‘De laatste Vermeer’ besproken in Tijdgeest
Afgelopen weekend verscheen in Tijdgeest, de weekendbijlage van Trouw, een bespreking van De laatste Vermeer van Jonathan Lopez. Volgens recensent Nicole Lucas ‘heeft het even geduurd met de vertaling, maar dat maakt niet uit: het verhaal van kunstvervalser Han van Meegeren (1889-1947) blijft fascineren’. Lopez maakt in zijn biografie gehakt van de mythe rond Van Meegeren, want ‘een anti-nazi was Van Meegeren zeker niet, zo laat Lopez in dit goedgeschreven boek overtuigend zien’.
U leest de bespreking hier terug.
Over De laatste Vermeer:
De zaak van de beruchte kunstvervalser Han van Meegeren fascineert nog altijd. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij opgepakt omdat hij een schilderij van Johannes Vermeer aan Hermann Goering zou hebben verkocht. In de gevangenis beweerde Van Meegeren dat hij dat doek zelf had geschilderd. Hij had Goering voor een gigantisch bedrag bedrogen en hij was dus geen collaborateur: hij had eigenlijk een verzetsdaad gepleegd. En die valse Vermeer was de enige niet, bekende Van Meegeren: ook de beroemde Emmaüsgangers, in 1937 gekocht door Museum Boijmans, was van zijn hand.
Het was een fantastisch verhaal en het maakte het proces-Van Meegeren tot een ware mediasensatie, maar het was van a tot z gelogen.
Jonathan Lopez maakt in deze veelvuldig geprezen biografie gehakt van de mythe rond Van Meegeren. Van Meegeren was geen miskend genie, maar een leugenaar, een nazisympathisant en een collaborateur, die uitsluitend handelde uit eigenbelang. Hij wordt neergezet als een ingenieuze, door de wol geverfde oplichter, gewapend met een kwast. Lopez beschrijft zijn leven en dat van de kunsthandelaars en verzamelaars die tegen wil en dank in hem bleven geloven op een razend spannende manier.
Nu verfilmd als The Last Vermeer, met o.a. Guy Pearce als Han van Meegeren, Claes Bang (The Square) en Vicki Krieps (Phantom Thread).
Jonathan Lopez (1969) is een schrijver en kunsthistoricus uit New York. Hij schrijft over kunst en cultuur voor bladen als The Wall Street Journal, Apollo, The Boston Globe en De Groene Amsterdammer.