Vrijdagavond was Herman Pleij te gast bij Op1 om te vertellen over zijn nieuwe boek Met een scheef oog. In dit boek schetst Pleij tijdsbeelden aan de hand van zichzelf, van zijn jeugd in het Gooi tijdens de wederopbouw tot het begin van de jaren zeventig. In het interview vertelt Pleij vol enthousiasme over zijn ‘vroegste herinnering’, een verhaal vol details en specificaties waarvan hij pas op late leeftijd leert dat die weinig blijken te kloppen. Presentatrice Welmoed Sijtsma lacht hartelijk om dit verhaal en vindt deze openingsanekdote van Met een scheef oog ‘heel mooi!’

Met humor illustreert Pleij aan de hand van deze anekdote de moeilijkheden van schrijfvormen zoals memoires of tijdsbeelden. Met zijn kernmerkende zelfspot gebruikt hij het ‘scheve oog’ als metafoor voor terugkijken naar het verleden en de onvermijdelijke onbetrouwbaarheid van herinneringen. Pleij zegt hierover: ‘Aan de oppervlakte heb ik van alles verdraaid, ongetwijfeld, maar de achterliggende waarheid is waar het mij eigenlijk om gaat’. Hij vat dit samen met een citaat van Multatuli: ‘Ik hoop dat ik de waarheid lieg.’

Presentator Jort Kelder moedigt de kijker aan om het boek te lezen en complimenteert Pleij: ‘Het is heerlijk. Zoals je praat schrijf je, het is heerlijk om te lezen.’

Ook journalist Maarten Moll die Pleij interviewt in Het Parool vindt dat Met een scheef oog ‘met veel zelfspot is geschreven. Met vaart en humor.’

U kunt het fragment van Op1 hier terugkijken en het interview in Het Parool hier lezen.


Over Met een scheef oog:

Wij gaan verhuizen, begon mijn vader, alsof hij deze gedragsvorm persoonlijk had uitgevonden. Mijn moeder knikte een beetje nerveus mee. Naar de Berlaazjelaan, ging mijn vader verder, al dan niet met opzet de naam van deze gekende architect zo opsjiekend, dat er geen twijfel over kon bestaan dat we een flinke sprong voorwaarts gingen maken en nu als vanzelf in de gelederen kwamen van gebruikers van een garaazje, etaazje en etalaazje.

Herinneringen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je er hebt. En al die flarden probeer je in een zinvol verband te plaatsen om een kloppend verhaal van je leven te maken. Het schrijven van memoires is daardoor misschien wel de meest leugenachtige literatuursoort.
Als gewaarschuwd man kies ik daarom in Met een scheef oog niet voor memoires, maar voor het schetsen van tijdsbeelden aan de hand van mijzelf. Vanaf mijn geboorte in de oorlog tot aan het begin van de jaren zeventig. Van ‘Eet je bord leeg, weet je wel hoe het in de oorlog was?’ tot aan de ontketende revoluties van de jaren zestig en zeventig door die verwende oorlogskinderen en babyboomers. Van de wederopbouw, het opgroeien in een sterk verzuilde samenleving, de woningnood, de rangen en standen in het Gooi tot de overstap naar het studentenleven in Amsterdam, het leven met jazz, tabak, seks en de revolutie aan de universiteit. En de schrijver was er in elk geval bij.

Bestel een exemplaar via onze webshop.

Herman Pleij is emeritus hoogleraar middeleeuwse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Ook interessant



Mirthe van Doornik geïnterviewd in Het Parool

Mirthe van Doornik geïnterviewd in Het Parool

Afgelopen dinsdag verscheen een interview met Mirthe van Doornik in Het Parool, naar aanleiding van haar nieuwe roman Een tafel bij het raam. Ze vertelt over haar ervaring met long…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Deepti Kapoor en Esther Verhoef in de VN Detective & Thrillergids

Onlangs verscheen de VN Detective & Thrillergids met onder andere een waardering van vier sterren voor Kapoors Tijd van zonde en vijf sterren voor Verhoefs Alter ego.  Volgens VN is Tijd…

Lees verder >
★★★★ en ★★★★★ voor Yuerans ‘De spijker’

★★★★ en ★★★★★ voor Yuerans ‘De spijker’

Afgelopen zaterdag ontving Zhang Yuerans De spijker vier sterren in de Volkskrant. Yueran wordt geprezen om haar treffende beeldspraak en het geleidelijk omcirkelen van het thema, een stijl kenmerkend voor…

Lees verder >
★★★★ voor Willem Melchings ‘De zelfdenker’ in NRC

★★★★ voor Willem Melchings ‘De zelfdenker’ in NRC

Afgelopen vrijdag verscheen een recensie met vier ballen voor Willem Melchings De zelfdenker in NRC. In de recensie wordt inhoudelijk ingegaan op het gedachtegoed van Karel van het Reve en Melchings…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman Tjeenk Willink te gast bij Buitenhof

Herman Tjeenk Willink was afgelopen zondag te gast bij Buitenhof om zijn nieuwe boek Het Tij tegen te bespreken. In de uitzending uit en onderbouwt de oud-politicus zijn zorgen over…

Lees verder >
Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Afgelopen vrijdag verscheen De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van Oostrom en nam hij tevens afscheid als universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht. In totaal was Van Oostrom…

Lees verder >
Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Afgelopen zondag was Ruud Koopmans te gast bij WNL In de kantine op NPO Radio 1, naar aanleiding van zijn nieuwste boek De asielloterij. In de uitzending pleit hij voor…

Lees verder >
★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

Vorige week woensdag ontving Een heidens karwei van Rob Vreeken een lovende recensie met maar liefst vier sterren in Trouw. Een week eerder besprak Vreeken het boek in zijn bijbehorende…

Lees verder >