Lovende recensie van ‘De truc’ van Emanuel Bergmann in NRC
Vandaag verscheen er in NRC Handelsblad een schitterende recensie van het onlangs bij Uitgeverij Prometheus verschenen boek De truc van Emanuel Bergmann. Recensent Michel Krielaars bekroont de debuutroman van de Duitse schrijver met vier ballen en schrijft: ‘Lichtheid en duisternis wisselen elkaar op ingenieuze wijze af in een relaas dat zich afspeelt in nazi-Duitsland en het Los Angeles van nu.’ Daarnaast prijst Krielaars hoe Bergmann de gruwelijkste gebeurtenissen in deze ‘tragikomische roman, geschreven in de beste joodse verteltraditie’ met humor draaglijk maakt, die daardoor ‘leest als een joods sprookje’.
Over De truc:
Ze ontmoeten elkaar in Los Angeles: een oude man die zijn geloof in de mens heeft verloren, en een kleine jongen die overal in gelooft. Wat kan deze twee samenbrengen, behalve het verloop van de wereldgeschiedenis, die de meest verbijsterende trucs in petto heeft?
Praag, 1934. De vijftienjarige Mosche Goldenhirsch raakt tijdens een bezoek aan het circus volledig in de ban van de toverkunst. Hij verlaat zijn ouderlijk huis en sluit zich aan bij het circus, dat langzaam verder trekt, naar Duitsland. Maar daar is inmiddels de nazipartij aan de macht gekomen. Weet Mosche, intussen een beroemd goochelaar, zich daar te handhaven?
Los Angeles, 2007. De tienjarige Max Cohn klimt uit zijn slaapkamerraam om op zoek te gaan naar de Grote Zabbatini, ooit een groot goochelaar. Max is ervan overtuigd dat Zabbatini’s krachten het huwelijk van zijn ouders kunnen redden.
De truc is een betoverende en tegelijk bijzonder humoristische roman, die tijdperken en continenten overspant, over de kwetsbaarheid van het leven en het verlangen om betoverd te worden. Het boek zal in vele landen verschijnen.
Emanuel Bergmann (Saarbrücken, 1972) werkte jarenlang voor verschillende filmstudio’s en productiemaatschappijen in de Verenigde Staten en Duitsland. Hij publiceert regelmatig in diverse Duitse kranten en tijdschriften. De truc is zijn eerste roman.
‘Een sensationeel debuut. Op een indringende, soms sprookjesachtige toon presenteert Bergmann zijn verhaal.’ Frankfurter Neue Presse
‘Een spannende, sensibele, schitterend geschreven roman over de kracht van de magie – die zich ook op momenten kan voordoen waarop men er niet op rekent.’ NDR.de
‘Emanuel Bergmann is een ontdekking: tot voor kort volslagen onbekend, presenteert hij een werk dat zowel serieus als geestig is en dat overvloeit van magische verrassingen.’ buchSZENE