Afgelopen zaterdag plaatste Trouw een uitgebreide bespreking van het langverwachte zevende deel van de De grote eeuw-serie van Jan Guilllou, 1968. Het nieuwe boek van de Zweedse Guillou geeft niet alleen een levendige vertelling van de welbekende studentenprotesten en de Vietnamoorloog in 1968, maar ook juist de enigszins vergeten verhalen.

Volgens Trouw is Guillou van mening dat historische romans een tijdperk moeten beschrijven ‘zoals het toen was’ zonder de kennis die we er achteraf van hebben. ‘Dat is niet eenvoudig’, stelt recensent Sophie Messeman, ‘maar de schrijver houdt zich vastberaden aan zijn uitgangspunt, wat de geloofwaardigheid alleen maar ten goede komt.’

Omdat Jan Guillou de woelige jaren zestig zelf heeft meegemaakt, kan hij er van binnenuit over berichten.’In de roman geeft Guillou blijk van een bijzondere kennis van de vele facties en splintergroepjes binnen de linkse beweging, die hij beschrijft met open blik, met oog voor de soms merkwaardige bekrompenheid, maar ook voor het onmiskenbare idealisme.’

Messeman prijst met name de historische accuraatheid van 1968. ‘Guillou vat de tijdgeest meesterlijk.’

Lees hier de volledige recensie in Trouw.


Over 1968:

In de hoofdsteden van Europa woeden studentenprotesten, de Vietnamoorlog escaleert, de Sovjets vallen Praag binnen: 1968 is niet alleen een kanteljaar voor Zweden, maar voor de hele wereld. Ook Eric Letang, die net zijn rechtenstudie aan de universiteit van Stockholm heeft afgerond, wordt geconfronteerd met de maalstroom van de geschiedenis. Als hij komt te werken bij een roemrucht advocatenbureau, ontdekt hij dat de wet voor goed én voor kwaad kan worden ingezet. Hij wordt gedwongen te beslissen of hij zijn politieke idealen kan rijmen met zijn werk. En zelfs onder zijn bloedverwanten, de Lauritzen-familie, zorgt zijn ideologie voor conflict: de oude generatie botst met de jonge, die ideeën koestert over revolutie.

1968 is het zevende deel in de serie De grote eeuw. In dit literair epos wordt de Scandinavische twintigste eeuw samengebald in de geschiedenis van de familie Lauritzen. Maar ook als losstaand verhaal biedt deze roman een wervelend tijdsbeeld, geschreven met een meesterpen.

Jan Guillou (1944) is zonder twijfel de populairste schrijver van Zweden. Van zijn boeken werden alleen daar al meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht, en zijn werk is vertaald in meer dan twintig talen. De reeks De grote eeuw is zijn meest ambitieuze literaire project tot op heden. Alle delen werden internationale bestsellers; elk deel bereikte in Zweden in de eerste week na verschijning de top 3 van de bestsellerlijsten.

Over Echte Amerikaanse jeans:
‘Guillou is een aristocratisch verteller die behoedzaam zijn woorden kiest in een uitgewogen schrijfstijl, zonder zijn greep op het grote geheel te verliezen.’ – NRC Handelsblad ****

Over Blauwe Ster:
Blauwe Ster is niet alleen interessant vanuit historisch perspectief, omdat Guillou de rol die Scandinavië speelde in de Tweede Wereldoorlog gedetailleerd tot leven brengt. Het boek is ook een monument voor alle verzetsvrouwen die hun lichaam ten dienste stelden van hun vaderland.’ – Vrij Nederland

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >