Jonathan Franzen vier sterren in Elsevier
Vandaag verscheen in Elsevier een recensie over Het einde van het einde van de wereld, het nieuwste boek van Jonathan Franzen.
Irene Start schrijft over de pas verschenen essaybundel: ‘Of hij nu schrijft over pinguïns op Antarctica, een vogelmarkt in Egypte, of over schrijfregels, het is altijd boeiend.’
Lees de recensie hier terug.
Over Het einde van het einde van de wereld.
In Het einde van het einde van de wereld behandelt Jonathan Franzen de grote literaire en menselijke thema’s die hem al sinds lang bezighouden. Of het nu gaat om de ingewikkelde relatie met zijn oom, zijn eerste, armoedige jaren in New York of zijn gedachten over de alarmerende afname van het aantal zangvogels op onze planeet: dit boek bevat alle tragische en komische aspecten van Franzens schrijverschap in handformaat.
Het einde van het einde van de wereld is een portret van de ontwikkeling van een unieke en volwassen persoonlijkheid die worstelt met zichzelf, met de wereld van de literatuur, en met sommige van de grootste problemen van onze tijd – die in het huidige politieke klimaat zelfs nog groter worden.
Jonathan Franzen (1959) is een van de belangrijkste schrijvers van onze tijd. Hij brak in 2001 internationaal door met zijn meesterwerk De correcties, waarvoor hij de National Book Award ontving. Hierna verschenen de eveneens uiterst succesvolle romans Vrijheid en Zuiverheid.
Over Vrijheid:
‘Met deze rusteloze, rijk geschakeerde figuren heeft Jonathan Franzen zijn meest overtuigende roman tot dusver geschreven – een verslavende biografie van een gemankeerde familie, en tegelijk een onuitwisbaar portret van de tijd waarin wij leven.’ Michiko Kakutani, The New York Times
Over Zuiverheid:
‘Hoe uitdagend het ideeëngoed van Zuiverheid ook is, de ware triomf zit hem net als Franzens vorige twee boeken in de karakterisering.’ Hans Bouman, de Volkskrant *****
‘Ook in Zuiverheid is Franzen op zijn best wanneer hij de verrotte verhoudingen tussen ouders en kinderen beschrijft: de jaloezie, de apenliefde, de teleurstelling, de haat, de wederzijdse geheimen.’ Pieter Steinz, NRC Handelsblad ••••