Julian Winter te gast bij VPRO Boeken
Wiljan van den Akker en Esther Jansma, die samen onder het pseudoniem Julian Winter de roman De Messias schreven, waren gisteren te gast bij VPRO Boeken met Wim Brands. Zij spraken uitgebreid over het opwindende onderzoek naar de datering van de beroemde viool de ‘Messias’, over wetenschappelijke integriteit en de zwendel rondom de handel in oude violen. Brands noemt het spannende boek ‘een Umberto Eco-achtig verhaal’. Kijk hier de uitzending terug. Afgelopen weekend verscheen bovendien een groot interview met de auteurs in NRC Handelsblad.
Over De Messias:
Wanneer de Nederlandse houtdeskundige Emma Faber als kersverse hoogleraar in Berlijn een onderzoeksopdracht voor de datering van een viool aanneemt, stapt ze ongeweten een wereld binnen waar hebzucht en machtswellust regeren. Liefde voor eeuwige schoonheid, geloof in wetenschappelijke objectiviteit en bewondering voor genieën blijken gefundeerd op leugens en bedrog, vervalsingen en fraude. In haar zinderende zoektocht naar de waarheid ontdekt ze dat het mantra van de moderne wetenschap, ‘meten is weten’, geen oplossing biedt. Haar tocht voert haar naar Genève, Oxford en Los Angeles, maar ook terug naar haar streng religieuze opvoeding in Amsterdam.
Het verhaal van Emma is exemplarisch voor de verwarring van de ‘moderne mens in deze moderne tijd’, maar uit de geschiedenis van Stradivarius en zijn opvolgers, nauw vervlochten met haar lotgevallen, blijkt dat er al die eeuwen weinig is veranderd. De tijd tussen het ‘Genie uit Cremona’ en Emma wemelt van criminele mecenassen, frauderende connaisseurs en zwendelende vaklui.
De Messias is een historische kijkdoos, een duizelingwekkende reis door tijd en ruimte, razend spannend en tegelijk onthutsend.
Julian Winter is de schrijversnaam voor Wiljan van den Akker en Esther Jansma, die met De Messias hun eerste gezamenlijke roman publiceren. Eerder vertaalden ze samen gedichten van de Amerikaanse dichter Mark Strand.
‘Knap en spannend geconstrueerd, met grote afwisseling van karakters en gebeurtenis, een kritische kijk op reputaties […] en een spannend verloop. Eigenlijk weet je aan het eind nog niet helemaal wie en wat je moet geloven en dat vind ik voor een plotroman een opmerkelijk verdienste. De Messias heeft in elk geval het nodige in zich om een publiek succes te worden.’ Rob Schouten, Trouw