‘Inspiratie wantrouw ik ten zeerste’ besproken in Het Parool en in NRC Handelsblad ●●●●
NRC Handelsblad beloont Inspiratie wantrouw ik ten zeerste, de biografie van componist Otto Ketting geschreven door Elmer Schönberger, met vier ballen.
Recensent Joep Stapel vindt Inspiratie wantrouw ik ten zeerste ‘een levendig en gezaghebbend geschreven biografie. Musicoloog, componist en romancier Elmer Schönberger schrijft uitmuntend over muziek en zijn prikkelende descripties en analyses van Kettings werk sturen je om de haverklap naar YouTube en Spotify waar een groot deel van het oeuvre te vinden is.’
Volgens Stapel wekt Schönberger de prettige indruk alles te weten ‘en alleen te vertellen wat ter zake doet. Vrij van volledigheidsdwang weeft hij een overtuigend verhaal met een kalm, doortastend tempo.’
Ook Erik Voermans, die Elmer Schönberger interviewt in Het Parool, is enthousiast over de auteur: ‘Doordat hij alle compositorische schetsen heeft kunnen bestuderen, dringt Schönberger diep in Kettings werk door en kan hij uitleggen hoezeer het ene werk met het andere te maken heeft, soms in bijna letterlijke zin.’
De recensie in NRC Handelsblad kunt u hier lezen, het interview in Het Parool hier.
Over Inspiratie wantrouw ik ten zeerste:
Alles moest op de schop in de jaren zestig, inclusief de muziek. Ook componist Otto Ketting (1935-2012) gooide het roer drastisch om. Hij volgde 134 composities lang zijn eigen kompas, steeds met dezelfde scherpe intuïtie voor timing en proportie en met hetzelfde feilloze gevoel voor klank. Wat hem in 1966 in het Concertgebouw nog op publieksprotesten tegen zijn Collage no. 9 kwam te staan, leverde zes jaar later een eerste onvervalste hit op: Time Machine. Deze meesterproef van high energy groeide in korte tijd uit tot een van de grootste internationale successen van het naoorlogse Nederlandse componeren. Over hits gesproken: ook wie Otto Ketting niet denkt te kennen, kent hem van zijn filmmuziek voor Haanstra’s Alleman, een van de meest bekeken Nederlandse films aller tijden.
Inspiratie wantrouw ik ten zeerste is zowel een biografie van de persoon Ketting als van zijn oeuvre. Wat die twee met elkaar te maken hebben? Zelf zei de componist over zijn getroebleerde jeugd dat die ‘toch wel op de een of andere manier mijn smaak als componist en muzikant mede bepaald moet hebben’.
Bestel een exemplaar via onze webshop.
Elmer Schönberger (1950) is musicoloog, componist en schrijver van fictie (romans, toneel) en non-fictie (muziek). Hij schreef decennialang voor Vrij Nederland over muziek en publiceerde onder meer De kunst van het kruitverschieten, Het gebroken oor en Hier rust Schönberger. Samen met Louis Andriessen schreef hij Het apollinisch uurwerk, een zowel in het Engels, Russisch als Italiaans vertaald standaardwerk over Igor Stravinsky. Tot zijn belangrijkste composities van het laatste decennium behoren de dramatische cantate La fuga del tempo, het op Giacometti geïnspireerde Achttien dagen en de vocaal-instrumentale cyclus Gezien Hercules Segers.