Vrijdagavond was Herman Pleij te gast bij Op1 om te vertellen over zijn nieuwe boek Met een scheef oog. In dit boek schetst Pleij tijdsbeelden aan de hand van zichzelf, van zijn jeugd in het Gooi tijdens de wederopbouw tot het begin van de jaren zeventig. In het interview vertelt Pleij vol enthousiasme over zijn ‘vroegste herinnering’, een verhaal vol details en specificaties waarvan hij pas op late leeftijd leert dat die weinig blijken te kloppen. Presentatrice Welmoed Sijtsma lacht hartelijk om dit verhaal en vindt deze openingsanekdote van Met een scheef oog ‘heel mooi!’

Met humor illustreert Pleij aan de hand van deze anekdote de moeilijkheden van schrijfvormen zoals memoires of tijdsbeelden. Met zijn kernmerkende zelfspot gebruikt hij het ‘scheve oog’ als metafoor voor terugkijken naar het verleden en de onvermijdelijke onbetrouwbaarheid van herinneringen. Pleij zegt hierover: ‘Aan de oppervlakte heb ik van alles verdraaid, ongetwijfeld, maar de achterliggende waarheid is waar het mij eigenlijk om gaat’. Hij vat dit samen met een citaat van Multatuli: ‘Ik hoop dat ik de waarheid lieg.’

Presentator Jort Kelder moedigt de kijker aan om het boek te lezen en complimenteert Pleij: ‘Het is heerlijk. Zoals je praat schrijf je, het is heerlijk om te lezen.’

Ook journalist Maarten Moll die Pleij interviewt in Het Parool vindt dat Met een scheef oog ‘met veel zelfspot is geschreven. Met vaart en humor.’

U kunt het fragment van Op1 hier terugkijken en het interview in Het Parool hier lezen.


Over Met een scheef oog:

Wij gaan verhuizen, begon mijn vader, alsof hij deze gedragsvorm persoonlijk had uitgevonden. Mijn moeder knikte een beetje nerveus mee. Naar de Berlaazjelaan, ging mijn vader verder, al dan niet met opzet de naam van deze gekende architect zo opsjiekend, dat er geen twijfel over kon bestaan dat we een flinke sprong voorwaarts gingen maken en nu als vanzelf in de gelederen kwamen van gebruikers van een garaazje, etaazje en etalaazje.

Herinneringen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je er hebt. En al die flarden probeer je in een zinvol verband te plaatsen om een kloppend verhaal van je leven te maken. Het schrijven van memoires is daardoor misschien wel de meest leugenachtige literatuursoort.
Als gewaarschuwd man kies ik daarom in Met een scheef oog niet voor memoires, maar voor het schetsen van tijdsbeelden aan de hand van mijzelf. Vanaf mijn geboorte in de oorlog tot aan het begin van de jaren zeventig. Van ‘Eet je bord leeg, weet je wel hoe het in de oorlog was?’ tot aan de ontketende revoluties van de jaren zestig en zeventig door die verwende oorlogskinderen en babyboomers. Van de wederopbouw, het opgroeien in een sterk verzuilde samenleving, de woningnood, de rangen en standen in het Gooi tot de overstap naar het studentenleven in Amsterdam, het leven met jazz, tabak, seks en de revolutie aan de universiteit. En de schrijver was er in elk geval bij.

Bestel een exemplaar via onze webshop.

Herman Pleij is emeritus hoogleraar middeleeuwse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Ook interessant



‘Tegen beter weten in’ van Alban Mik •••• in ‘NRC’

‘Tegen beter weten in’ van Alban Mik •••• in ‘NRC’

Het debuut van auteur Alban Mik, de verhalenbundel Tegen beter weten in, werd afgelopen vrijdag uitgebreid besproken in NRC door recensent Judith Eiselin. In haar recensie analyseert Eiselin verschillende verhalen…

Lees verder >
Lale Gül te gast bij ‘Sophie & Jeroen’ over haar nieuwe boek ‘Ik ben vrij’

Lale Gül te gast bij ‘Sophie & Jeroen’ over haar nieuwe boek ‘Ik ben vrij’

Gisteren verscheen het tweede boek van bestsellerauteur Lale Gül: Ik ben vrij. Hierin vertelt ze hoe haar leven volkomen veranderde na het verschijnen van haar eerste boek, Ik ga leven.…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim met ‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ op shortlist Brusseprijs 2024

Karin Amatmoekrim met ‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ op shortlist Brusseprijs 2024

In wat voor land leef ik eigenlijk? Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet van Karin Amatmoekrim heeft na een plek op de longlist nu ook de shortlist van de Brusseprijs 2024 weten…

Lees verder >
●●●●● in ‘NRC’ voor ‘Een driebenig paard’ van Bohumil Hrabal

●●●●● in ‘NRC’ voor ‘Een driebenig paard’ van Bohumil Hrabal

NRC-recensent Michel Krielaars las Een driebenig paard van de Tsjechische schrijver Bohumil Hrabal en waardeert het werk met maar liefst de maximale vijf ballen. Krielaars bespreekt uitgebreid de schrijfstijl en…

Lees verder >
‘Schrijversmythen’ van Sander Bax besproken in de media

‘Schrijversmythen’ van Sander Bax besproken in de media

Sander Bax schreef met Schrijversmythen een nieuwe literatuurgeschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur aan de hand van verschillende typologieën van het schrijverschap. Elke periode heeft haar eigen mythe, van antiburger…

Lees verder >
‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen internationaal besproken in de media

‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen internationaal besproken in de media

Olivier van Beemen deed ruim drie jaar onderzoek naar het beleid en bestuur van African Parks, dat natuurgebieden in Afrika beheert en die in verband wordt gebracht met vermeende mishandelingen…

Lees verder >
Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Op dinsdag 14 mei a.s. verschijnt het langverwachte nieuwe boek van Lale Gül, die met haar debuutroman Ik ga leven een bestseller schreef en onder andere de NS Publieksprijs 2021…

Lees verder >
‘In alles een man’ van Tom Wolfe vanaf 2 mei te zien op Netflix 

‘In alles een man’ van Tom Wolfe vanaf 2 mei te zien op Netflix 

Volgende week verschijnt de gloednieuwe Netflix-productie A Man in Full, gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Wolfe, in het Nederlands vertaald als In alles een man. Scenarioschrijver David E. Kelly vormde het…

Lees verder >