Interview George Harinck en Wim Berkelaar in Nederlands Dagblad over ‘Domineesfabriek’
Vrijdag verscheen er in Nederlands Dagblad een interview met George Harinck en Wim Berkelaar over hun nieuwe boek, Domineesfabriek. Deze geschiedenis van de Theologische Universiteit Kampen belicht de unieke wisselwerking tussen de Nederlandse onderwijsautoriteiten en de positie van de universiteit jegens de kerken. Wat betekende de kerkelijke rol van deze instelling voor haar functioneren? Concurrentie, verwetenschappelijking, juridische erkenning, cultuurkritiek, democratisering, kerkscheuringen, internationalisering en de mondigheid van kerkleden tekenden de turbulente geschiedenis van de Theologische Universiteit te Kampen.
In Nederlands Dagblad schrijft Remco van Mulligen dat Domineesfabriek bij vlagen kritisch is, maar dat Harinck en Berkelaar optimistisch zijn over de toekomst van de universiteit. Harinck stelt dat Kampen er intellectueel goed voorstaat. Echter hij denkt wel dat er een organisatorisch probleem is dat opgelost kan worden door meer niet-theologen aan te trekken. Ook is er door de geschiedenis veel discussie geweest of de universiteit in Kampen moest blijven, maar vertelt Harinck: ‘Ik vind dat deze locatie de TU juist onderscheidend maakt. Princeton, Harvard en Yale zijn ook in een klein dorpje begonnen. De universiteit is tenslotte ook een klooster.’
Klik hier om het volledig interview te lezen.
Eerder verscheen er een groot artikel in Trouw.
Over Domineesfabriek:
Nederland is in de negentiende en twintigste eeuw het land van de vele kerken. En die hebben elk hun eigen opleidingen. Een van de bekendste is de Theologische Universiteit te Kampen, in 1854 gesticht door gereformeerde kerken. Deze school begint als een opleiding dwars tegen de culturele trend in. Ze staat vrij van het overige hoger onderwijs waar de overheid zorg voor draagt. Haar blik is gericht op de kerken die haar stichtten en bijna anderhalve eeuw geheel financierden. De universiteit is een succes: duizenden predikanten zijn door haar opgeleid.
In deze geschiedenis van de Kamper universiteit staat het spanningsveld centraal tussen het Nederlandse hoger onderwijsbestel, waarin de universiteit geleidelijk aan een plaats verwierf, de positie van deze opleiding in de wetenschap en haar functie jegens de kerken. Wat betekenden de kwaliteitseisen die door de overheid aan het hoger onderwijs gesteld werden voor deze bijzondere academische eend in de bijt? En wat betekende de kerkelijke rol van deze instelling voor haar functioneren? Concurrentie, verwetenschappelijking, juridische erkenning, cultuurkritiek, democratisering, kerkscheuringen, internationalisering en de mondigheid van kerkleden trokken hun spoor in de turbulente geschiedenis van de Theologische Universiteit te Kampen.
Wim Berkelaar is als historicus verbonden aan het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme aan de Vrije Universiteit. Hij publiceert vooral over historiografie, de Tweede Wereldoorlog en literatuurgeschiedenis.
George Harinck is hoogleraar geschiedenis aan de Theologische Universiteit Kampen en de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij verricht onderzoek en publiceert op het gebied van de cultuurgeschiedenis van het protestantisme.