Mediastorm voor ‘Rembrandts Portret van een jonge man’ van Jan Six
Na de bekendmaking van de ontdekking van een nieuw Rembrandtschilderij door kunsthandelaar en kunsthistoricus Jan Six, is hij en het boek dat Six hierover schreef, Rembrandts Portret van een jonge man, volop in de media. Gisteravond werd het schilderij onthuld en het boek gelanceerd in de televisie-uitzending van Pauw.
Gisteravond ging Six bij Pauw in gesprek over zijn baanbrekende ontdekking, waarover hij het boek Rembrandts Portret van een jonge man schreef. Volgens professor Herman Pleij leest het boek van Six als een ware thriller. ‘De kracht van het boek’, vertelt Pleij, ‘is dat je ziet dat we nu eindelijk bevrijd zijn uit het tijdperk van de connaisseur. Die connaisseur speelt wel een rol, maar er is door heel snel vorderende techniek veel debat mogelijk gemaakt.’ Volgens Six is Portret van een jonge man origineel een huwelijksportret geweest, waarvan er verschillende keren gedeeltes zijn weggehaald. De volgende stap, volgens Hermitagedirecteur Cathelijne Broers, is het ontdekken van de vrouw die erbij hoort. ‘Dat is natuurlijk deel twee van het boek. Dat moet nog komen.’ Kijk hier de uitzending van Pauw terug.
In het interview met NOS vertelt de kunsthistoricus hoe zijn oog meteen op het schilderij viel toen hij het zag in een naar hem opgestuurde catalogus. ‘Ik bladerde door een catalogus en mijn oog bleef hangen op een schilderij, wat zij omschreven als ‘uit de omgeving van Rembrandt’. Ik dacht: dat is veel te goed, dat kan zomaar van hemzelf zijn.’ De reden hiervoor was dat hij het gevoel had dat hij naar een mens keek, en niet naar een plaatje van een mens. ‘En daarnaast, als je dan goed gaat kijken, dan zie je allerlei kleine details. […] De kraag krult een beetje op, wat een ruimtelijke suggestie wekt. Rembrandt kan met drie, vier penseelstreken letterlijk ruimte creëren alsof je je hand ertussen kan steken.’ Kijk en lees hier het interview met NOS terug.
Gisteren gaf Six een exclusief interview aan NRC Handelsblad over zijn ontdekking en werd deze voorpaginanieuws. Vandaag siert de auteur het omslag van Weekblad Elsevier. Daarnaast publiceerden de Volkskrant, Nederlands Dagblad, Trouw, Dagblad van het Noorden, De Tijd, BNR Nieuwsradio en RTL Nieuws over de baanbrekende ontdekking van Jan Six. Ook internationaal was er een mediastorm rond de ontdekking. The Financial Times, New York Times, Spiegel, Le Figaro en BBC Radio besteedden uitgebreid aandacht aan Rembrandts Portret van een jonge man. Zaterdag zal de auteur te horen zijn bij Max Nieuwsweekend.
Toen het oog van kunsthandelaar Jan Six op het Portret van een jonge man in een veilingcatalogus van Christie’s viel, wist hij meteen dat het niet een werk uit ‘the circle of Rembrandt’ was, maar dat de meester het zélf had geschilderd. De laatste keer dat een totaal onbekende Rembrandt werd ontdekt was in 1974 (De doop van de eunuch). Hoe overtuig je de wereld van zo’n ontdekking? Bestaat er zoiets als een absoluut oog? Hoe bijzonder is dit schilderij in verhouding tot het overige werk van Nederlands beroemdste schilder? Jan Six neemt in dit boek de lezer op meeslepende en erudiete wijze mee in die spannende ontdekkingstocht en jongensdroom die werkelijkheid werd en laat het Portret van een jonge man zien door het oog van zijn ontdekker. Het boek verschijnt gelijktijdig in het Nederlands en Engels. Vanaf morgen (16 mei) is het schilderij een maand lang te zien in de Hermitage Amsterdam.
Jan Six (1978) studeerde kunstgeschiedenis en werkte bij veilinghuis Sotheby’s in Londen en Amsterdam, als hoofd van de afdeling Oude Meesters. Sinds 2008 is hij kunsthandelaar en heeft hij zijn eigen galerie, gespecialiseerd in schilderijen en tekeningen van Hollandse en Vlaamse Oude Meesters.
‘Het heeft iets wonderbaarlijks: de smaak, de kunstzin en het scherpe oog van Jan Six uit 1618 herhalen zich, vier eeuwen later, op exact dezelfde manier bij zijn nazaat Jan Six uit 1978. Een enkele keer worden zo generaties overbrugd en wordt een vergeten Rembrandt teruggevonden.’ Geert Mak