Openhartig interview met Franca Treur in NRC: ‘Misschien is er geen oordeel’
Afgelopen weekend verscheen er een uitgebreid interview met Franca Treur in NRC naar aanleiding van haar roman Hoor nu mijn stem en net verschenen bundel korte verhalen Slapend rijk. Deze bundel vol psychologische verhalen over alledaagse dingen roept een mix van gevoelens op bij de lezer, van medelijden en plaatsvervangende schaamte tot sympathie en herkenning. Na het succes van de verhalenbundel X&Y uit 2016 is Slapend rijk een nieuwe bundeling korte verhalen, rijk geïllustreerd door Olivia Ettema.
In het interview met Jannetje Koelewijn spreekt de auteur voornamelijk over haar laatste roman, Hoor nu mijn stem. Aan de hand van dit boek legt Treur uit hoe zij het geloof verwerkt in haar werk en wat voor effect dit heeft op haar gereformeerde familie. Ze vertelt openhartig over haar keuze om het verhaal in Hoor nu mijn stem verteld te laten worden door een alter ego. ‘Om de vrede te bewaren, ja, en het familiegevoel niet aan te tasten. Maar je moet dan wel verhullen wie je bent, dat is het dilemma.’
In Hoor nu mijn stem beschrijft Treur hoe de hoofdpersoon Ina haar geloof verliest. ‘En wat de psychologische effecten van de bevindelijke gereformeerde theologie zijn’, voegt ze toe, ‘Wat doet het met je als je als kind al leert dat je jezelf slecht moet vinden?’ Treur is van mening dat ze na haar afkeer van het geloof beter af is. ‘Het is fijner om met een open blik naar alles te kijken en dat niet alles al bepaald is.’
Lees hier het volledige interview met Franca Treur terug.
Eerder was Franca Treur te gast bij NPO Radio1 NOS Met het Oog Op Morgen en bij Tijd voor Max.
Over Slapend rijk:
De bundel Slapend rijk zit vol mensen die niets bijzonders doen, behalve in de smaak proberen te vallen, ergens aan proberen te wennen of iemand beminnen terwijl er een derde in het spel is.
In verhalen van steeds twee bladzijden wordt bij de lezer een mix aan gevoelens opgeroepen, van medelijden en plaatsvervangende schaamte tot sympathie en herkenning. Iedereen probeert wel eens onhandig indruk op iemand te maken. En wie kent niet het gevoel van teleurstelling, omdat een ander niet precies zo denkt als jij?
Na het succes van X&Y is Slapend rijk een nieuwe bundeling piepkleine psychologische verhalen, groots geïllustreerd door Olivia Ettema.
Franca Treur is de auteur van het bekroonde en verfilmde Dorsvloer vol confetti, De woongroep, het Zeeuwse Boekenweekgeschenk Ik zou maar nergens op rekenen en X&Y. In oktober 2017 verscheen haar nieuwe roman, Hoor nu mijn stem, die prachtige recensies kreeg en meteen op de bestsellerlijsten terechtkwam.
Olivia Ettema tekent voor onder meer NRC Handelsblad, Trouw, De Groene Amsterdammer, Het Concertgebouw en het Haagse Kinderboekenmuseum. Zij doceert illustratie aan AKV St Joost. Vorig jaar verscheen van haar het bejubelde Pruimen op sap, een erotisch ABC-boek in samenwerking met Ewoud Sanders.
Over Hoor nu mijn stem:
‘Het kenmerkende Treur-gevoel, de ongewone combinatie van bevrijding en verlies, komt nog beter dan voorheen naar voren. Erg goed zijn de vlijmende miniportretjes die Franca Treur door de roman strooit.’ Arjan Peters, de Volkskrant ****
‘In Hoor nu mijn stem stikt het van de uiterst citeerbare zinnen. Keer op keer weet Franca Treur een situatie in een paar sprekende beelden te vatten, waarna ze op zoek gaat naar de psychologische inhoud ervan.’ Marnix Verplancke, Knack
‘Oh, zoals Franca Treur in een luttel zinnetje een heel mens en een hele wereld kan vangen!’ NRC Handelsblad
‘Een prachtige psychologische roman, vol levenswijsheid’ JAN
‘Een roman die je een spiegel voorhoudt’ Reformatorisch Dagblad
Over X&Y:
‘Gebundelde pareltjes voor fijnproevers.’
De Morgen ****
‘Snapshots van een mensenleven zijn het, scherp maar vol mededogen, waar je onder de oppervlakte nog allerlei persoonlijke wensen, verlangens en karakterzwaktes voelt broeien – en telkens heeft ze er maar een paar zinnen voor nodig.’
Thomas de Veen, NRC Handelsblad ****
‘Treurs ogenschijnlijke tussendoortje is er een van formaat.’
de Volkskrant ****
‘Korte, simpele zinnetjes, maar met een venijnig angeltje en elk woord draagt bij aan de nederlaag die onvermijdelijk is.’
Leidsch Dagblad ****
Over De woongroep:
‘Treur blinkt uit in levensechte dialogen.’
Trouw
Over Dorsvloer vol confetti:
‘Uitzonderlijke, tijdloze roman van een schrijfster in hart en nieren.’
Juryrapport Selexyz Debuutprijs