Jean Pierre Rawie was deze maand onderwerp van gesprek nadat de dichter het verzoek van Rijksuniversiteit Groningen afsloeg om in het Engels lezing over zijn werk te geven. Het zou volgens Rawie ‘krankjorum’ zijn om aan een Nederlands opleidingsinstituut in het Engels over Nederlandse poëzie te spreken. In zijn column voor het Dagblad van het Noorden schrijft hij dat ‘heel Nederland, de universiteit voorop, aan de Engelse ziekte lijdt’. Een verdere reactie van de universiteit bleef uit.

Onlangs verscheen Handschrift, de laatste dichtbundel van Rawie. Dagblad Trouw plaatste afgelopen zaterdag een interview met de dichter naar aanleiding van zijn nieuwe werk. In gesprek met Noor Hellmann vertelt Rawie over de totstandkoming van zijn werk. Het is volgens hem een cliché dat schrijvers en dichters inspiratie putten uit hun dromen. Dromen kan men beter voor zich houden, meent de dichter. Dat iemand praat over zijn dromen ‘is bijna net zo vervelend als wanneer iemand een film navertelt.’ Daarnaast, vertelt Rawie, zijn zijn dromen juist vaak onaangenaam en is de opluchting des te groter wanneer hij ontwaakt en de dromen slechts dromen bleken te zijn. ‘Ik word zelden wakker met een idee voor een gedicht of met wat Boutens noemt: de manna-stralende genade/ van het in den slaap gevonden rijm’, zegt de dichter. Maar hoe komt poëzie dan volgens hem tot stand? Hij stelt dat poëzie een poging is tot het scheppen van orde in de wanorde: ‘Met gedichten die strak in de vorm zitten schep ik orde in de chaos. Het stoort mij dat steeds in kritieken – die natuurlijk geen mens leest – wordt gezegd dat poëzie moet ontregelen. Het tegendeel is waar voor mij.’

Lees hier het volledige interview in Trouw.

Ook in het NRC Handelsblad verscheen afgelopen zaterdag een interview, het lunchinterview met Rinskje Koelewijn. Hierin komt zijn onverwachte voorkeur onmoderne poëzievormen als sonnetten ter sprake. Rawie stelt: ‘Ik heb een hekel aan dichterlijke vrijheid. Mijn verzen kloppen ritmisch en ze rijmen.’ Toch geeft hij toe dat deze ogenschijnlijke perfectie argwaan kan wekken bij lezers. Maar, legt de dichter uit, vorm en rijm hebben een ordenende functie. Ze structureren de chaos van het bestaan. […] Een goed gedicht is niets anders dan angst onschadelijk gemaakt met woorden.’ Rawie voelt zich dan ook meer verbonden met de Zuid-Europese barok-dichters van omstreeks 1600 dan met veel van zijn tijdgenoten. ‘Ik ben niet echt dom, […] maar er is poëzie van tijdgenoten die ik niet versta.’

Lees hier het volledige interview in NRC Handelsblad


Over Vroeger was alles beter, behalve de tandarts:

‘Vol zelfspot portretteert Rawie zichzelf als unzeitgemässe snobist, literatuurliefhebber, driedelige dandy, vrouwenverslinder, antifeminist, domineeszoon, oude lul en theatraal hater van alle (technische) vooruitgang. Geregeld is hij ook echt geestig, zeker als hij over zijn jeugd vertelt of vilein wordt.’
de Volkskrant

‘Stijl en toon zijn gedistingeerd-literair als altijd.’
Trouw

‘Ontdek de nuchtere persoon achter de bevlogen poëet.’
BN/De Stem

‘Ik raad iedereen aan zich op een drafje naar de boekhandel te spoeden en terstond deze verzorgde uitgave aan te schaffen.’
Dagblad van het Noorden

 

Ook interessant



Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >
‘De onvoltooide rechtsstaat’ van Ybo Buruma besproken in de media

‘De onvoltooide rechtsstaat’ van Ybo Buruma besproken in de media

Afgelopen week verscheen bij Uitgeverij Prometheus De onvoltooide rechtsstaat, van prof. mr. Ybo Buruma, raadsheer bij de Hoge Raad. Met dit boek neemt Buruma afscheid van de Hoge Raad, waar…

Lees verder >
Griet Op de Beeck presenteert VPRO Zomergasten 2025

Griet Op de Beeck presenteert VPRO Zomergasten 2025

We zijn trots om aan te kondigen dat Griet Op de Beeck de presentatie van het nieuwe seizoen van VPRO Zomergasten op zich neemt.  Ze treedt hiermee in de voetsporen…

Lees verder >
Louise O. Fresco besproken in De Lage Landen

Louise O. Fresco besproken in De Lage Landen

Afgelopen week verscheen er in De Lage landen een uitgebreid artikel over het werk van Louise O. Fresco. Het stoppen van haar langlopende column in de NRC, is een mooi…

Lees verder >
Griet Op de Beeck te gast bij Tijd voor MAX

Griet Op de Beeck te gast bij Tijd voor MAX

Bestsellerauteur Griet Op de Beeck was onlangs te gast bij Tijd voor MAX in het kader van de Week van de Mentale Gezondheid 2025, die plaatsvindt van 2 tot 8…

Lees verder >