Interview met Marte Kaan in AD
Gisteren verscheen een interview met Marte Kaan in het AD. Kaan vertelt over haar boek Moeder Natuur, moederliefde en kinderen opvoeden in een gescheiden gezin. Ze bespreekt hechting en onthechting in de relatie tussen ouders en kinderen. Volgens haar is de grootste mythe rond (ont)hechten:
‘Dat de hechting perfect zou moeten gaan. Als ouder mis je soms signalen (…). Soms doe je het verkeerde, dat is niet erg. Imperfectie in de hechting tussen ouder en kind is juist goed: je leert zo om goed te worden in het hebben van een relatie, omdat mensen elkaar niet altijd begrijpen.’
Kaan spreekt zelf uit ervaring als psychotherapeut en gescheiden moeder van twee dochters. Aan gescheiden ouders wil ze meegeven: ‘Laat je niet te veel leiden door scheidingsverhalen van anderen, probeer liever jezelf te bevrijden’.
Over Moeder Natuur:
We hechten ons aan onze ouders, aan onze geliefden, aan onze kinderen, en moeten hen ook steeds weer laten gaan, tot de dood ons definitief scheidt. Onze vroege hechtingsgeschiedenis is van grote invloed op al onze relaties. Toen Marte Kaan vanwege haar scheiding haar kinderen een paar dagen per week moest missen, vroeg ze zich af hoe dit hen zou vormen. Met een fascinatie voor de emotionele krachten die loskomen legt ze aan de hand van literatuur, film en wetenschap intrigerende psychologische en sociaal-culturele mechanismen bloot. Moeder Natuur toont wat het loslaten van je kinderen met je doet, waarom liefdeloosheid alles met liefde te maken heeft en hoe de afgrond van de dood ons kan bevrijden van een vals zelfbeeld. Al lijken we vaak willoos te zijn overgeleverd aan onze natuur, onze worstelingen zijn wel de bron van verhalen en ideeën die ons helpen verdragen dat we onze geliefden uiteindelijk zullen verliezen. En leren ons bovendien dat afscheid inherent is aan een hechte band.
Marte Kaan (1977) is schrijver en psychotherapeut. Eerder verschenen van haar Lang leve de liefde en Wij houden alleen van onszelf en, in de reeks Nieuw Licht, Onderbuik. Haar fictiedebuut Saboteur (2014) werd genomineerd voor de J.M.A. Biesheuvelprijs en de ANV Debutantenprijs.