesheuvel, de studie Nederlands en de intrede in de literaire wereld. Terwijl hij zijn volwassenwording als lezer beschrijft laat hij zien wat literatuur hem waard is, wat het zou moeten zijn.’

Volgens van der Werf is de argumentatie van Storm niet altijd even genuanceerd, maar daarom juist erg de moeite waard. ‘Storm is nog genoeg onderdeel van het horrortheater om niet van afgunst gevrijwaard te zijn, maar het half gefundeerde, rommelige, en tendentieuze maakt ‘Het horrortheater’ nu juist zo aantrekkelijk. (…) Arie Storm is het soort criticus, querulant en pleitbezorger van literatuur, dat we in Nederland niet kunnen missen.’

U leest het hele artikel hier terug.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademenMaans stilteHet laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

 

Ook interessant



Sytze van der Zee geïnterviewd over zijn nieuwe boek ‘Willi Lages’ in Het Parool

Sytze van der Zee geïnterviewd over zijn nieuwe boek ‘Willi Lages’ in Het Parool

Deze week verscheen in Het Parool een interview met Sytze van der Zee over zijn boek Willi Lages. Ceremoniemeester van de dood. Van der Zee vertelt in het interview over…

Lees verder >
Vervolg op ‘Ik ga leven’ van Lale Gül verschijnt in mei 2024

Vervolg op ‘Ik ga leven’ van Lale Gül verschijnt in mei 2024

Lale Gül, auteur van de succesvolle debuutroman Ik ga leven, werd afgelopen zaterdag geïnterviewd in Het Parool over haar nieuwe roman Ik ben vrij. Ze sprak met Anna Livia de…

Lees verder >
Groot interview in Het Parool met David Pefko

Groot interview in Het Parool met David Pefko

In Het Parool stond afgelopen weekend een groot interview met David Pefko. Hierin sprak Pefko met Robert Vuijsje over zijn familie, de oorlog en opgroeien in Amsterdam en hoe deze…

Lees verder >
Presentatie ‘De toekomst van het verleden’ op de PAN en bespreking in De Groene Amsterdammer

Presentatie ‘De toekomst van het verleden’ op de PAN en bespreking in De Groene Amsterdammer

Thijs Weststeijn presenteert aankomende zaterdag zijn boek De toekomst van het verleden op de PAN in Amsterdam. De PAN is een beurs voor kunst, antiek en design met jaarlijks 45.000…

Lees verder >
Veel publiciteit voor ‘Onder een andere hemel’ van Joke J. Hermsen

Veel publiciteit voor ‘Onder een andere hemel’ van Joke J. Hermsen

Vorige week verschenen er twee lovende recensies van het literair autobiografisch essay Onder een andere hemel van Joke J. Hermsen in De Groene Amsterdammer en NRC. Voor laatstgenoemde waardeerde Marjoleine…

Lees verder >
Emile Schrijver presenteert zijn tweede literaire thriller in het Joods Museum

Emile Schrijver presenteert zijn tweede literaire thriller in het Joods Museum

Na zijn succesvolle debuut De Hillel Codex (2021) presenteerde Emile Schrijver afgelopen dinsdag zijn tweede literaire thriller De Firkovich-bende in het Joods Museum in Amsterdam. Jeroen Krabbé nam het eerste exemplaar…

Lees verder >
Coen Brummer besproken in Nederlands Dagblad

Coen Brummer besproken in Nederlands Dagblad

Historicus Coen Brummer promoveerde afgelopen donderdag aan de Rijksuniversiteit Groningen op zijn biografie Sam van Houten tegen de rest. Daaropvolgend verscheen er een mooie bespreking van Willem Bouwman in het…

Lees verder >
Annet Mooij geïnterviewd door de Volkskrant en Trouw en te gast bij De Taalstaat

Annet Mooij geïnterviewd door de Volkskrant en Trouw en te gast bij De Taalstaat

Op donderdag 2 november verscheen de biografie Alles gaat op vroeger terug van Annet Mooij over journalist, schrijver en acteur Ischa Meijer. Mooij was zaterdag te gast bij het Radio…

Lees verder >