De dichtbundel Kozijnen van krijt van Hanneke van Eijken is in de twee weken sinds verschijnen met enthousiasme ontvangen door recensenten. In deze tweede bundel verkent Van Eijken met tedere stem de mogelijkheid om ons geluk te beschermen tegen de altijd op de loer liggende dreigingen van de buitenwereld.

Dagblad Trouw was onder de indruk van het spanningsveld dat Van Eijken weet te creëren tussen de tedere geneugten van het ouderschap en het leed in de wereld, dat door het hebben van een kind des te scherper in beeld komt. ‘Dat doet ze met taal, met tere, bijna zachte regels, als een beschermende vacht,’ schrijft de recensent, terwijl een gevoel van onheil nooit ver weg is. De recensent noemt Kozijnen van krijt een ‘sterk gecomponeerde bundel en een ‘tegengif tegen het idee van de maakbaarheid van veiligheid’. Ook Het Parool prees de manier waarop Van Eijken het levensgeluk uiterst fragiel doet lijken. ‘Van Eijken blinkt uit in het tonen van de kwetsbaarheid van dingen,’ schreef de krant. ‘De onderhuidse dreiging in tegenstelling tot het aaibare vocabulaire maakt van deze bundel een wolf in schaapskleren.’

Ook de Provinciale Zeeuwse Courant had veel lof over voor Van Eijken. De krant beschouwt Kozijnen van krijt als een al even zo geslaagde voortzetting op het veelgeprezen Papieren veulens: ‘Van Eijkens vorm, het recept van de verleidelijke crème fraîche en schokkende scheut azijn, doet zijn werk.’ Volgens de Courant is de bundel ‘poëzie zoals poëzie hoort te zijn, magie voor wie beseft dat er geen tovenaars zijn.’

Kozijnen van krijt ligt sinds een aantal weken in de winkel. Hanneke van Eijken schreef eerder haar debuut Papieren veulens, dat zeer goed werd ontvangen door de pers en de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs won.

Meer weten over Kozijnen van krijt? Meander plaatste onlangs een interview met Van Eijken, dat hier te lezen is. Ook was Van Eijken op 12 januari te gast bij Opium op 4 op NPO Radio 4. De uitzending kan hier worden teruggeluisterd.


Meer over Kozijnen van krijt:

In Kozijnen van krijt observeert Hanneke van Eijken helder, scherp en filmisch de verhoudingen tussen mens, tijd en natuur. Ze onderzoekt of we geluk kunnen vasthouden, laten stollen in de tijd. Hoe bezweer je onheil dat voortdurend op de loer ligt?
Fictie kan een schuilplaats vormen. Een baai ligt in de vorm van een glimlach. Er rinkelen skeletten van zeedieren bij de achterdeur.
Kozijnen van krijt heeft een tedere, muzikale toon. De dreiging is echter nooit ver weg.

Hanneke van Eijken trad op menig literair podium op, van Lowlands tot op de Nacht van de Poëzie. Haar debuutbundel Papieren veulens werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015 en de Zeeuwse Boekenprijs voor het beste debuut 2013. Hanneke is, behalve dichter, jurist en wetenschapper op het gebied van Europees recht.

Over Papieren veulens:

Papieren veulens van Hanneke van Eijken trof de commissie als een zeldzaam voldragen debuut.’
Juryrapport Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015

‘De bundel is minutieus gecomponeerd, als een voortdurend inzoomen. Papieren veulens bevat vederlichte, bijna dansante regels vol pregnante beelden.’
Erik Menkveld, de Volkskrant

‘De bundel van Van Eijken bevat zo veel parels van gedichten met fijne zinnetjes als: kom naast me liggen/ vandaag fluistert het gras/ mooie dingen in mijn wang.’
Het Parool ****

Ook interessant



De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

In juli werd het biografische boek Alles gegeven. Marie Tak van Poortvliet 1871-1936 van Jacqueline van Paaschen uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus. Dit werk werd al eerder besproken in Het Parool…

Lees verder >
Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Er verscheen onlangs een groot interview met maffia-expert en historicus Mark Galeotti in De Morgen over zijn nieuwe boek Homo criminalis. Hierin stelt Galeotti: ‘Georganiseerde misdaad is te vergelijken met…

Lees verder >
Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Onlangs werd de Letse roman Het bed met de gouden poot van Zigmund Skujins met vier sterren gerecenseerd door De Standaard. Het bed met de gouden poot werd vertaald door…

Lees verder >
Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

In de eerste aflevering van Zomergasten 2025, dat zondag live werd uitgezonden, werd Özcan Akyol drie uur lang geïnterviewd door Griet Op de Beeck. Aan de hand van door hem…

Lees verder >
De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

Het boek De kikkerkamasutra van bioloog en auteur Kees Moeliker, dat afgelopen jaar werd uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus, staat op de longlist van de Natuurboekenprijs 2025! De kikkerkamasutra is een…

Lees verder >
Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >