Vandaag is bekendgemaakt dat het nieuwe boek van Margaret Atwood, De testamenten, de Booker Prize heeft gewonnen. Het langverwachte vervolg op Het verhaal van de dienstmaagd deelt de prijs samen met Girl, Woman, Other van Bernardine Evaristo. Het is voor het eerst in 27 jaar dat de prijs aan twee romans wordt uitgereikt.

Volgens juryvoorzitter Peter Florence was de jury, na een conclaaf van vijf uur, niet in staat om unaniem één winnaar te benoemen: ‘Het zijn twee boeken waar wij geen afscheid van wilden nemen. Hoe langer we er over discussieerde, hoe meer we beide boeken als winnaar wilden benoemen. We konden ze niet van elkaar scheiden’. De testamenten en Girl, Woman, Other zijn volgend de jury ’taalkundig vernieuwend en op allerlei manieren zeer avontuurlijk. Ze gaan over de wereld van vandaag de dag en geven ons inzicht in onze huidige maatschappij via personages die ons nog lang bij zullen blijven.’ De testamenten is bovendien ‘nog nooit zo politiek urgent geweest’.

Atwood is met 79 jaar de oudste winnares in de geschiedenis van de Booker Prize. ‘Ik ben zeer verrast, ik dacht dat ik te oud zou zijn om te winnen.’ Het is voor Atwood dan ook een fijne bijkomstigheid dat ze de prijs deelt. ‘Het zou redelijk gênant zijn voor een schrijver van mijn leeftijd om de gehele prijs te winnen en daarmee een andere schrijver in een eerder stadium van het schrijverschap te hinderen om door te breken.’

De Booker Prize is de grootste literatuurprijs voor de Engelstalige wereld, met een reputatie en uitstraling die steevast zorgt voor een verkoopsucces. Meer informatie over de uitreiking vindt u hier.


Over De testamenten:

Het verhaal van de Dienstmaagd, Margaret Atwoods meesterwerk over een afschrikwekkende toekomst, is uitgegroeid tot een moderne klassieker en bewerkt tot de zeer succesvolle tv-serie The Handmaid’s Tale. De testamenten is Atwoods langverwachte, adembenemende nieuwe roman.

Vijftien jaar na de gebeurtenissen in Het verhaal van de Dienstmaagd heeft het totalitaire regime van de Republiek Gilead nog altijd de macht in handen, maar van binnenuit begint het scheuren te vertonen.

Op dit allesbepalende punt in de geschiedenis komen de levens van drie verschillende vrouwen samen, met mogelijk explosieve gevolgen. Twee van hen groeiden op aan weerszijden van de grens: de bevoorrechte dochter van een hoogstaande bevelvoerder in Gilead en een meisje in Canada dat de verschrikkingen op tv ziet en meeloopt in demonstraties tegen het regime. De derde vrouw is een van de machthebbers in Gilead, die al jaren aan de top weet te blijven door schandelijke geheimen te verzamelen en in te zetten tegen haar concurrenten. Diep verborgen geheimen brengen deze vrouwen uiteindelijk samen, en confronteren hen met zichzelf en met de vraag hoever ze willen gaan voor waar zij in geloven.

Aan de hand van de persoonlijke verhalen van de drie vrouwen biedt Margaret Atwood de lezer een kijkje in het corrupte systeem van Gilead. Dat doet ze met een indrukwekkende mengeling van spanning, fijnzinnige humor en een virtuoos verteltalent.

Margaret Atwood (Ottawa, 1939) wordt beschouwd als de ‘grande dame’ van de Canadese literatuur. Ze woont en werkt in Toronto en verwierf de afgelopen halve eeuw een miljoenenpubliek met haar boeken, die in 45 landen worden uitgegeven. The Handmaid’s Tale, haar bekendste roman, werd bewerkt tot een uiterst populaire bekroonde televisieserie, met in de hoofdrol Elisabeth Moss. Atwood heeft verschillende keren op de shortlist van de Man Booker Prize gestaan. De blinde huurmoordenaar werd bekroond met deze prijs, en nog voor de daadwerkelijke publicatie stond De testamenten al op de longlist.

 

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Vier ballen voor Willem Melchings ‘De zelfdenker’ in NRC

Afgelopen vrijdag verscheen een recensie met vier ballen voor Willem Melchings De zelfdenker in NRC. In de recensie wordt inhoudelijk ingegaan op het gedachtegoed van Karel van het Reve en Melchings…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman Tjeenk Willink te gast bij Buitenhof

Herman Tjeenk Willink was afgelopen zondag te gast bij Buitenhof om zijn nieuwe boek Het Tij tegen te bespreken. In de uitzending uit en onderbouwt de oud-politicus zijn zorgen over…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Afgelopen vrijdag verscheen De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van Oostrom en nam hij tevens afscheid als universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht. In totaal was Van Oostrom…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Afgelopen zondag was Ruud Koopmans te gast bij WNL In de kantine op NPO Radio 1, naar aanleiding van zijn nieuwste boek De asielloterij. In de uitzending pleit hij voor…

Lees verder >
★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

Vorige week woensdag ontving Een heidens karwei van Rob Vreeken een lovende recensie met maar liefst vier sterren in Trouw. Een week eerder besprak Vreeken het boek in zijn bijbehorende…

Lees verder >
Alara Adilow met ‘Mythen en stoplichten’ genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023

Alara Adilow met ‘Mythen en stoplichten’ genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023

De bundel Mythen en stoplichten van Alara Adilow is genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023. Deze prijs wordt uitgereikt aan de beste Nederlandstalige bundel van het afgelopen jaar. Gisteravond werden de dichters…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman de Coninckprijs voor ‘Mythen en stoplichten’ van Alara Adilow

Gisteren, op Wereld Poëziedag, werd bekendgemaakt dat Mythen en stoplichten van Alara Adilow is bekroond met De Herman de Coninckprijs 2023. Wij feliciteren haar van harte met het winnen van…

Lees verder >
Dai Carter bij Jinek en in Het Parool

Dai Carter bij Jinek en in Het Parool

Afgelopen vrijdag was Dai Carter te gast bij Jinek om het te hebben over zijn nieuwste boek, Mentale kracht. Zaterdag volgde een mooi interview door Robert Vuijsje in Het Parool,…

Lees verder >