Vandaag verscheen een uitgebreid interview met Zadie Smith in het NRC  naar aanleiding van het verschijnen van haar nieuwe verhalenbundel: Het verbond. Thomas de Veen sprak de veelgeprezen Britse schrijfster in Londen. Het is haar eerste verhalenbundel, maar heel enthousiast over het bundelen van haar verhalen was ze zelf eerst niet:

‘Mijn redacteur stuurde me een bestand met alle verhalen die ik door de jaren heen had gepubliceerd – of ik daar misschien een boek van wilde maken. Dus ik ging lezen, en dat was helemaal niet leuk: op je 43ste lezen wat je schreef toen je 22 was. Alsof je iemand anders leest. Verhalen met véél erin, veel meubilair, zeg maar, verhalen waarover mensen om me heen heel enthousiast waren, maar waar ik niets meer in zag. Misschien zag ik het niet helder – een lastige kwestie, als je schrijft, het helder zien. Hoeveel is waar, hoeveel illusie? Dat is een zin uit een van mijn verhalen, nietwaar?’

Smith schoof wat met de volgorde van de verhalen en schreef er een aantal nieuw bij. Zodoende is Het verbond een moderne bundel geworden die erg in de huidige tijdgeest past:

‘Ik realiseerde me dat ik wilde nadenken over unies, verbonden. De unies waarvan ik houd bestaan in spanning. Schotland, Noord-Ierland, Engeland en Wales zijn verschillend, en soms komen onderlinge spanningen tot uitbarsting, maar in principe werkt het, in het Verenigd Koninkrijk. Dat is een unie, een identiteit die bestaat uit gespannen onderdelen – zonder dat de tegenstrijdigheden gladgestreken worden. Schrijvend wil ik een klein stemmetje verheffen vóór complexiteit, conflict en spanning. Het is niet zo erg een weifelend, onopgelost mens te zijn.’

U leest het hele interview hier terug.


Over Het verbond:

Zadie Smith is een van de meest iconische, gerespecteerde en populaire auteurs van haar generatie. In Grand Union onderzoekt ze met haar uitmuntende observatievermogen en onovertroffen stem het leven in de moderne wereld. Op fenomenale wijze schakelt Smith in haar verhalen tussen genres, tijdsperiodes en perspectieven, en biedt ze haar lezers kleurrijke en grootse literatuur.

Grand Union is een scherpzinnig en vooruitziend werk over tijd en plaats, identiteit en wedergeboorte, het verleden dat ons hardnekkig blijft achtervolgen en de onheilspellende toekomst die ons tegemoet snelt.

Alles is mogelijk en alles voelt – dankzij Smiths schitterende blik – vernieuwend en relevant. Perfect gedoseerd en buitengewoon origineel toont Grand Union tot welke wonderen Zadie Smith in staat is.

Zadie Smith (1975) publiceerde reeds vijf romans, een novelle en twee essaybundels. Zowel in 2003 als in 2013 werd ze verkozen tot een van de twintig Granta’s Best Young British Novelists. Ze won onder andere de James Tait Black Memorial Prize, de Whitbread Award, de Guardian First Book Award en de Orange Prize. Ook stond ze op de shortlist van de Man Booker Prize en de Baileys Women’s Prize for Fiction. Op dit moment doceert ze aan New York University.

 

 

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >