Interview Judith Eykelenboom in Trouw
Afgelopen weekend verscheen er in Trouw een interview met Judith Eykelenboom, auteur van de lovend ontvangen debuutroman Biefstuk. In de rubriek Ik heb een droom gaat Eykelenboom in op de invloed die nachtmerries hadden op het schrijven van haar boek. ‘Terugkerend thema in mijn nachtmerries was gevangenzitten en moeten vluchten. Vaak vluchtte ik voor mijn vader die me plotseling aanviel met een mes, echt ontsnappen lukte niet omdat ik geen kans zag mijn schoenen goed aan te doen. Schoenen staan voor geaard zijn, veiligheid. De symboliek daarvan heb ik verwerkt in mijn debuutroman Biefstuk, waarin zowel de vader als zijn twee dochters op een gegeven moment weggaan zonder schoenen,’ aldus Eykelenboom.
Over de autobiografische elementen in haar werk voegt ze toe: ‘Het boek bevat veel ingrediënten uit mijn leven; ik spaar niemand, maar ondanks hun tekortkomingen beschrijf ik alle personages met liefde. Wel had ik een beetje het gevoel of ik met het boek mijn ziel verkocht. Een grotendeels autobiografische roman dwingt je na te denken over je verleden,’ aldus Eykelenboom.
Eerder ontving Biefstuk vier sterren in de Volkskrant en Dagblad de Limburger. Daarnaast verschenen er stukken in Margriet, LINDA, JAN, Den Haag Centraal en de regionale bladen van Noord-Holland. Ook was Eykelenboom te gast bij radioprogramma Nieuws en Co op Radio1. Luister hier die uitzending terug.
Over Biefstuk:
Om grip te krijgen op de werkelijkheid legt de vijftienjarige Levi Storm haar omgeving vast met de oude camera van haar moeder. De foto’s zijn, net als haar familie, verre van alledaags: de ribben van haar zusje, een gat in het houtwerk, haar moeder die hoogzwanger een sigaret rookt, de hamer onder haar bed. In een wereld die steeds meer afbrokkelt, waarin de grens tussen realiteit en waanzin flinterdun is, levert Levi het bewijs hoe de dingen echt zijn door ‘de essentie’ te fotograferen. De vraag is of ze weerstand kan bieden aan haar vader, een labiele fantast.
Om zichzelf en haar familie te redden, zet ze alles op het spel. De inzet: de onschuld van haar zusje en die van haarzelf.
Judith Eykelenboom (1983) wilde na haar studie journalistiek geen journalist worden, maar schrijver. Ze belandde op de schrijversvakschool en voelde zich meteen als een vis in het water. Met haar debuutroman Biefstuk bewijst Eykelenboom dat ze de goede keuze gemaakt heeft.
‘Compositorisch sterk debuut.’ Arjan Peters, de Volkskrant ****
‘Steengoed boek.’ Dagblad de Limburger ****
‘Intrigerend debuut over het verlangen naar echtheid.’ LINDA.
‘Meeslepend familieportret.’ JAN
‘Intrigerend debuut.’ Margriet