De Groene Amsterdammer publiceerde gisteren een mooie bespreking van het nieuwe boek van Nina Polak, Gebrek is een groot woord. Het op 30 januari verschenen boek vertelt het verhaal van de dertigjarige Skip, die het liefste afstand neemt van de voor haar zo bekende stad en de wereld afreist op haar zeilboot. Het overbevolkte Amsterdam confronteert haar met de sporen van haar verloren geliefden. De roman beschrijft een pijnlijke strijd tussen vrijheid en emotionele hechting.

 

Na de verschijning ontving Polak al veel lof in de Volkskrant en Het Parool. Ook vandaag wordt de auteur geprezen voor haar typerende eigen stijl door recensent Christiaan Weijts‘De onverwisselbare toon, die behalve taal en techniek ook een eigen manier van kijken is. Na twee boeken denk ik dat ik Nina Polak in zo’n blindproeverij wel zou herkennen.’ Daarnaast is Weijts zeer lovend over Polaks schildering van de psychologische observaties van hoofdpersoon Skip. Deze zijn namelijk ‘echt goed, en hoe verder we in de roman komen, hoe meer zulke uiterst subtiele psychologische waarnemingen de overhand krijgen.’

Volgens Weijts zou Nina Polak wel eens de mooiste romanzin van het jaar kunnen hebben geschreven: ‘Hierbij mijn nominatie voor de Tzum-prijs, die voor de beste romanzin van het jaar: ‘Buiten klinkt de haven, vertrouwd, als elke haven, vals klingelend in de wind, allerlei maten tikkend, een stemmend orkest.’’

Ook het NRC Handelsblad plaatste vandaag een lovende bespreking voor Gebrek is een groot woordRecensent Thomas de Veen geeft de roman maar liefst vier ballen en roemt in het bijzonder Polaks taalgebruik: ‘Het is verleidelijk om de roman langzaam te lezen, om maar zo lang mogelijk in dit universum te blijven, om haar zinnen te savoureren. Het gevoel dat uit de taal oplaait is enorm.’

Volgens De Veen is vrijheid het belangrijkste thema waar het verhaal om draait. Nynke zou het liefst ‘contextloos en ontworteld leven, maar los van Amsterdam blijkt ze nog niet los van wat ze daar achterliet. ‘De manier waarop Polak vrijheidsvraagstuk in allerlei verhaallijnen in allerlei schakeringen laat terugkeren, maakt een mooie, hecht samenhangende roman.’ De Veen komt tot slot terug op de gepolijste zinnen en indrukwekkende stijl: ‘Want die zinnen, die maken Gebrek is een groot woord tot zo’n rijke en pakkende roman.’

Eerder ontving Gebrek is een groot woord vier sterren van de Volkskrant, waarin werd gesteld dat de nieuwe Polak ‘geen dik boek, maar wel een groot boek’ is. Het Dagblad van het Noorden bestempelde de roman als ‘genuanceerd, oprecht en realistisch’. Ook Het Parool is vol lof over de relevantie van het verhaal: ‘Polak heeft een bijzonder verhaal geschreven waarin ze uitdrukking geeft aan de tijdsgeest.’ Het Algemeen Dagblad beoordeelde Gebrek is een groot woord eveneens met vier sterren en ook het Friesch Dagblad prees het boek: ‘Het verhaal wordt soepel verteld met de nodige humor en scherpzinnigheid.’

Lees hier de volledige besprekingen van de Groene Amsterdammer en het NRC Handelsblad.


Over Gebrek is een groot woord:

Nynke ‘Skip’ Nauta is al zeven jaar op zee als het verleden plotseling voor haar neus staat, zomaar, in de jachthaven van Cannes: het echtpaar Zeno en hun briljante puberzoon, Juda. De enthousiaste Zeno’s hebben al eens eerder goed gezorgd voor Skip en ze nodigen haar uit om een zomer door te brengen in hun tuinhuis in Amsterdam.

Schoorvoetend accepteert Skip de uitnodiging en reist terug naar Nederland. Ze treft een stad en een gezin aan waaraan de tijdgeest knaagt. In de overbevolkte, overbekende straten van Amsterdam valt bovendien niet te ontsnappen aan de sporen van twee verloren liefdes: een man en een moeder, die allebei tevergeefs hebben geprobeerd om Skip de tragedie in te trekken. De heldin heeft zich altijd met succes verzet tegen de rollen die haar werden opgedrongen, maar nu zal ze haar buitenstaanderschap opnieuw moeten overdenken. Kan een balling eigenlijk ooit nog thuis zijn?

Gebrek is een groot woord is een roman over de desoriëntatie tussen vrijheid en verbondenheid. Een boek over hechting, aan elkaar, maar ook aan onze eigen realiteit.

Nina Polak (1986) debuteerde in 2014 met het alom bejubelde We zullen niet te pletter slaan, dat werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft regelmatig voor De Gids.

 

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >