‘Kraaien in het paradijs’ besproken in NRC ●●●●


Recensent Judith Eiselin schrijft in NRC Handelsblad lovend over het nieuwste boek van Ellen de Bruin, Kraaien in het paradijs. De recensent beoordeelt haar tweede roman met vier ballen. Volgens Eiselin is deze roman nog sprankelender, speelser en levendiger dan haar debuutroman Onder het ijs waar De Bruin de Anton Wachterprijs mee binnensleepte. Kraaien in het paradijs ‘is zo’n boek dat je overal mee naar toe sleept, zelfs naar de wc als je alleen maar hoeft te plassen, zo’n boek waarvan je al lezend steeds denkt ‘Moet uit! Moet uit!’ – tot het moment dat je het daadwerkelijk dichtslaat, en baalt dat je het uit hebt’.

Volgens Eiselin doet Kraaien in het paradijs qua sfeer, ‘al is het geen jeugdboek, nog het meest denken aan werk van meesterverteller Tonke Dragt, zoals het vervreemdende De torens van februari (1973), Ogen van tijgers (1982) en zelfs De zevensprong (1967)’. Wel vindt Eiselin dat De Bruin meer humor heeft dan Dragt want ‘ze schrijft lekker losjes, associatief, durft vreemde invallen te volgen en te kiezen voor ongebruikelijke vergelijkingen en woorden’.

 

U leest deze recensie hier terug.


Over Kraaien in het paradijs:

Vroeger kwamen de toeristen, die zichzelf liever reizigers noemden, massaal naar het eiland. Op zoek naar spiritualiteit, strand en jungle, lokale sensuele massages en chocopasta. Maar dat is al meer dan vijftien jaar geleden. Toen bestond het internet zelfs nog.

Toeristen zijn er nu niet meer. Ook steeds meer dieren- en plantensoorten zijn verdwenen.

Lipa woont er nog wel, belaagd door de dorpsgek, en ze kan niet weg. Als er een vreemdeling verschijnt, ontwikkelt ze een sprankje hoop. Hij moet wel heel rijk zijn om nog te kunnen reizen. Maar wil hij haar meenemen naar een veilige plek? En wat is er precies gebeurd met die machtige man die vijftien jaar geleden op het eiland was? En met de ontdekking in de jungle, en het vermoorde meisje?

Kraaien in het paradijs is een toekomstsprookje, maar ook een nachtmerrie van deze tijd. Een bedrieglijk lichtvoetige, ingenieus geconstrueerde roman over eenzaamheid, machtsmisbruik, klimaatverandering en afbrokkelende beschaving.


Ellen de Bruin is redacteur bij NRC Handelsblad. Met Onder het ijs, haar ‘ambitieuze, onderzoekende en warmbloedige roman over menselijke drijfveren en dwaalwegen’, won zij de Anton Wachterprijs 2018 voor het beste literaire debuut.