Jean Pierre Rawie was deze maand onderwerp van gesprek nadat de dichter het verzoek van Rijksuniversiteit Groningen afsloeg om in het Engels lezing over zijn werk te geven. Het zou volgens Rawie ‘krankjorum’ zijn om aan een Nederlands opleidingsinstituut in het Engels over Nederlandse poëzie te spreken. In zijn column voor het Dagblad van het Noorden schrijft hij dat ‘heel Nederland, de universiteit voorop, aan de Engelse ziekte lijdt’. Een verdere reactie van de universiteit bleef uit.

Onlangs verscheen Handschrift, de laatste dichtbundel van Rawie. Dagblad Trouw plaatste afgelopen zaterdag een interview met de dichter naar aanleiding van zijn nieuwe werk. In gesprek met Noor Hellmann vertelt Rawie over de totstandkoming van zijn werk. Het is volgens hem een cliché dat schrijvers en dichters inspiratie putten uit hun dromen. Dromen kan men beter voor zich houden, meent de dichter. Dat iemand praat over zijn dromen ‘is bijna net zo vervelend als wanneer iemand een film navertelt.’ Daarnaast, vertelt Rawie, zijn zijn dromen juist vaak onaangenaam en is de opluchting des te groter wanneer hij ontwaakt en de dromen slechts dromen bleken te zijn. ‘Ik word zelden wakker met een idee voor een gedicht of met wat Boutens noemt: de manna-stralende genade/ van het in den slaap gevonden rijm’, zegt de dichter. Maar hoe komt poëzie dan volgens hem tot stand? Hij stelt dat poëzie een poging is tot het scheppen van orde in de wanorde: ‘Met gedichten die strak in de vorm zitten schep ik orde in de chaos. Het stoort mij dat steeds in kritieken – die natuurlijk geen mens leest – wordt gezegd dat poëzie moet ontregelen. Het tegendeel is waar voor mij.’

Lees hier het volledige interview in Trouw.

Ook in het NRC Handelsblad verscheen afgelopen zaterdag een interview, het lunchinterview met Rinskje Koelewijn. Hierin komt zijn onverwachte voorkeur onmoderne poëzievormen als sonnetten ter sprake. Rawie stelt: ‘Ik heb een hekel aan dichterlijke vrijheid. Mijn verzen kloppen ritmisch en ze rijmen.’ Toch geeft hij toe dat deze ogenschijnlijke perfectie argwaan kan wekken bij lezers. Maar, legt de dichter uit, vorm en rijm hebben een ordenende functie. Ze structureren de chaos van het bestaan. […] Een goed gedicht is niets anders dan angst onschadelijk gemaakt met woorden.’ Rawie voelt zich dan ook meer verbonden met de Zuid-Europese barok-dichters van omstreeks 1600 dan met veel van zijn tijdgenoten. ‘Ik ben niet echt dom, […] maar er is poëzie van tijdgenoten die ik niet versta.’

Lees hier het volledige interview in NRC Handelsblad


Over Vroeger was alles beter, behalve de tandarts:

‘Vol zelfspot portretteert Rawie zichzelf als unzeitgemässe snobist, literatuurliefhebber, driedelige dandy, vrouwenverslinder, antifeminist, domineeszoon, oude lul en theatraal hater van alle (technische) vooruitgang. Geregeld is hij ook echt geestig, zeker als hij over zijn jeugd vertelt of vilein wordt.’
de Volkskrant

‘Stijl en toon zijn gedistingeerd-literair als altijd.’
Trouw

‘Ontdek de nuchtere persoon achter de bevlogen poëet.’
BN/De Stem

‘Ik raad iedereen aan zich op een drafje naar de boekhandel te spoeden en terstond deze verzorgde uitgave aan te schaffen.’
Dagblad van het Noorden

 

Ook interessant



Lara Taveirne met ‘Meisjes van krijt’ volop in de media

Lara Taveirne met ‘Meisjes van krijt’ volop in de media

Vorige maand verscheen bij Uitgeverij Prometheus Meisjes van krijt van Lara Taveirne. Lara is een van de bijzonderste stemmen van haar generatie en was daarom ook te gast op het…

Lees verder >
Alan Hollinghurst wint de David Cohen Prize for Literature 2025!

Alan Hollinghurst wint de David Cohen Prize for Literature 2025!

Alan Hollinghurst won dinsdagavond 4 november de David Cohen Prize for Literature 2025. Deze prijs staat bekend als een van de meest prestigieuze literaire onderscheidingen in het Verenigd Koninkrijk en…

Lees verder >
Succesvolle lancering van ‘Het laatste verhaal van Jamie Gunn’ door Thomas Olde Heuvelt

Succesvolle lancering van ‘Het laatste verhaal van Jamie Gunn’ door Thomas Olde Heuvelt

Afgelopen week verscheen bij Uitgeverij Prometheus Het laatste verhaal van Jamie Gunn van Thomas Olde Heuvelt. Hij behaalde wereldwijd al successen met zijn boeken Hex en Echo, heeft in 25…

Lees verder >
Mario Molegraaf wint met zijn boek ‘Opperhuidmens’ de Zeeuwse Boekenprijs 2025!

Mario Molegraaf wint met zijn boek ‘Opperhuidmens’ de Zeeuwse Boekenprijs 2025!

Mario Molegraaf, auteur van de biografie van Hans Warren, Opperhuidmens, heeft de Zeeuwse Boekenprijs gewonnen. Deze prijs werd uitgereikt op dinsdagavond 4 november in Vlissingen. Uit de 62 inzendingen hoorde…

Lees verder >
Carolien van ’t Hof wint met haar boek ‘Hellemoer’ geschiedenisprijs ‘De Treckpoel’

Carolien van ’t Hof wint met haar boek ‘Hellemoer’ geschiedenisprijs ‘De Treckpoel’

Carolien van ‘t Hof, auteur van de historische roman Hellemoer, heeft de LGOG Treckpoel-prijs gewonnen. Deze prijs van het Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap werd op zaterdag 11 oktober…

Lees verder >
Boekpresentatie ‘Buig niet’ van dr. Ad van Nieuwpoort in de Duinzichtkerk in Den Haag

Boekpresentatie ‘Buig niet’ van dr. Ad van Nieuwpoort in de Duinzichtkerk in Den Haag

Afgelopen zondag presenteerde predikant en schrijver Ad van Nieuwpoort zijn nieuwe boek Buig niet. Bijbels tegengif voor nu in de Duinzichtkerk in Den Haag. Hij overhandigde het eerste exemplaar aan…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Roderik Six in het nieuws met ‘In het wit’

Onlangs bracht schrijver Roderik Six de literaire roman In het wit uit bij Uitgeverij Prometheus. Dit bleef niet onopgemerkt in de media. Roderik Six was afgelopen week te zien in…

Lees verder >
De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

In juli werd het biografische boek Alles gegeven. Marie Tak van Poortvliet 1871-1936 van Jacqueline van Paaschen uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus. Dit werk werd al eerder besproken in Het Parool…

Lees verder >