Afgelopen zaterdag verscheen een artikel in Trouw over het nieuwe boek van Arie Storm, Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. Gerwin van der Werf ziet hoe Storm uithaalt naar zijn collega-schrijvers, maar dit niet doet uit haat of rancune maar juist uit liefde voor het schrijverschap: ‘Storm maakt duidelijk dat het niet rancune is die hem drijft maar de liefde voor lezen en schrijven, gepaard aan een oprechte, bijna wanhopige bekommernis om literatuur (…) Storm vindt schrijven gewoon leuk en het gaat hem gemakkelijk af. Zo begint het, met schrijfplezier. Daarop volgt leeswoede, liefde voor Maarten ’t Hart, Willy van der Heide (de Bob Evers reeks), Biesheuvel, de studie Nederlands en de intrede in de literaire wereld. Terwijl hij zijn volwassenwording als lezer beschrijft laat hij zien wat literatuur hem waard is, wat het zou moeten zijn.’

Volgens van der Werf is de argumentatie van Storm niet altijd even genuanceerd, maar daarom juist erg de moeite waard. ‘Storm is nog genoeg onderdeel van het horrortheater om niet van afgunst gevrijwaard te zijn, maar het half gefundeerde, rommelige, en tendentieuze maakt ‘Het horrortheater’ nu juist zo aantrekkelijk. (…) Arie Storm is het soort criticus, querulant en pleitbezorger van literatuur, dat we in Nederland niet kunnen missen.’

U leest het hele artikel hier terug.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademenMaans stilteHet laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

 

Ook interessant



Een interview met Helen Fielding in Volkskrant Magazine

Een interview met Helen Fielding in Volkskrant Magazine

Vorige week publiceerde Volkskrant Magazine een interview met Helen Fielding, de auteur van Bridget Jones: Mad About the Boy. Haar boeken, waaronder Het dagboek van Bridget Jones, Bridget Jones: Het…

Lees verder >
Eerste editie van de Mathieu Segers Lezing

Eerste editie van de Mathieu Segers Lezing

Afgelopen maandag 10 februari vond in Nieuwspoort de eerste Mathieu Segers Lezing plaats. De lezing is een eerbetoon aan Mathieu Segers, historicus en hoogleraar Europese geschiedenis en integratie. Met zijn…

Lees verder >
Overhandiging van ‘Daarom zijn boeren boos’ aan de minister van Landbouw

Overhandiging van ‘Daarom zijn boeren boos’ aan de minister van Landbouw

Afgelopen week hebben de auteurs Dick Veerman en Elske Gravesteijn van het boek Daarom zijn boeren boos een exemplaar overhandigd aan de minister van Landbouw, Femke Wiersma. Daarom zijn boeren…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Hans Werdmölder te gast bij Goedemorgen Nederland

Criminoloog en auteur Hans Werdmölder was afgelopen week te gast bij Goedemorgen Nederland om te praten over zijn boek Bolle Jos, een boek over het leven van crimineel Jos Leijdekkers, bekend…

Lees verder >
‘Wolf’ van Lara Taveirne en ‘Hogere machten’ van Joost de Vries op longlist Libris Literatuur Prijs

‘Wolf’ van Lara Taveirne en ‘Hogere machten’ van Joost de Vries op longlist Libris Literatuur Prijs

Vanochtend werd de longlist voor de Libris Literatuur Prijs bekendgemaakt, met daarop twee romans die het afgelopen jaar bij Prometheus verschenen: Wolf van Lara Taveirne en Hogere machten van Joost…

Lees verder >
Esther Jansma overleden

Esther Jansma overleden

Vanochtend ontvingen wij het droevige bericht dat onze geliefde auteur, dichter en dendrochronoloog Esther Jansma is overleden. In november 2024 verscheen bij Prometheus haar elfde en laatste dichtbundel, We moeten…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

‘Mordechai’ van Marcel Möring lovend besproken

De magistrale en grootse nieuwe roman van Marcel Möring kreeg lovende recensies in de media. Een greep: ‘Prachtig en meeslepend’ – Het Parool. Lees de hele recensie hier. ‘Met Mordechai heeft…

Lees verder >
Special van De Groene Amsterdammer over Alan Hollinghurst

Special van De Groene Amsterdammer over Alan Hollinghurst

De Groene Amsterdammer besteedde deze week ruim aandacht aan het unieke oeuvre van de ‘Britse chroniqueur’ Alan Hollinghurst, waarbij ook zijn nieuwe roman Onze avonden uitgebreid aan bod kwam. Zo…

Lees verder >