Interview Franca Treur en Olivia Ettema in het Parool


Zaterdag verscheen in het Parool een interview met Franca Treur en Olivia Ettema. Hun vijfjarige samenwerking (Ettema illustreert de korte verhalen van Treur) wordt gevierd met een tentoonstelling in Museum Meermanno in Den Haag.

Voor beiden was het toevallige begin van de samenwerking een aangename verassing. Zo stelt Treur: ‘Ik was korte verhalen gaan schrijven om te oefenen op verhalen met plot (…) en op een dag stond er ineens een verhaal in de krant, met tot mijn verassing een illustratie erbij van Olivia. Ik vond het geweldig, echt spectaculair.’ Ook voor Ettema was de samenwerking een nieuwe uitdaging: ‘Ik wist meteen dat het heel anders zou worden dan wat ik normaal voor de krant maak bij verhalen over economie of opinieartikelen. Literatuur laat een ander deel van je verbeelding spreken.’

De afbeeldingen van Ettema leveren soms nieuwe wendingen in de verhalen van Treur op: ‘In Regieaanwijzingen voor de liefde zit een stel veel in de woonkamer. Ik had een negentiende-eeuws Amsterdams appartement in gedachten, maar bij Olivia werd dat een strak interieur in een modern complex. Met een galerij. Toen dacht ik: o, wacht eens even, dan kan ik ook iemand op de galerij laten tieren.’

De tentoonstelling is vanaf vrijdag te zien in het Meermanno. U kunt het hele interview hier teruglezen.


Over Regieaanwijzingen voor de liefde:

Geliefden Hanna en Loek besluiten samen een scenario te schrijven. Een liefdesverhaal moet het worden, de personages moeten elkaar krijgen. Maar niet op een clichématige manier.

Intussen wordt het steeds benauwder in de huiskamer. Al snel gaan de ramen open en komt de buitenwereld binnen. Aan de ene kant brengt dat lucht, aan de andere kant verleiding.

Bestaat de veilige cocon nog of heeft de globalisering automatisch ieders wereld groter gemaakt? Welke concessies doet een filmmaker? Hoe flexibel zijn principes? Kun je de redder in nood zijn van je ex?

In vijftig korte hoofdstukken en vijftig tekeningen wordt het moderne leven gefileerd, met bijzondere aandacht voor de liefdesrelatie. Is het moment dat de personages elkaar krijgen het moment waarop Loek en Hanna elkaar verliezen?