Interview met ‘Die man van Philips’ in Het Parool: ‘Menselijkheid was de kracht van Philips’
Jan Timmer, oud-topman van Philips, verscheen afgelopen vrijdag in Het Parool naar aanleiding van zijn boek Die man van Philips, dat twee weken terug verscheen. Hier doet hij zijn verhaal in een interview met Anniek van den Brand. Tot voor kort deed Timmer geen uitspraken over het huidige beleid bij Philips, waar hij van 1990 tot 1996 president-directeur was. Nu verhaalt hij echter niet alleen over zijn eigen leven en zijn lange loopbaan bij Philips, maar uit hij ook zijn onbeschroomde kritiek op de bedrijfsvoering van het elektronicaconcern – met name dat van na zijn vertrek.
Timmer, ook wel bekend onder zijn werknemers als Orkaan Gilbert, spreekt in het interview over zijn imago als intimiderende man. ‘Ik schijn een zeker overwicht te hebben. Daar kun je weinig aan doen – dat heb je of dat heb je niet. Ik heb me er altijd over verbaasd dat anderen mij anders zien dan ik mezelf.’ Dit imago zou mede tot stand zijn gekomen door zijn afstandelijkheid van de pers: ‘Die man van Philips’ werd een mythe. Toch stelt Timmer dat hij dit beeld nooit zelf zo heeft neergezet. ‘Dat was geen bewust beleid. Ik had het druk, ik vond dat ik mijn tijd moest steken in mijn werk.’ Op de vraag of Timmer dan zo’n moeilijk mens was, zegt hij: ‘Ik ben veeleisend. Met de toevoeging dat ik me realiseer dat je nooit iets van mensen moet vragen wat je zelf niet bereid bent te doen. Ik geloof dat leiderschap alles heeft te maken met het voorbeeld geven, het voorbeeld zíjn. Pas dan zijn mensen bereid je te volgen. Ik denk dat ik een inspirator was.’
Daarnaast spreekt Timmer in het interview met Het Parool openhartig over de ingrijpende reorganisatie van Philips, die vele mensen hun baan kostte. ‘Het was een vreselijke beslissing. Ons bedrijf ging er prat op dat we loyaal waren aan onze werknemers; wij aan hen, zij aan ons. Als je die loyaliteit eenzijdig verbreekt, is dat uiterst pijnlijk. Dat mag je alleen doen als je zeker weet: ik kan dit rechtvaardigen. Het was de enige manier om de rest van het bedrijf te redden.’
Direct na de verschijning van het spraakmakende boek van Jan Timmer werd het al uitgebreid besproken in diverse media. Zo verschenen er interviews met de auteur in Eindhovens Dagblad, Algemeen Dagblad en de Volkskrant. De andere kranten konden niet achterblijven en zo besteedden ook het NRC Handelsblad, het Financieele Dagblad, De Telegraaf en Elsevier Weekblad afgelopen weekend aandacht aan Die man van Philips.
Over Die man van Philips:
Jan Timmer wordt vaak herkend als ‘die man van Philips’. Hij werkte er zijn leven lang, en was van 1990 tot 1996 president-directeur. Nu vertelt hij het verhaal van zowel die man als dat bedrijf. Hoe boeiend en afwisselend een loopbaan bij een multinational kan verlopen, hoeveel kansen tot ontplooiing er zijn. Daarnaast biedt hij inzicht in de complexe besluitvormingsprocessen van een wereldwijd opererend concern. Hij beschrijft hoe het Angelsaksische businessmodel, met zijn nadruk op aandeelhouderswaarde, een ongewenste invloed heeft gehad op de bedrijfsvoering, en niet alleen bij Philips. Hij neemt stelling tegen de al te gemakkelijke inkoop van eigen aandelen, ook door Europese bedrijven. Timmer schetst ook hoe Europa in technologisch opzicht in een isolement is geraakt ten opzichte van Silicon Valley en het Verre Oosten. Hoe moordende concurrentie vanuit Azië heeft geleid tot de ondergang van het ooit dominante onderdeel Consumentenelektronica. Maar ook hoe asml en nxp konden uitgroeien tot succesvolle bedrijven. Timmer is van mening dat Philips ook zelf verantwoordelijk is geweest voor de krimp van het concern. Vanuit zijn levenslange betrokkenheid bij het bedrijf heeft hij begrip voor de dilemma’s waar managers voortdurend mee geconfronteerd worden. Maar, betoogt Timmer onomwonden, Philips had vandaag de dag beslist méér kunnen zijn dan het nu is.